Nyt on pian aika alkaa suunnitella tyttären huonetta kellariin, ja ajattelin kysyä teiltä, mitä suosittelette tehtäväksi siellä alhaalla. Lähtötilanne on seuraava:
Huone rakennetaan kellarin nurkkaan, mikä tarkoittaa, että siinä on kaksi ulkoseinää. Näiden seinien ulkopuolella on platon matto, mutta ilman eristystä. Lattia koostuu betonilaatasta. Katossa on puinen kattopaneeli. Kaksi uutta seinää pitää pystyttää, joista toiseen asennetaan ovi. Tällä hetkellä siellä on todella iso vesitäytteinen patteri, joka toimii, ehkä sitä pitäisi pienentää hieman.
Miten suosittelette, että rakennan seinät ja lattian? Korkeus ei ole kovin suuri, joten en halua rakentaa liikaa korkeutta, jos ei ole tarpeen. Olen pitänyt muuttolaatikoita siellä useita vuosia ilman merkkejä kosteudesta alapuolelta.
Otamme kiitollisina vastaan kaikki vinkit ja ideat etenemistavasta.
Pieni asia, johon rakennuslautakuntani kiinnitti huomiotani, on se, että makuuhuoneissa pitäisi olla kaksi mahdollista uloskäyntiä (paloriskin vuoksi). Sääntö tai ei, minusta se oli erittäin ajateltavaa, ehkä myös sinulle?
Kellarin makuuhuone on aika epämiellyttävä mielestäni.. melkein aina ilma on hieman huonompi, jääkylmät lattiat, huono valon pääsy ym. Oletan, että lattia ei ole eristetty, jos seinät eivät ole sitä? Ehkä kannattaa piikata lattia auki ja eristää se sekä kaivaa ulkopuolelta ja laittaa eristys platonmatan ulkopuolelle, jos siitä on tarkoitus tulla pitkäaikainen makuuhuone. Silloin voi myös asentaa lattialämmityksen ja valita mieluisan lattian ilman ongelmia. Mutta onhan siinä töitä, kun betonia valetaan...
Eristin tvättstugan ulkoseinän muutama viikko sitten, ja kaivaminen käy itse asiassa nopeasti, jos tekee sen vaiheittain.. eli täyttää, sitä mukaa kun asettaa levyt. Kaivoin noin 1,3 m syvyyteen, joten yksi solumuovilevy meni korkeussuunnassa alas. Mutta minulla on savimaata ja sepelipohjaa talon lähimmät 50 cm, joten se oli helppoa kaivaa ja sai kaivettua kapean ojan...
Kellariin voi aivan mainiosti laittaa makuuhuoneen. Ikkuna voi olla mukava olla, ainakin kesäaikaan. Talvella on kuitenkin pimeää ulkona aikana, joka vietetään huoneessa. Suuri etu kellarimakuuhuoneessa on viileys kesällä. Varmista, että on olemassa raitisilmaventtiili, jotta se on tuuletettu. Avaa tuuletusrakoa oven alapuolelle, jotta se on tuuletettu, vaikka ovi olisi kiinni. Lattiaan sopii platon + parketti, mikä tarjoaa lämpimät lattiat. Sinun EI TARVITSE purkaa ja eristää. Täysin hukkaan heitettyä työtä. Jos aiot eristää ulkopuolella, tärkeintä on maanpinnan yläpuolella. Maan alla maapohja eristää riittävästi. Ulkoseinät voit maalata tai tapetoida suoraan rappauksen päälle tai runkoa (metallia tai puuta, joka muovieristetään betonista) + kipsilevyt (ei kuitenkaan eristystä, mikä voisi sitoa kosteutta). On hyvä, jos ilma voi hieman kiertää levyjen takana, eli ei tiiviisti lattian/katon vasten. Sisäseiniin riittää runko (metalli tai puu) ja kipsilevytys. Vältä puuta suoraan betonilattiaa vasten, käytä vähintään muovia välissä. Jos patteri on lämmittänyt suurempaa tilaa, voi olla hyvä idea ”jakaa” se kahteen pienempään, joista yksi makuuhuoneessa.
Yksi asia vielä. Tarkista mahdollinen radon. Jos kyseessä on radonpohja, kellarissa arvot ovat yleensä huomattavasti korkeammat, mikä ei ole kovin miellyttävää.
Olen itse tehnyt samanlaisen työn noin viisi vuotta sitten, yhden makuuhuoneen tyttärelle ja toisen pojalle, molemmat kellarissa. Talo on rakennettu vuonna -57, matalalla kattokorkeudella, eristämättömillä seinillä ja lattioilla, mutta silti kuiva kellari ilman "kellarinhajua".
