Olen poistanut jännitetyn kankaan katosta laittaakseni sinne kipsilevyjä. Haluaisin mielelläni käyttää uudelleen kauniin kipsikoristeen vuodelta 1926. Miten kipsikoriste on kiinnitetty puukatossa, ja erityisesti miten saan sen irti katosta rikkomatta sitä? Kun sen on onnistunut irrottamaan, miten se kiinnitetään parhaiten kipsilevyihin?

Se on luultavasti kiinni bruk ja ehkä joillakin nauloilla.

Kokeilisin sahata sen pois. Esimerkiksi pitkällä puukkosahalla, sahaa katon myötäisesti.

Älä unohda kortla katossa, mihin se laitetaan, silloin voit rauhassa ruuvata sen kiinni. Reiät voit sitten täyttää tasoitteella.

Muuten voit varmasti liimata sen kiinni vaikka pl400:lla. Käytä listaa tai vastaavaa ja laita se jännitteeseen muutamaksi tunniksi, kunnes liima on kuivunut.

Östlund, oletko kokeillut tätä itse?

Kuulostaa vähän teorialta korvissani.

Mutta se kannattaa ehkä kokeilla? Eihän se maksa mitään

Flöjten5 sanoi:
Mutta voihan se olla kokeilemisen arvoista? Eihän se maksa mitään
Kattokruunu ja uusi parkettilattia korkeintaan...

Minulla oli rosetit, jotka olivat kiinnitetty nauloilla ja laastilla. Irrotin ne tasoituslastalla. Naulat irtosivat onneksi mukana. Rosetteihin tuli silti rumia reikiä, joten asensin styroxirosetit.

Ei. Mutta tiedän, miten stukaatörit työskentelevät. Olen ollut mukana kunnostamassa vanhoja taloja.

Kun he asettivat stukatuuria kattoon, he aloittivat tekemällä lovia takapuoleen, eli sileään puoleen, joka kiinnitetään kattoon tai seinään.
Sitten muistan, että he levittivät jonkinlaista kipsilaastia ja kiinnittivät sen ruuveilla.

Nyfniken sanoi:
Kattokruunu ja uusi parkettilattia korkeintaan...
Jos on huolissaan, voi aina laittaa maton alle ;)

Toivottavasti saamme tietää, miten Perra4 onnistuu kattorosetin kanssa.

Perra, kerrotko miten menee? Mielellään kuvien kera tietysti!

Tai tee kuten ammattilaiset: kaada se ja korvaa sitten järkyttävän rumalla styroxilla. Muista myös jättää siihen sormenjälkiä (!) jotta sitä ei todellakaan voi olla huomaamatta, kuinka muoviselta se näyttää.

Jos kattorosetti menee rikki, niin uusia voi ostaa myös kipsistä. Me ostimme 4 kpl stuckatur.com-sivustolta, jolla on myös myymälä Helsingborgissa, erittäin hienoja ja eivät kohtuuttoman kalliita.

fiskbuggaren sanoi:
Tai sitten teet kuten ammattilaiset: kaada se ja korvaa sitten hirveän rumalla styroksilla. Muista myös laittaa siihen sormenjäljet (!) jotta ei todellakaan voi olla huomaamatta, kuinka muovinen se näyttää.
Sehän pitää maalata?

fiskbuggaren sanoi:
Eller så gör du som proffsen: slå ner den och ersätt sedan med en fruktansvärt ful i frigolit. Passa även på att sätta fingeravtryck i den (!) så att man verkligen inte kan missa hur plastig den ser ut.
Ajatus on varmaan, että se maalataan samaan aikaan kuin kattokipsi.

Ovatko ne todella ammattilaisia, joista kirjoitat :)

Edit: Kakkosena pallolle kuten tavallista.

Viimeksi muokattu:
Nyfniken sanoi:
Den ska väl målas?
Se ei auta styroksin syvennyksiin.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.