Sahaa sähköisellä laatansahalla. Halpa versio maksaa yleensä alle 500 kr. Ainoa menetelmä, jonka tiedän toimivan.

Voiko käyttää laattasahaa tällaisiin pieniin palasiin? (se on siis se vihreä, keskellä kuvaa jonka olemme ostaneet)

• Vihreitä mosaiikkilaattoja keskellä, punaisia, sinisiä ja valkoisia laatanäytteitä ympärillä.
En ole mikään asiantuntija laatoitusalalla, mutta juuri lasimosaiikki käyttäytyy luultavasti kuten lasi yleensäkin? Eli sitä viilletään ja sitten taitetaan.
Vai käytetäänkö tämän tyyppiseen "kaakeliin" karkaistua lasia?
Siinä tapauksessa kyseessä on laattasahalla sahaaminen, karkaistua ei voi leikata jälkikäteen viiltämällä.

Voit rikkoa ne tavallisella laattapihdillä, mutta sinun täytyy ensin piirtää kunnollinen viiva, jotta se katkeaa oikeaan paikkaan ja suoraan... mitä pienempiä palasia aiot rikkoa, sitä vaikeampaa.... jos haluat tehdä pyöreitä aukkoja, tarvitset sahan, mutta se on vaikeampaa lasilla verrattuna laattaan...

Minulla oli itse hirmuinen vaiva pistorasioiden ja kytkimien ympärillä... viilloista tulee helposti hieman kulmikkaita.

Kiitos vinkeistä! Ostin lasimosaiikin tänään, laitoin sen seinää vasten ja mittasin.

Valitettavasti tarvitaan noin 3 mm lisää tilaa, jotta ylin rivi palasia mahtuu. Koska leveys on reilut kolme metriä, se tarkoittaa, että minun täytyy halkaista 60 palasta puoliksi, jotta se yltää yläsokkelille asti.

Halkaista 60 palasta ei tunnu todellakaan inhimilliseltä - varsinkin kun tuntuu olevan suuria ongelmia halkaista yhtäkin...

Mitä siis teen? Palautanko kauppaan ja ostan tavallista kaakelia? Jätänkö 2 cm tyhjän reunan juuri kaapin alle?

Vai onko olemassa jokin niksi juuri tällaisiin tilanteisiin?

Voit asettaa pienen listan reunan ja kaapin väliin....(Tein minäkin...:-))

Paras "temppu" on muuten laittaa kaakelit ennen kuin asennat työtason/kaapit, jos nyt on keittiö, johon aiot kaakeloida... mutta jos voit irrottaa työtason, voit laittaa kaakelit taakse ja saada juuri oikean etäisyyden niin, että saat hienon ja tasaisen liitoksen.

Kiitos vastauksesta!

Minkälaisen listan laitoit?

Vaihdan vanhat kakel uuteen. Joten yläkaapit ja alakaapit ovat paikoillaan :-(

Jos puuttuu enintään 3 mm, voit hyvin korjata saumaleveyttä hieman. Ne mosaiikit, jotka olen asentanut, ovat lasikuituverkossa, jota voi vähän puristaa kasaan, joten jos onnistut vain siirtämään saumoja 0,5 mm, pitäisi sen kokonaisuutena antaa sinulle tarvittavan tilan. Osta saumanaru tai kaakeliristit saadaksesi saumojen tasaisen siirtymisen.

_bystrom_ sanoi:
Jos ei puutu enempää kuin 3mm, voit hyvin korjata sauman leveyttä hieman.
Ne mosaiikit, jotka olen asentanut, ovat kiinnitetty lasikuituverkon päälle, jota voi hieman puristaa, joten jos onnistut siirtämään saumoja 0,5mm, sen pitäisi antaa sinulle tarvittava tila?
Osta saumanauhaa tai kaakeliristiä, jotta saat saumat tasaisesti siirrettyä.
Minunkin ovat kiinnitetty lasikuituverkon päälle. Mutta se vaikuttaa melko jäykältä. Voi olla todella vaikeaa siirtää jokaista riviä.

Ja nyt mieleeni tuli, että nämä vaakarivit ovat silloin hieman leveämpiä kuin vaakasuorat. Mutta ehkä ero on niin pieni, että sitä ei huomaa?

Leikkaa lasikuituverkkoa levyjen välistä niin, että saat kaistaleita ja siirrä siten... Emmehän puhu kovin suuresta siirtymästä koko korkeudelta, joten se ei tule juuri näkymään.

Kaikkien laattojen leikkaaminen tulee todellakin aiheuttamaan päänvaivaa... Kuten kuvailtu, ainoa tapa on varmaankin raaputtaa ja leikata. Halpa laatojenleikkaaja timanttiterällä ei toiminut minulla. Kun lisäksi täytyy leikata nämä yksitellen ja asettaa paikoilleen yksitellen, voi helposti olla melkoista näpertelyä 60 irrallisen palan kanssa. Puhumattakaan siitä, että 3 mm leikkaaminen EI tule toimimaan.

Toinen ratkaisu, jonka tein kerralla (silloin yläkaappeja ei ollut asennettu), oli leikata 8 mm MDF-listoja, jotka veivät yläkaapit hieman ulos ja saivat laatan pienen ulokkeen menemään kaappien taakse - Nopea, kätevä ja kivuton silloin, kun se ei sovi paikoilleen!

Hmmm.. Ja se saattaa olla hyvä idea siirtää sitä sillä tavalla. Mutta tarvitsen jotain muuta kuin kakelkryss. Kakelkryss näyttää olevan 3 ja 5 mm paksuja. Ja lasipalasten väli on 2 ja 3 mm välillä. Joten tarvitsen jotain muuta. Ehkä murarsnöre voisi toimia? Onko sitä eri paksuisina?

Laattaöljy löytyy tietääkseni 2 - 3 - 4 - 5 mm:nä.

Toinen asia, josta pidän, on laattaliima - Kiilto on vähän kuin suosikki, tarttuu nopeasti ja laatat eivät liiku paljon asennuksen jälkeen kuten mielestäni tekevät kiinnityslaastilla. Käytän välillä öljyä, mutta useimmiten mielestäni lasertaso tekee erinomaisen työn ja öljy on monissa tapauksissa hieman tarpeeton. Se on kuitenkin aina saatavilla. Olen koskaan ymmärtänyt ristiä...

Mitä tulee laattaliimaan, älä laita liikaa - Vaikea poistaa kun se kovettuu. Puhdista työkalut heti vedellä, jos haluat pitää ne käyttökelpoisina.

"tasoittava ristilaser" - mitä se on? Voitko linkata kuvaan tai kauppaan?

Jos jaan lasimosaiikin, on luultavasti erittäin vaikeaa saada se suoraksi. Joten laser voi olla hyvä idea minun tapauksessani :-)

On olemassa kaiken tasoisia laser-tasoja - Käytän omaani kaikkeen, olipa kyseessä laatoituksen asettelu, seinien säädettäminen tai taulujen kiinnittäminen kotona. Toimii täydellisesti kaikkeen!

Minulla on Leica Lino L2, mutta itse asiassa on tietenkin yksinkertaisempia, edullisempia malleja - Puhumattakaan kalliimmista, kehittyneemmistä! :wow:

Leica Lino L2

Lino maksaa reilut 2.500:- :S

Voit lainata?! Kuhan vain palautat sen ehjänä, puhtaana ja täysin toimivana!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.