Hei
Tarvitsisin vähän vinkkejä siitä, kuinka kiinnitän vapaasti seisovat tolppani lattiaan uuteen kaiteeseeni. Olen hieman huolissani siitä, että se voi olla epävakaa reunalla.

Muita ideoita siitä, mitä voidaan tehdä paremmin, otetaan mielellään vastaan.
//Johannes
Freelance-tolpat ja uusi kaiderakenne, kiinnityskysymys puulattiaan; kuva havainnollistaa kaiteen kulman ja pylväiden asennon seinien välissä.

Paras on, jos viimeinen tolppa voidaan ruuvata palkistoon, silloin siitä tulee erittäin vakaa. Olen tehnyt niin viimeiselle tolppalleni. Kiinnitystä ei näy tässä kuvassa , mutta minulla on sama periaate kaiteessani.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
RobynD
  • Laddar…
Kaiteesi ei näytä tosin kovin pitkältä ja sinulla on myös kulma, joka jäykistää, joten sen pitäisi onnistua vakaammaksi yksinkertaisemmilla menetelmillä.

esox71 sanoi:
Kaidetesi ei näytä kovin pitkältä ja sinulla on myös kulma, joka jäykistää sitä, joten sen pitäisi olla mahdollista tehdä vakaaksi yksinkertaisemmilla menetelmillä.
Tarkoitatko jotain tällaista? (katso kuva)
Kaidetta on 53 x 94 cm

Olin ajatellut laittaa ikkunankiinnikkeen 90 asteen kulmaan ylälistan alle.

Kaiderakenne, 53 x 94 cm, jossa musta ikkunakannatin 90 asteen kulmassa ylärimaa vasten.

Jos vinkelen istuu sillä tavalla, siitä ei ole mitään hyötyä. Se täytyy kääntää 90°.

Lisäksi se ei näytä hyvältä, jos kulmat ovat sillä tavalla.

Toinen tapa voi olla asettaa tolpat pohjalaudalle ja sitten ruuvata/liimata tolpat siihen, ja sen jälkeen ruuvata pohjalauta lattiaan. Koko kaide tolppineen ja pinnoineen voidaan sitten koota ennen kuin se asennetaan.

Voitko laskea tolpat (kaikki) 15-20 cm lattiatason alapuolelle ja ruuvata ne ulkopuolelta palkistoon?

JohannesJohansson sanoi:
Tarkoitatko jotain tällaista? (katso kuva)
Ei, tarkoitin, että kaide kääntyy 90 astetta ja sillä tavoin on tukevampi kuin jos siinä olisi vain suora osa. Muuten uskon MB77:n ideaan kiinnittää tolpat alapalkkiin ja sitten kiinnittää se lattiaan. On varmaan helpointa ja tulee tukeva ja hyvä.

Luulen, että teen niistä hieman pidempiä, niin saamme nähdä, miltä se näyttää, kun olen vähän muokannut vanhaa.

• Tykkään
AMHE
  • Laddar…
Keppiruuvi!
Myydään Bauhausissa (HUOM noin 20 cm pitkä, mutteri keskellä, "puukierre" totta kai!

Käppskruv, noin 20 cm pitkä, metalliruuvi, käytetään päätypylväiden kiinnitykseen. Kuvassa teksti: "Ändstolpar" ohjeilla päätypylvään asennukseen.

Kiinnitin tolppani tällä tavalla (+liima) ja alusrakenteet ovat tolppien välillä. Pysyy kunnolla - mutta omani menevät lastulevyn läpi ja tukipuun sisään levyn alla!

Onnea matkaan!
/Thomas

Kuva meidän silloin kun asensin. Ei ehkä näy kovin hyvin, mutta kuitenkin...
Valkoinen puurakenteinen kaide vasten ikkunaa, asennuksen keskellä. Näkyy myös puulattia ja patterin venttiili oikealla.

Statuspäivitys.
Viikonloppuna sain tolpat lattiaan. Työnsin ne sisäkattoon ja ruuvasin kiinni portaisiin ja sivukappaleeseen tappireikään. Tulevat pysymään kuin kallio, kun olen saanut yläpuomion paikoilleen.

Nyt jäljellä on vähän jyrsintää ja katkaisua sekä yläpuomion kiinnitys.

Puiset kaiteet portaikon yläosassa, kiinnitetty lattiaan ja kattoon, valmisteilla lisätyöt yläreunan asennusta varten.

Täydellistä, tuo tulee istumaan kuin berget :thumbup:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.