Hei Fottfolk,
Olen lukenut useita ketjuja teräspalkeista ja ristikoista, ja näen, että meillä on paljon asiantuntevia ihmisiä, jotka auttavat meitä jäseniä. Olisin nyt äärimmäisen kiitollinen, jos joku voisi katsoa alla olevaa "ongelmaani".

Yleistä tietoa:
Autotalli 136m2
Puiset pilarit, seinärakenne 45x145, korkeus 3m
Kattokulma 28 astetta
Leveys 9m
Autotallin kokonaispituus 17m
Laskentastandardi: Eurooppalainen rakenteiden suunnittelustandardi - EKS11 (BFS 2019:1)
Sijainti: 388 92 Ljungbyholm
Lumivyöhykearvo: 2 kN/m2
Kattopinnan paino: 0,40 kN/m2 - Peltikatto eristyksellä ja sisäpintaverhouksella

Alun perin autotalliin suunniteltu kattoaisat 270x90 liimapuusta tai vaihtoehtoisesti HB350s kevytpalkista.
(pohtii hinta vs työtunnit)

So far so good

Alkuperäisenä ajatuksena oli 115x495mm liimapuu niskapalkiksi, mutta silloin saisin pilarin aivan keskelle autotallin avointa tilaa, mikä ärsyttäisi minua suunnattomasti.

Kun syötän mitat byggbeskriningen.se:hen, saan, ettei mikään palkki kestä tätä kuormitusta.

Sitten tulee se hankala osa, minulla on 11,5 m jänneväli autotallin suuressa osassa.
Aiemmin minulla oli pilari eli 6m liimapuupalkki - pilari - 6m liimapuu.

Mikään puupalkki ei kestä tätä kuormitusta, joten ajattelen tietysti, TERÄS ja ristikkorakenne?
Minulla on hyvä ystävä, joka pyörittää yritystä ja voi valmistaa ristikon minulle, mutta ei voi auttaa laskennassa.

Onko teillä mahdollisuutta kertoa, kuinka ristikko tulisi valmistaa kuorman kestämiseksi?
Parempi käyttää hieman enemmän materiaalia kuin että se taipuu millimetrejä.

Piirustukset ja tiedot alla:

SUURI KIITOS ETUKÄTEEN, JOS JOKU IHANA IHMINEN HALUAA AUTTAA (y):strong:

3D-malli autotallista, jossa puurunko ja kattoristikot; keskellä keltainen tolppa, josta halutaan päästä eroon suuremman avoimen tilan vuoksi.

En ole asiantuntija aiheessa, mutta on helppo kuvitella, että teräspalkki olisi vahvempi, mutta se ei ole aina niin yksinkertaista. Luulisin, että tällainen pystysuora palkki tapauksessasi olisi hyvin korkea.......Niin korkea, että voisi olla helpompaa suunnitella kaikki uudelleen ja ehkä valita jonkin toisenlainen kattotuoli. Mutta sitten se ehkä tarvitsee jonkin toisenlaisen alustan ja kyllä, suurin osa saattaa mennä pieleen.......Näin ison puisen rakenteen tekeminen ilman pylväitä ei ole kovin helppoa. Silloin voisi olla helpompaa käyttää pylväitä ja sitten oviaukkoja toiseen suuntaan, jotta saadaan erillisiä tiloja eikä niistä ole haittaa. Jos ovet ovat lyhyellä sivulla, olen samaa mieltä, että pylväät tuntuisivat olevan tiellä. Mutta kaksi osiota toisesta suunnasta ei olisi yhtään sellainen. Silloin voisi olla puolivälissä seinä jopa, ja pylväs häviää.

S Stefan1972 sanoi:
En ole asiantuntija aiheessa, mutta on helppo kuvitella, että teräspalkki olisi vahvempi, mutta se ei ole aina niin yksinkertaista. Luulisin, että tällaisessa tapauksessa seisova palkki olisi erittäin korkea.......Niin korkea, että voi olla helpompaa muuttaa koko rakenne ja ehkä valita jonkin toisenlaisen kattotuolin. mutta sitten sen ehkä täytyy seistä jollakin toisella alustalla ja kyllä, suurin osa saattaa mennä pieleen.......Rakentaa niin suurta puusta ja välttää tolppia sisällä ei ole kovin helppoa. Silloin on ehkä helpompaa olla tolppia ja sitten ovet toiseen suuntaan, jotta saa tilaa eikä häiritse niitä. Jos on ovet lyhyellä sivulla, olen samaa mieltä siitä, että tolppa vain tuntuisi olevan tiellä. Mutta kaksi osastoa toisesta suunnasta ei olisi ollenkaan niin. Sitten voisi olla jopa seinä puolivälissä ja tolppa katoaisi.
Laatta on jo valettu, joten on vaikeaa kääntää autotallia :)

Ajattelen enemmän ristikkorakennetta kuin I tai H palkkia, näkee ratsastushalleissa/varastoissa/urheilusaleissa hulluja jännevälejä ristikoilla katossa.

Olen myös pyytänyt tarjouksen sakarakattotuoleista suunnitelma B:ksi :) Menettää vähän korkeutta, mutta se toimisi ehdottomasti.

