Olen suunnittelemassa ja piirtämässä piharakennusta, jonka ajattelin rakentaa nyt syksyllä. Olen päättänyt tehdä harjakaton ilman alusrakennetta, ja siten tarvitaan harjapalkki. Harjapalkista tulee liimapuuta 66x315mm, se on itsekantava 480cm ja lisäksi raskas katto (betonitiilet), joten tarvitaan niin vankka mitoitus.

Joka tapauksessa, olen alkanut miettiä, miten varsinainen kattopalkkien kiinnitys harjapalkkiin tulisi tehdä. Oletetaan, että kattopalkit ovat tukevasti kiinnitettynä seinään, joten tuntuu siltä, ettei niitä voi laskea alaspäin. Siksi mielestäni riittäisi kiinnittää ne kulmaraudalla kummaltakin puolelta?

Vaihtoehtona ovat palkkikengät tai liimaruuvattu kannatinlista, mutta silloin minun pitäisi kai loveta kattopalkit, jotta kiinnityspinta olisi tasainen?

Mitä mieltä olette? Liitän kuvan piirustuksesta, jonka kanssa työstän, olen merkinnyt sen, mitä tarkoitan, jos se ei käynyt ilmi tekstistä. Friggebodin 3D-malli, jossa näkyy kattoa varten suunniteltu niskapalkki ja kattotuolit; selitetty, miten palkki kiinnitetään.

• Tykkään
Tevell ja 1 muu
  • Laddar…
Olen juuri rakentanut jotain samanlaista. Uudishuone 6x4,5 m, jossa on niskapalkki kattotuolien sijaan. Sisältä korkeutta niskassa on lähes 3,5 m, mikä antaa huoneeseen mahtavan avaruuden.

Tein kuten toinen vaihtoehtosi, eli liimaliimata pystytukki, kuten 45x70, niskapalkin sivulle ja tehdä leikkauksia lappeille, jotta ne sopivat tähän profiiliin. Lisäksi asensin 90x90 mm kulmateräs sekä ankkuriruuvilla että ranskalaisella ruuvilla. Lopuksi laitoimme perinteisen raakapontin kaikille (joo tiedän, tämä on todennäköisesti täyttä overkilliä, mutta nyt tiedän, että se on hyvin kiinnitetty).

Suurin etu pystytukissa on se, että voit asettaa tukit paikalleen ja hoitaa asennuksen yhdeltä henkilöltä. Huomattavasti hankalampaa, jos käytössä on "vain" kulmateräs.

• Tykkään
Pyroholic
  • Laddar…
P
Minulla on samanlainen friggebodni. Sisäiset kattopalkkini ovat liimapuupalkin päällä. Ulommaiset ovat liimapuupalkin päädyssä ja näyttävät enemmän kattotuoleilta. Sisäiset kattolattapuut on uritettu niin, että ne lepäävät tasaisesti harjapalkilla. Ei ole tukipalkkeja.

Minulla on raakapontti, huopa ja betonitiilet päällä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
bra-byggare sanoi:
Minulla on samanlainen friggebod. Sisäiset kattopalkkini sijaitsevat liimapuupalkin päällä. Ulommat sijaitsevat liimapuupalkin päässä ja näyttävät enemmän kattotuoleilta. Sisäiset kattopalkit on lovettu niin, että ne lepäävät tasaisesti harjapalkin päällä. Ei ole tuentapalkkeja.

Minulla on raakapontti, huopa ja betonitiiliä päällä.
Niin voi tehdä, mutta mielestäni silloin menettää hieman harjapalkin ideasta. Nimittäin sisäisestä kattokorkeudesta.

Ajattelin käyttää palkkikenkiä tuentapalkin sijaan. Se voisi toimia vähintään yhtä hyvin? Syynä tähän on se, että haluan liimapuupalkin alaosan näkyvän ja kattopaneelin kulkevan koko matkan liimapuupalkille asti.

• Tykkään
Tevell
  • Laddar…
P
Yksi syy minulla oli mahdollisuus eristää yli harjapalkin välttääkseni kylmäsillan. Aiotko eristää?

