D
Aion rakentaa terassikaton, jonka koko on noin 8x4 m. Katto rakennetaan 6 pylväällä 90x90, ja muut kantavat palkit sekä kattopalkit koostuvat liimapuusta 90x180. Pohdin, miten pylväät kiinnitetään kantavaan palkkiin, ja olen päätynyt seuraavaan:
Alustan pylvään ja palkin liitos, jossa käytetään 60x5mm laattaterästä molemmilla puolilla ja mittoja esitetään piirroksena.

Minkä kokoisia pultteja minun pitäisi käyttää?

Ajattelin käyttää lattarautaa, koko 60x5mm molemmin puolin.

Kommentteja?

D
Ei kenelläkään ole mitään inputtia: ruma, alikokoinen, huono, tee näin, ylikokoinen…..

D Derbyboy sanoi:
Aion rakentaa noin 8x4 m terassikaton. Katto rakennetaan kuudelle 90x90 tolppalle ja muut kantavat palkit ja kattohirret koostuvat 90x180 liimapuusta. Mietin, miten tolppien kiinnitys kantopalkkiin tulisi tehdä ja olen päätynyt seuraavaan:
[kuva]

Minkä kokoinen pultti minun tulisi käyttää?

Literaudasta ajattelin 60x5 mm molemmille puolille

Kommentteja?
Luulen, että se tulee sekä tyylikkäämmäksi että paremmaksi käyttämällä reikälevyä/naulalevyä (esim. 80x200), joka kiinnitetään kiinnitysruuvilla.

D
Kiitos!

Maailmassani näkyvät naulauslevyt ja esimerkiksi palkkikengät ovat rumimpia asioita, joita voi olla näkyvässä rakenteessa.

Koko rakenteen pitäisi maalata mustaksi.

• Tykkään
Workingclasshero
  • Laddar…
Olen samaa mieltä, palkkikengat ja vastaavat eivät saisi näkyä. Uskon selvästi enemmän omaan ideaasi. En kyllä ole täysin selvillä tilanteesta, mutta se luultavasti toimii, kun käyttää rakennusruuvia ylhäältä alas pilariin.

• Tykkään
klaskarlsson
  • Laddar…
D Derbyboy sanoi:
Kiitos!

Minun maailmassa näkyvät naulat/reikälätkät ja esim. palkkikengät ovat ruminta mitä voi olla näkyvässä rakenteessa.

Koko rakenne maalataan mustaksi.
Huhh, säikäytit minut :-)
Totta kai sinun pitäisi käyttää litteää rautaa, mielellään vähän pyöristetyt kulmat ja reunat, ehkä jopa hieroa reunoja kuulamaisella vasaralla, kunnes olet tyytyväinen :-)
Kuitenkin lisäisin pylväiden mittoja vakaamman ulkoasun vuoksi, mutta se on makuasia.
Oletko harkinnut vinotukia, jotta siitä tulisi vakaa?
Onnea
/W

• Tykkään
klaskarlsson
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero sanoi:
Puhh, pelästyin siellä :)
Totta kai sinun pitäisi käyttää litteää rautaa, mielellään hieman pyöristetyt kulmat ja reunat, ehkä jopa muotoilla reunat kuulasvasaralla kunnes olet tyytyväinen :)
Kuitenkin suurentaisin pylväiden mitan vakaamman ulkonäön vuoksi, mutta se on makuasia.
Oletko ajatellut vinotukien käyttöä vakauden lisäämiseksi?
Onnea matkaan
/W
Olen samaa mieltä, 90x90 näyttää helposti liian heiveröiseltä.

Kun 2x6 on kummallakin puolella 90x90 tolppaa, litteä rauta voidaan jättää pois ja saavutetaan järeämpi ulkonäkö.

• Tykkään
Derbyboy
  • Laddar…
D
Huhhuh, pelästyin siellä :)
Tietenkin sinun pitäisi käyttää laattatankoa, mielellään hieman pyöristetyt kulmat ja reunat, ehkä jopa hieroa reunoja kuppivasaralla, kunnes olet tyytyväinen :)
Kuitenkin lisäisin pylväiden mittoja vakaamman ulkonäön vuoksi, mutta se on makuasia.

Oletko harkinnut vinotukia, jotta se olisi vakaa?
Onnea matkaan
/W
Ymmärrän ajatuksesi kuppivasaralla, terassikatto kuitenkin pitäisi olla niin minimalistinen kuin mahdollista. Mieti pois 1700-luku, kansanperinne, seppeleet ja kaikki sellainen :) suorat linjat tiukasti!

• Tykkään
Workingclasshero
  • Laddar…
D
Ulkoa kuvattu talo suurilla ikkunoilla, taustalla mäntyjä ja vaalea terassi edessä hämärässä valaistuksessa.

Luulen haluavani hoikat jalat, en halua pilata näkymää merelle. Mutta olen epävarma…..

• Tykkään
klaskarlsson ja 1 muu
  • Laddar…
D
F fribygg sanoi:
90x90 tolpan kummallekin puolelle kiinnitetty 2x6 voi korvata tasoraudan ja antaa tyylikkäämmän ilmeen
tarkoitatko tavallista lankkua, jonka koko on 2cm x 6cm?

D Derbyboy sanoi:
Kiitos!

Maailmassani näkyvät naulat/reiät ja esimerkiksi palkkikengät ovat rumimmat, mitä voi olla näkyvässä rakenteessa.

D Derbyboy sanoi:
Kiitos!

Maailmassani näkyvät naulat/reiät ja esimerkiksi palkkikengät ovat rumimmat, mitä voi olla näkyvässä rakenteessa.

Nyt ei käynyt ilmi ketjun aloituksesta, että sen pitäisi olla näkyvissä, joten olen samaa mieltä siitä, että reiät eivät ole kaunein ratkaisu. Mutta puolimetrinen tasorauta, joka on puolisen senttimetriä paksu, on mahdollisesti vielä rumempi mielestäni. Mustaksi maalattu rei'itetty teräslevy sulautuu paremmin kuin tasorauta mielestäni.

D
Voi ei, pelästyin siellä :)
Tietysti sinun pitäisi käyttää lattatankoa, mielellään hieman pyöristettyjä kulmia ja reunoja, ehkä jopa muovauttaa reunat kuulahammerilla kunnes olet tyytyväinen :)
Kuitenkin menisin suurempaan kokoon pylväiden kanssa vakaamman ulkonäön vuoksi, mutta se on makuasia.
Oletko ajatellut vinoja tukirakenteita saadaksesi sen vakaaksi?
Onnea
/W
Viistotukia, kyllä, mutta välttäisin niitä mielelläni. Ajattelen, että minun pitäisi pystyä ratkaisemaan sen raudalla.

• Tykkään
Workingclasshero
  • Laddar…
Et voi saada erillistä rakennetta riittävän vakaaksi pelkillä rautaosillasi, ellei siinä ole kiinnitystä esimerkiksi rakennuksen runkoon. Kattopinta-alaa voidaan myös käyttää vakauden lisäämiseksi, esimerkiksi diagonaalit.

S
Jotta voidaan mitoitella pultit, täytyy tietää liitokseen kohdistuva voima ja mahdolliset momentit. Pultit tarkistetaan sitten mm. leikkausvoimaa, riittävää reunaväliä ja naulalevyn tarkistusta vastaan.

• Tykkään
Derbyboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.