1 165 lukukertaa ·
4 vastausta
1k lukukertaa
4 vastausta
Jänneväli 160x210
Sekoitan vähän vanhemmassa koulurakennuksessa, jossa minun on mm. purettava väliseinä. Kaikki viittaa siihen, että se ei ole kantava, mutta ajattelin tarkistaa, onko jollakin tietoa, minkä jännevälin lattia pitäisi kestää?
- Lähes yhdeksän metriä ulkoseinien välillä
- Lattia koostuu hirsistä, noin 160x210 mm
- c/c 750 mm
- Kylmä ullakko yläpuolella, jossa naulattu, ponttaamaton laudoitus
- Laudat, kaislamatto ja rappaus alapuolella.
- Lähes yhdeksän metriä ulkoseinien välillä
- Lattia koostuu hirsistä, noin 160x210 mm
- c/c 750 mm
- Kylmä ullakko yläpuolella, jossa naulattu, ponttaamaton laudoitus
- Laudat, kaislamatto ja rappaus alapuolella.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Jos ullakko on täysin sisustamaton eikä sitä käytetä säilytykseen ja oman painon voidaan arvioida olevan noin 1 kN/neliömetri, niin maksimi jänneväli on noin 7,5 metriä. Mutta silloin ullakkoa ei saa käyttää tanssilattiana tai vastaavana.
Kiitos. Tiedätkö, onko olemassa mitään sovellusta tai online-työkalua, jota voisi käyttää samankaltaisiin yksinkertaisiin arviointeihin, jotka ylittävät sen, mihin Träguidens käsikirja pystyy? Sawin seinän ruoteet tänään ilman merkkiä terän juuttumisesta, mutta ehkä olisi parasta laittaa jonkinlainen palkki kuitenkin.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Puulaadun laatu on tuntematon muuttuja tässä yhteydessä. Laskin ikään kuin hirtesi olisivat C 24, mutta ne saattavat olla paljon parempia.
En itse koskaan käytä sovelluksia tai online-ohjelmia, koska en täysin luota niihin. Raaka joustavuusteoria on paras. Käytän tietenkin Träguiden-taulukoita, kun se on sopivaa. Ne ovat erittäin luotettavia. Mitä voit tehdä, kun kohtaat epätavallisia mittoja, on muuttaa ne standardimuotoon. Taivutusmomentti on geometrinen suure, jota käytetään esimerkiksi taipuman laskemisessa. Se lasketaan kaavalla bxh^3/12. Leveys kertaa korkeus korotettuna kolmanteen potenssiin jaettuna kahdellatoista. Voit käyttää mitä tahansa yksikköä, kunhan olet johdonmukainen. Itse käytän senttimetrejä vanhasta tottumuksesta. 16x21 cm:n taivutusmomentti on silloin 12448 cm4. Se vastaa esimerkiksi 4,5x32. Voi vertailla vain saman luokan puutavaraa.
En itse koskaan käytä sovelluksia tai online-ohjelmia, koska en täysin luota niihin. Raaka joustavuusteoria on paras. Käytän tietenkin Träguiden-taulukoita, kun se on sopivaa. Ne ovat erittäin luotettavia. Mitä voit tehdä, kun kohtaat epätavallisia mittoja, on muuttaa ne standardimuotoon. Taivutusmomentti on geometrinen suure, jota käytetään esimerkiksi taipuman laskemisessa. Se lasketaan kaavalla bxh^3/12. Leveys kertaa korkeus korotettuna kolmanteen potenssiin jaettuna kahdellatoista. Voit käyttää mitä tahansa yksikköä, kunhan olet johdonmukainen. Itse käytän senttimetrejä vanhasta tottumuksesta. 16x21 cm:n taivutusmomentti on silloin 12448 cm4. Se vastaa esimerkiksi 4,5x32. Voi vertailla vain saman luokan puutavaraa.
Klikkaa tästä vastataksesi