Kattopalkki voi näkyä enemmän minun tapauksessani, mutta kattokorkeus ei luultavasti muutu paljoa riippuen siitä, miten eristys ja kylmäsillat tehdään. Minun kattopalkit saavuttavat kattopisteen korkeammalle verrattuna kuvaan, muilta osin samanlaisina.

Mitä menetelmää valitsee, vaikuttaa myös kattokulmaan, jonka tulisi olla vähintään 14 astetta, jos haluaa betonitiilet. Mitä korkeammalle saat katon palkkien kärjet, sitä korkeammalle voit tehdä seinät säilyttäen kattokulman, mikä tarkoittaa korkeampaa kattokorkeutta sivuseinillä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Haluat siis naulata paneelia kattopalkkien alle? Viistä sitten alustasäännön alapinta kattokulmassa, niin sinulla on naulausalusta koko matkalla.

• Tykkään
nordman39 ja 1 muu
  • Laddar…
bra-byggare sanoi:
Yksi syy, jonka minä ajattelin, oli mahdollisuus eristää harjapalkin yli, jotta vältettäisiin kylmäsilta. Aiotko eristää?
Joo, olen ajatellut eristää, mutta en todennäköisesti tee sitä heti suoraan, mutta valmistaudun siihen.
Kattopalkki saattaa näkyä enemmän minun tapauksessani, mutta huonekorkeus ei taida olla juurikaan eroa eristyksen ja kylmäsiltojen osalta? Kattopalkkini ulottuvat katon kärkeen korkeammalle verrattuna kuvaan, muutoin samat.
Sinulla on tavallaan oikeassa, mutta tunnen, että katon korkeutta ei oikein voi hyödyntää keskellä, jos harjapalkki työntyy alas 315 mm (minun tapauksessani) aivan keskellä. Vaikeaa tietää, miltä se tuntuu/miten se on ilman että näkee sen oikeasti.

Minkä menetelmän valitset vaikuttaa myös kattokulmaan, jonka pitäisi olla vähintään 14 astetta, jos haluat tiilikattoa. Mitä korkeammalle voit saada tiilet kattopalkkeihin, sitä korkeammaksi voit tehdä seinät säilyttäen kattokulman, mikä tarkoittaa korkeampaa kattokorkeutta sivuseinien varrella.
Joo, siinä olet oikeassa. Aikaisempi piirustus sisälsi kattokulman 19,9 astetta ja sisämitan 210 cm ulkoseinillä ja 249 cm harjapalkin alapintaan asti. Olen nyt valinnut jonkinlaisen keskitien sijoittaa palkit päälle (kuten sinä) ja kiinnittää ne täysin sivulle (minun aikaisempi suunnittelu ja myös norrbottenstorpetin ratkaisu). Nyt ajattelen, että kattopalkit saavat nousta täsmälleen puolet paksuudesta harjapalkin päälle. Näin harjapalkki ei tule liian alas sisällä, mutta saan myös hieman tilaa eristää harjapalkin yli (*87 mm). Mitat ovat nyt 220 cm ulkoseinillä ja 240 cm harjapalkin alapintaan, kattokulma on nyt 17,0 astetta. Katso kuva.
Rakennuksen sisärakenteen luonnos, jossa näkyvät kattopalkit ja ihminen seisomassa sisällä, katsoen ylös rakenteisiin.

Kiitos ehdotuksista ja avusta, se on arvostettua!

• Tykkään
Tevell
  • Laddar…
norrbottenstorpet sanoi:
Haluat siis naulata paneelin kattopalkkien alle? Viistä silloin alusalistan alapuoli kattokulmalla, niin sinulla on naulausalusta koko matkan.
Joo, ajattelin vuorata sisäpuolen ponttilaudalla, jonka maalaan. Se ei kuitenkaan tapahdu ennen eristystä, milloin se sitten tapahtuukin.

Tietääkö kukaan kuinka paljon raakapontti, papp, ruoteet ja harjapaneeli rakentavat tämän päälle? Korkeus ulkopuolelta maasta katonharjaan on nyt piirroksessa 2931,7 mm. Minulla on siis 68 mm jäljellä rakentamiseen. Ei tunnu riittävältä, mutta kuinka äärimmäisen tarkka täytyy olla kattokorkeuden kanssa. Ei ole tarkka tiede määrittää keskimääräistä maatasoa. Ja kuka tulee mittaamaan tarkasti?

