Hei!

Olen suunnitellut korvaavani kantavan seinän liimapuupalkilla. Olen tähän mennessä vain poistanut kaiken kipsin ja huomasin, että nykyinen liimapuupalkki, joka tukee parveketta, ulottuu vain noin 2 metriä sisäänpäin. Seinän jäljellä oleva osa on noin 4 metriä, jonne tarvitaan uusi palkki. Halusin vain kuulla, onko mahdollista liittää nämä yhteen. Tätä en kuitenkaan aio tehdä ilman rakennesuunnittelijan konsultointia. Vanhan palkin mitat ovat 90x300 ja nykyiset standardimitat ovat 90x315. Ensimmäinen ajatukseni oli asettaa pylväs kummallekin palkille, mutta tuntuu ikävältä, jos se ei ole tarpeen. Haluaa tietenkin pitää tilan avoimena :) Talo on 1½ kerroksinen vuodelta -75.
 
  • Punainen nuoli osoittaa avattua kantavaa seinää, josta on poistettu kipsilevyt. Näkyvissä myös limittäeisyys katossa ja seinärakenteissa.
  • Puinen katto ja osittain purettu väliseinä, jossa näkyy runkopalkit. Kuvassa osoitetaan 4 metrin etäisyys uutta liimapuupalkkia varten.
Jos olet ajatellut, että myös palkin alla olevat palkit poistetaan, sinun täytyy saada koko kantavuus laskettua uudelleen. Tällöin poistat myös olemassa olevan palkin tuen. Varaudu siihen, että tarvitaan vahvempi palkki!
 
Ei niin varmaa, ne reglat vaikuttavat olevan enimmäkseen asennettuna gyprocin kiinnittämistä varten. Ne eivät ole palkkia vasten. Tai ehkä palkki on liikkunut, vaikka se onkin naulattu viimeiseen reglaan päässä.
 
OK.
Mutta uuden palkin on oltava riittävän tukevasti tuettu.
Ei ole täysin varmaa, että vanhan palkin tuki riittää myös uudelle palkille.
Tätä enemmän ei voi sanoa ilman tarkempaa tutkimusta paikan päällä.
Laske kuitenkin sen varaan, että uusi palkki on todennäköisesti suurempi.
 
ja laskentaohjelmien mukaan 115x315 palkki riittäisi, jos se on asetettu kahden pilarin varaan. En kuitenkaan tiedä, mitä vanha palkki tukee seinässä. Turvallisinta on varmaan asettaa kaksi erillistä pilaria liitoksen kohdalle joka tapauksessa.
 
I
Sinun kannattaa vältellä sen olemassa olevan liimapuupalkin jatkamista ja sen sijaan keskittyä asentamaan kokonaan uusi liimapuupalkki koko matkalle. Ainakin, jos haluat kiinnityskohdassa olevan ilman pylvästä. Muussa tapauksessa kantavuus voi heikentyä sekä olemassa olevan että jatketun palkin osalta.

Kuitenkin on olemassa tapa kiinnittää liitoskohta ilman alla olevaa pylvästä. Silloin sinun on ensin oltava palkki, joka kestää jäljellä olevan kuorman. Se voi olla eroava mitoiltaan kuin nykyinen palkki ja voi siksi vaatia olemassa olevan palkin liittämistä.

Jos sitten teet rautaisen jännityskannattimen molemmille, saatat selvitä ilman, että tarvitsee asentaa kokonaan uusi palkki koko matkalle, mutta siitä insinöörisi saa tehdä laskelmat. Kuvaan tässä vain menettelytavan.

Liitospisteessä tulee olla lattateräs alhaalla palkissa. Molemmissa päissä tulee olla vastaava lattateräs ylhäällä palkissa. Molemmin puolin liimapuupalkkeja tulee olla pyöröteräs, joka kulkee ylhäältä toisesta päästä alas lattateräksen alapuolelle keskellä liitosta ja ylös yläpuolelle lattateräkselle toiseen päähän. Kiristämällä pyöröteräs oikea-vasenkierteisellä ruuvilla, joka on samaa tyyppiä kuin purjeveneen vantteja kiristetään (mutta vahvempi dim.), on mahdollista nostaa pistettä liitoksen alapuolella.

Insinööri saa sitten laskea sekä palkit että raudat kaikkien voimien osalta, jotka tulevat seurauksena. Erityistä huomiota tulisi kiinnittää siihen, että on olemassa riski pokkurointia ja kääntymistä liimapuupalkkeissa niiden puristusvoiman vuoksi, joka johtuu pyöröterästen nostosta. Myös leikkausvoimat molempien yläpuolella olevien lattaterästen kiinnityksessä ovat tutustumisen arvoisia.
___________________________
Rakentaja
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.