Näin tein sen:
Poikani huoneen lattia sai Platonmaton + 14 mm puulattian, tuuletetut jalkalistat. Jos kattokorkeus olisi ollut korkeampi, olisin laittanut myös eristyksen, mutta se oli todella hyvä ilman sitä, lämmin ja kodikas, paksu puulattia on täydellinen kellarin lattiaan. Unohtakaa laminaatti, minulla on sitä keittiössä ja se on tosi kylmä talvella (mutta se on kestävä ja siksi hyvä keittiön lattiana). Poikani huoneen lattia on todella onnistunut!
Tyttäreni huoneen lattia sai säilyttää vanhat liimatut (linoleum?) laatat vuodelta -57. Uudella lattian maalilla lattia näytti hienolta, mutta se on hirveän kylmä talvella. Olen laittanut paksuja mattoja lattialle, jotta siellä voi kävellä ilman paleltumisvaaraa. Tämä huone tuntuu kylmemmältä ja "raskaalta" kuin pojan huone, jossa on Platon+puulattia.
Ulkoiset seinät olen tasoittanut ja maalannut (ensin poistanut paksut tapettikerrokset ja korjannut rappauksia tarpeen mukaan). Riittää hyvin kuiva kellarissa.
Uudet sisäseinät olen rakentanut teräsrankoilla ja tuplakipsilevyillä, ääni eristetty kivivillalla. Siitä tuli hyvä!
Entisen oviaukon olen muurannut umpeen Leca-harkoilla ja tiilillä.
Asensin uuden vesielementin poikani huoneeseen (vanha oli liian pieni). Mielestäni uusi elementti yhdessä uusien pintojen kanssa saa koko huoneen näyttämään uudelta ja hienolta.
Olen tehnyt samanlaisen työn itse noin viisi vuotta sitten, yhden makuuhuoneen tyttärelle ja toisen pojalle, molemmat kellarissa. Talo rakennettu -57, matala kattokorkeus, eristämättömät seinät ja lattiat, mutta silti kuiva kellari ilman "kellarinhajua".
Näin tein:
Pojan huoneen lattiaan tuli Platonmatto + 14 mm puulattia, ilmastoidut jalkalistat. Jos kattokorkeus olisi ollut korkeampi, olisin laittanut eristyksenkin, mutta se oli todella hyvä ilman, lämmin ja kodikas, paksu puulattia on täydellinen kellarilattiaan. Unohda laminaatti, minulla on se keittiössä ja se on todella kylmä talvella, (mutta se on kestävä ja siksi hyvä keittiön lattiaan). Olemme todella tyytyväisiä pojan huoneen lattiaan!
Tyttären huoneen lattia sai säilyttää vanhat liimatut (linoleum?) laatat vuodelta -57. Uudella lattialla värillä lattia näytti tyylikkäältä, mutta voi miten kylmä talvella. Olen laittanut paksuja mattoja, jotta lattialla voi kävellä ilman paleltumavammoja. Tämä huone tuntuu kylmemmältä ja "kovemmalta" kuin pojan Platon+puulattialla.
Ulkoiset seinät olen levittänyt ja maalannut, (poistettuani paksut tapettikerrokset ja korjattuani rappaukset tarpeen mukaan). Riittää mainiosti kuivassa kellarissa.
Uudet sisäseinät olen rakentanut teräsrimoilla ja kaksinkertaisella kipsilevyllä, eristetty kivivillalla. Se onnistui hyvin!
Entisen oviaukon olen muurannut umpeen Lecalla ja tiilellä.
Laitoin uuden vesipatterin pojan huoneeseen, (vanha oli liian pieni). Mielestäni uusi patteri yhdessä uusien pintojen kanssa saa koko huoneen näyttämään uudelta ja siistiltä.
Liitän pari kuvaa pojan huoneesta:
[kuva][kuva]
Tyylikäs! Aion tehdä jotain samanlaista - olen kuitenkin ajatellut käyttää teräsrimat ja kipsilevyt myös ulkoseinillä (tuntuu mukavammalta(?) makuuhuoneessa.
Miten toimii reunakorotus? En ole täysin ymmärtänyt sitä.
Tyylikäs! Aion tehdä jotain vastaavaa - olen kuitenkin ajatellut rangat ylös teräspalkeilla ja kipsillä myös ulkoseiniä vasten (tuntuu mukavammalta(?) makuuhuoneessa.
Miten toimii ylösnousema? En ole ymmärtänyt sitä oikein.
Kiitos! Nyt on melkein 18 vuotta myöhemmin, kun kuvat otettiin.