P
68 mm ei riitä. Ainoastaan bärläkt on 50 mm ja nockpannan alareunat lepäävät käytännössä kattotiilien päällä, joten ne on myös laskettava mukaan. En usko, että edes 15-20 cm riittää siellä, missä nockpannan huippu päättyy verrattuna kattotuolien kärkiin.

vectrex sanoi:
Onko joku joka tietää kuinka paljon raakapontti, pappi, strö ja bärläkt + nockpanna rakentaa tämän päälle? Korkeus ulkosivusta maan tasosta katonharjaan on nyt piirustuksessa 2931,7mm. Minulla on siis 68mm jäljellä rakentamiseen. Ei tunnu siltä, että se riittäisi oikein, mutta kuinka äärimmäisen tarkka on oltava katon korkeuden kanssa. Eihän medelmarknivå ole mikään eksakti tiede. Ja kuka tulee mittaamaan sen tarkasti?
Hei vectrex,
rakennan piharakennusta samalla kiinnityksellä nockbalkiin kuin sinä. Ajattelin leikata pois takapalkeista (45x170), jotta voin laittaa 45 mm eristyspalan nockbalkin ylle ja pitää noin 30 mm ilmarako. Olen suunnitellut kattokulmaksi 16 astetta ja betonitiilet.

- Minkä korkeuden totesit raakapontti, pappi, strö ja bärläkt + nockpanna rakensivan sinulle?

Olen utelias, koska haluan päätyä juuri 3 metrin alapuolelle, mutta minun on vaikea arvioida mihin minun pitäisi asettaa korkeus nockbalkille tämän saavuttamiseksi.

Ystävällisin terveisin, Jonas

Jonas_80 sanoi:
Hei vectrex,
rakennan pihamökin samalla liitoksella harjapalkkiin kuin sinä. Ajattelin loveta kattopalkkia (45x170), jotta voisin asettaa ylös 45 mm eristeen harjapalkin yläpuolelle ja jättää noin 30 mm ilmarako. Olen suunnitellut katon kulmaksi 16 astetta, ja betonitiilet.

- Minkä korkeuden totesit, että ponttilaudoitus, huopa, ruoteet ja harjatiili rakensivat sinulle?

Olen utelias, koska toivon asettuvan juuri kolmen metrin alareunaan, mutta minun on vaikea arvioida, mihin minun pitäisi asettaa harjapalkin korkeus saavuttaakseni tämän.

Ystävällisin terveisin Jonas
Valitettavasti en voi tarkistaa sitä ilman, että menen ulos mittaamaan. En ole erityisen innokas tekemään sitä juuri nyt. Kohtuullinen arviointini on noin 20 cm.
Tiedän, että mökkini on hieman liian korkea. ;)

vectrex sanoi:
En valitettavasti osaa vastata siihen menemättä ulos mittaamaan. Ei erityisemmin houkuttele sillä hetkellä. Melko pätevä arvaus on noin 20cm. Tiedän, että varastoni on hieman liian korkea. ;)
Kiitoksia, sitten jatkan 2,80, kunnes sanot toisin. Oletko sinäkin pimeänarkoinen? ;-)

Jonas_80 sanoi:
Kiitos, sitten mennään 2,80:lla kunnes sanot toisin. Oletko säkin pimeän pelkääjä? ;-)
Ei erityisemmin pimeän pelkääjä, mutta sataa, tuulee ja minulla on 2 pientä lasta sisällä nukkumassa, joita en mielellään jätä yksin.

• Tykkään
Jonas_80
  • Laddar…
vectrex sanoi:
En, en juurikaan pelkää pimeää, mutta sataa, tuulee ja minulla on 2 pientä lasta sisällä, jotka nukkuvat ja joita en halua jättää yksin.
Joo, aivan oikea prioriteetti. Jos olet joskus ulkona taskumitta kädessä, olisi erittäin ystävällistä mitata. :thumbup:

• Tykkään
grazina
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.