Aion maalata ja vaihtaa joitakin huonoja lankkuja 70-luvun talomme ulkopuolella. Olen huomannut, että lankkujen alla on masoniittilevyjä (!) joissa on pieniä homepilkkuja - täytyykö meidän vaihtaa ne? Miten te, joilla on sama talotyyppi, olette tehneet, antaneet niiden olla vai...? Onko masoniittilevyjä yleisesti lankkujen alla? :-/

Ei kukaan??

Onko paneelin ja masoniitin välissä jonkinlainen etäisyys (ilmaväli)??
Mitä sinulla on masoniitin takana??

Anteeksi, että vastaus kesti, olin epävarma mutta nyt tiedän; paneelin takana tulevat masoniittilevyt suoraan, ei ilmaväliä. Sen jälkeen muovi ja...oletan eriste.

Eikö se kuulosta oudolta masoniitin kanssa? Kukaan joka tunnistaa itsensä......?

Tarkoitatko, että se on ulkoverhous, masonit, muovi ja eristys? Kuulostaa oudolta, muovin ei pitäisi olla sillä puolella, sen pitäisi olla huoneeseen päin eristyksen jälkeen.

Masonit on luultavasti jonkinlaista tuulensuojalevyä, voi olla levyä tai ulkokipsiä tai luultavasti myös masonitia.

Ilmarako ei tekisi pahaa! jos laitat uuden ulkoverhouksen, sillä niin kai teet, jos aiot vaihtaa masonitin?

Bob_the_builder
Hmm, en ole ihan varma siitä, olenko mukana, mutta olen nähnyt melko monia 70-luvun julkisivuja pystysuuntaisilla rimoilla ja jonkinlaisella masoniittimaisella materiaalilla takana. Pienen matkan päästä se näyttää tavalliselta leveärimavuoraukselta (ts. kuin masoniitti olisi itse asiassa lautoja).

Kuitenkin tulkitsen sinut niin, että sinulla on oikea paneeli masoniitin kanssa suoraan takana. Nykyään ollaan tarkkoja siitä, että paneeli on kunnolla tuuletettu takaa (naularimojen avulla), jotta se voi kuivua kunnolla sateiden välillä. Jos masoniitti on lautaa vasten, ne eivät voi kuivua ja siksi ne ovat homehtuneet.

Mahdollisen muovin pitäisi, kuten que huomauttaa, olla seinän lämpimällä puolella. Jos se on ulkona paneelia vasten, on olemassa riski, että kostea ilma tiivistyy eristeen ulkopintaan, mikä johtaa homeen riskiin.

Ähum, näin sen pitäisi olla (syytän, että puoliso antoi väärää tietoa):

Lockpanel, hård träfiberskiva (masonit), minerallull, regelverk, diff-tät plast, byggplatta.

Olen nyt kirjoittanut tämän talon Tekninen kuvaus, joten nyt sen pitäisi täsmätä......

Niin, takaisin kysymykseen; mitä tehdä? Voiko jättää sen per****n masoniitin paikoilleen? Meidän ei oikeastaan tarvitse vaihtaa koko julkisivua, vain osittain, joten.......miten ihmiset tekevät?? :-/

Jotta se olisi täysin varma, lukkopaneelin alalauta on suoraan masoniittia vasten? Jos näin on, on vaikeaa tehdä asialle mitään ilman, että puratte koko julkisivun, jotta saadaan ilmarako.

Mitä tehdä sille homeiselle masoniitille; vaihda ne osat, jotka ovat pahimmat, jonkin verran voitte varmaan vain hioa pois. Luulen, että on olemassa aine, jota voi sivellä vaurioituneisiin osiin pysäyttääkseen homeen kasvun, voit varmaan kysyä siitä maalikaupasta.

Kyllä, se on oikein, paneeli on suoraan masoniittilevyä vasten.

Teemme niin, että tarkistamme, mitkä osat ovat pahimmin vaurioituneet, ja toimimme sen mukaisesti...Kiitos vastauksestasi! :)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.