On runsaasti luovia ratkaisuja tähän, mutta se vaatii rakennuslaskelmia, ja jos kukaan ei ehdi tai halua tehdä sitä ilmaiseksi puolestasi, sinun on luultavasti palkattava rakennesuunnittelija muutamaksi tunniksi.
Mahdollinen polku voisi esimerkiksi olla käyttää runkoa/saksi/ristikkokattotuolia vain sieltä, missä sinulla on tolppa, ja tukea palkkeja siihen. Menetät kattokorkeutta paikallisesti, missä kattotuoli on, mutta pääset eroon tolpasta ja saat avonaisen molemmille puolille. Ehkä sinun pitää kiinnittää 2-3 kattotuolia yhteen kestämään kuormitusta. Vain yksi monista mahdollisista ratkaisuista.
Useimmilla kattotuoliyrityksillä on kattotuoliohjelmia, jotka tekevät laskelmat helposti.

Eikö olisi mahdollista olla kattotuoli tai kaksi siellä missä tolppa on ja sitten ne seisoisivat tolppien päällä seinien luona? Vain ajatus toisesta näkökulmasta.

Pidän ajatuksistasi avoimuudesta. Ristikkojärjestelmä onhan ratkaisu! Täytyyhän netissä olla jokin laskelma? Oletko etsinyt kunnolla?

• Tykkään
pppp123
  • Laddar…
Mike_the_pip3 Mike_the_pip3 sanoi:
Perustus on jo valettu, joten autotallin kääntäminen on vaikeaa :)

Ajattelin enemmän ristikko-rakennetta kuin I- tai H-palkkia, näkee maneesit/varastot/voimistelusalit, joissa on hullut jännevälimatkat ristikkorakenteilla katossa.

Olen myös pyytänyt tarjouksen aumasalvostakista suunnitelma B:ksi :) Menetetään hieman korkeudessa, mutta se toimisi varmasti.
En tarkoittanut niin, vaan laita ovet vain pitkälle sivulle.

M Mercruiser sanoi:
Pidän avoimuudesta liittyvistä ajatuksistasi. Ristikko onhan ratkaisu! Onhan oltava jokin laskelma netissä? Oletko etsinyt kunnolla?
Yrittänyt löytää mutta haluaisin mielelläni jonkun, joka osaa tehdä laskelman. Puolitehoista, jos hajoaa 1m lumen alla katolla :crysmile:

• Tykkään
pppp123
  • Laddar…
S Stefan1972 sanoi:
tarkoitin laittaa portit vain pitkälle sivulle.
Ahaa, valitettavasti talo on siinä, joten jos en osta Fiat 500:aa, en mahdu
Autotallin pohjapiirustus, jossa on autot ja huoneistot. Näyttää rajoitettua tilaa, missä Fiat 500 mahtuisi.

Rakennustyömaa omakotitalon vieressä syksyllä. Betonivalu ja raudoitus etualalla, leikkuumetrillä piirretty kyltti ja rakennusvalvontakyltti.

D DTanner sanoi:
On paljon luovia ratkaisuja tähän, mutta se vaatii rakennelaskelmia, ja jos kukaan ei halua tehdä sitä ilmaiseksi puolestasi, sinun on varmaankin palkattava suunnittelija muutaman tunnin työksi. Yksi mahdollinen tapa voisi olla käyttää pelkästään kehystä/saksia/välipalkkia siinä, missä tolppa sijaitsee, ja tukea palkit siihen. Menetät korkeuden paikallisesti siellä, missä tuki sijaitsee, mutta pääset eroon tolpasta ja saat avoimen tilan molemmille puolille. Ehkä sinun on laitettava 2-3 tukirakennetta yhteen, jotta kestätte kuorman. Tämä on vain yksi monista mahdollisista ratkaisuista. Useimmilla suunnittelutoimistoilla on ohjelmistoja, jotka yksinkertaisesti tekevät laskelmat.
Voin ehdottomasti maksaa siitä, mutta jotkut tykkäävät auttaa toisia hyvänä tekona ja saavat itse apua muilla alueilla täällä foorumilla. Muuten joudun palkkaamaan jonkun (y) se on pieni kustannus tässä rakennusprojektissa :crysmile:

Pitäisikö autotallin olla täysin avoin vai jaettu piirustuksen mukaan?

Andreas_kalmar Andreas_kalmar sanoi:
Pitäisikö autotallin olla kokonaan avoin vai jaettu piirustuksen mukaan?
Leveä osa tulee olemaan täysin avoin, kapeampi osa on erotettu, puoliksi/puoliksi varasto ja joko paikka ajoleikkurille tai konepaja, jossa on pölyäviä koneita. Ei ole vielä täysin selvää :thinking::rofl:

Sitten olisin todennäköisesti käyttänyt saxtakstolar ja avannut yli noston

No niin, valitettavasti talo on siellä, joten jos en osta Fiat 500:a, en mahdu
ja se voi kyllä olla hieman ahdasta ehkä.........Tässä tilanteessa olisin varmaan hyväksynyt tolpan. Jos autolle on tilaa sekä edessä että takana, en usko, että se on niin paljon tiellä, että häiritsisi hirveästi. Se voi olla myös hyvä asia, koska sähkö ja paineilma voidaan vetää keskitetysti.

• Tykkään
Mike_the_pip3
  • Laddar…
No, valitettavasti talo on siellä, joten jos en osta Fiat 500:aa, en mahdu
[kuva]

[kuva]
Mutta pohjapiirroksessa sinulla on sisäseinä ja portaat melkein siinä, missä tolppa on. Eikö tolppaa voisi siirtää niin, että se olisi osa sisäseinää (vai eikö pohjapiirros ole enää ajankohtainen?)?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.