Törmäsin tähän linkkiin.
Tämä kuulostaa jännittävältä, mitä mieltä kaikki rakennusasiantuntijat ovat? Toimiiko se? Onko se hyvä?

http://isotimber.se/

Onhan se kiva, että tulee uutta tavaraa rakennusalalle. Mutta en usko, että tämä tuote mullistaa rakentamista. Huono eristyskyky on kai suurin haitta, jonka näen. Sitten ei myöskään "kolme miestä, kaksi työpäivää" ole niin hirveän nopeasti pystyttää runko 100 m²:n kokoiselle talolle. Se on suunnilleen sama aika kuin on kulunut pystyttää tavanomainen runkorakenne.

Itse runko on melko pieni osa koko talon rakennusprosessista. On vaikea säästää niin paljon aikaa juuri siinä vaiheessa.

andersmc sanoi:
Huono eristyskyky on varmaan suurin haittapuoli jonka näen.
U-arvo 0,11 isotimberille vastaa ihan tavallista MU:ta, joten mielestäni on väärin sanoa, että siinä on huono eristyskyky. Etuna on kai se, että se on diffuusiolle avoin rakenne.

Puhuin rakennustarkastajan kanssa, missä esiteltiin kohde, ja heistä tekniikan uutuus oli lähinnä mielenkiintoista.

Se ei ole lainkaan sama U-arvo kuin kivivillalla. 300 mm paksu seinä, joka on rakennettu tavanomaisella puurunko-tekniikalla ja eristetty kivivillalla, on U-arvoltaan 0,12 W/m² °C. 300 mm paksu ISO-puutukista rakennettu seinä on U-arvoltaan 0,20 W/m² °C. Minusta se on ainakin suuri ero.

Enkä myöskään ymmärrä, mitä hyötyä on siitä, että se on diffuusioavoin. Se vain lisää riskiä, että eristys on vielä huonompi kondenssiveden tai vielä pahemman jään vuoksi seinän sisällä.

andersmc sanoi:
Eihän se U-arvo ole ollenkaan sama kuin mineraalivilla. 300 mm paksu seinä, joka on rakennettu perinteisellä runkorakenteella ja eristetty mineraalivillalla, on U-arvoltaan 0,12 W/m² °C. 300 mm paksu seinä, joka on rakennettu ISO-hirrestä, on U-arvoltaan 0,20 W/m² °C. Mielestäni se on iso ero.
En ole mikään eristyksen asiantuntija, vaan katsoin vain valmistajan verkkosivustoa, joten tiedot ovat peräisin sieltä.

Isotimber 300e95 u-arvo 0,11 (kokonaispaksuus 395 mm)
Paroc klimatskiva 240 + 2*70 u-arvo 0,112 (kokonaispaksuus 380 mm)

Jäin kiinni Paroc-vaihtoehtoon, kun juuri katselin tätä rakennetta tulevaa rakentamistamme varten.

Minulle se on melko sama, mutta ehkä unohdan jotain?

Sallikaa minun epäillä hieman heidän isolointidataa!
En löydä mistään, miten he ovat saaneet arvonsa.

S
miksi?
hyvin karkeasti sanottuna ilma eristää. ja tukkeissa on paljon kanavia.
sitten se, pitävätkö numerot paikkansa, on toinen kysymys.

He ilmoittavat U-arvon eri lohkoille ilman minkään laitoksen, kuten SP:n, tukea. Koska heidän tuotteensa on täysin uusi, tulisi olla sertifikaatti. Sitten he kehuvat, että puurakennuspalikat ovat diffuusioavoimia, kun seuraavassa kappaleessa he puhuvat tarpeesta asentaa sisäpuolelle rimoitus sähkön yms. vuoksi – ja että rako pitäisi täyttää eristeellä. Edelleenkään ei höyrysulkua?

Ovatko nämä palikat järkeviä, riippuu suurelta osin valmistajan tietojen totuudenmukaisuudesta ja tietysti hinnasta. Onko joku saanut hintatietoja?

Jag funderade på att använda isotimber till min utbyggnad på timmerhuset. Fick då dessa uppgifter ifrån dem. Har gett upp tanken då jag tycker det blir för dyrt, tror dock på iden.
Byggblocken finns i 3 olika bredder,
Bredd x höjd x längd
100 x 123 x 2350 mm 900:- / kvm väggyta
200 x 123 x 2350 mm 1800:-
300 x 123 x 2350 mm 2200:-
Utöver byggblocken ingår även syll, hammarband och plywood på ut- och insida. Mer info finns på hemsidan, www.isotimber.se

Om du kommer upp till 100 kvm väggyta så bjuder vi på frakt och montering.

borichard sanoi:
Leveys x korkeus x pituus
100 x 123 x 2350 mm 900:- / m2 seinäpinta
200 x 123 x 2350 mm 1800:-
300 x 123 x 2350 mm 2200:-
Arvasin, että näin oli, etenkin puutavaran käsittelyn vuoksi. Kevytbetoni, myös diffuusion avoin materiaali, lisäksi epäorgaaninen, noin 700 kr/m2 paksuuteen 300-365 mm. Game over.

andersmc sanoi:
Sen onhan "kolme miestä, kaksi työpäivää" ei kovin nopeasti pystyttää runkoa 100m² kokoiseen taloon. Se on suunnilleen sama aika kuin pystyttää perinteinen rankarunko.
Ehtiikö tuossa ajassa rankata, eristää, laittaa muovia ja esimerkiksi OSB-levy sisäpuolelle?

Minulla ei ole tästä lainkaan kokemusta, mutta olen utelias!

anaitis sanoi:
Salli minun epäillä heidän eristysdataansa! En löydä mistään, miten he ovat saaneet arvonsa.
Hyvä, että otit sen esille. Minulla oli sama ajatus, mutta en halunnut vaikuttaa turhan kriittiseltä. Spontaanisti heidän arvot vaikuttavat erittäin hyviltä, ja kuten sanottu, haluaisi todella tietää tarkalleen, miten he ovat tulleet niihin.
SBH sanoi:
miksi? hyvin karkeasti sanottuna ilma eristää. ja hirret sisältävät paljon kanavia. sitten taas, pitävätkö luvut paikkansa, on toinen kysymys
Ei ole olemassa kunnon piirrosta, ainoa mitä on, ovat tuotekuvat. Mutta kun katsot niitä, näet, että suuri osa palikoista on läpimenevää puuta. Ilma eristää, jos se on hyvin kapeissa raoissa. Hyvin kapeilla tarkoitetaan siis millimetrin osia. Ilma leveämmissä raoissa eristää huonommin, hyvin leveissä se ei eristä lainkaan. Jos rakoja ISO-timberissä on tehty sahanterällä, niiden pitäisi olla ainakin 3 mm leveitä. Se on liikaa, jotta saataisiin todella hyvä eristys.

Rappala sanoi:
Onnistuuko se niin nopeasti, että saadaan kehikko pystyyn, eristystä, muovia ja esimerkiksi OSB-levyä sisälle?

Minulla ei ole tästä mitään kokemusta, mutta olen utelias!
Kehikon pystyttäminen käy nopeasti. Se ei ole se vaihe, joka hallitsee talonrakennusta.

Sitten voi olla vaikeaa tehdä täysin oikeudenmukainen vertailu. OSB:n asentamiseen kehikkoon kuluu tietysti jonkin verran aikaa. Mutta muista, että ISO-seinä ei ole valmis, kun se on pystyssä. Sinun on joka tapauksessa jatkettava kehikoilla ja eristyksellä sisäpuolella, jotta on paikka vetää sähköjä jne.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.