Hei

Aluksi, pyydän teitä olemaan kärsivällisiä terminologiani kanssa. En ole puuseppä, vain innokas harrastaja, joka mielellään tekee asioita itse.

Asun rivitalossa (keskellä riviä) ja minulla on terassi takapihalla, jonka olen vaihtanut kesällä. Nyt aion rakentaa viherhuoneen siihen. Nyt ongelmaani. Aion asentaa kennomuovikaton palkkirungolle, mutta minulla on ongelmia siinä, miten kiinnitän palkit talon rakenteeseen. Helpoin on kuvata asia kuvilla, jotka olen tehnyt Sketchupissa.
Kuvassa on puutalon terassi, jossa on näkyvillä kattotukipalkit ja valkoiset ikkunapuitteet. Kattorakenteen osat näkyvät selkeästi. Kuva näyttää puisen kattopalkin ja keltaisen paneeliseinän rakennusprojektissa, jossa puhutaan parhaan kiinnitystavan löytämisestä.
Palkin 45x220 kiinnitän koko matkalta, sillä kiinnitysmahdollisuus vinossa osassa (kuvassa mustat ja valkoiset yksityiskohdat) ei sovi yhteen palkkien cc:n kanssa. Palkin kiinnitän Essven HEX 10x120 ruuveilla.

Palkit ovat 45x195 ja ne kallistuvat 7 astetta.

Kuinka voin kiinnittää palkit helpoiten? :thinking: Voinko käyttää rakenteellisia ruuveja, kuten Essve ET-T 8.2x130? Kuinka kulmaraudat tai palkkikengät toimivat?

Haluaisin lisäksi, että ratkaisu olisi mahdollisimman siisti. Mielestäni palkkikengät ja kulmat eivät ole hyviä vaihtoehtoja...

terv. Baeckman

Olin asentanut palkkikengät siihen kohtaan, johon haluan palkit, ja kiinnittänyt ne kummaltakin puolelta ruuvilla. Laitoin palkit paikalleen ja kiinnitin yhdellä ruuvilla viistosti molemmilta puolilta palkkia. Sitten otin pois palkkikengät ja vedin yhden ruuvin alhaalta. Näin kaikki palkit asettuvat tarkalleen samalle kohdalle, ja se on helppoa sinulle. Arvioni on, että se kestää. Toivottavasti joku taitavampi voi kertoa, kestääkö se oikeasti. Esiporaamista suosittelisin myös.

Onko sinulla pieni mekaaninen/hitsausfirma/seppä lähellä, niin ei olisi kovin kallista tehdä erikoispalkkikenkiä, jotka voisivat olla tyylikkäitä..

/ATW

Aja rakentamisruuvilla

Se ei todellakaan ole optimaalinen ratkaisu. Minusta sinun pitäisi harkita täysin muita vaihtoehtoja. Mitkä ovat altantaketin mitat (pituus ja leveys)? Miltä talon katto näyttää (erityisesti kaltevuus ja kattomateriaali)? Normaalien altanmittojen lumivyöhykeellä 2 katon sisäisen tuen kuorma voi helposti olla 600 kg. Jos on riski lumitaskuille, se voi olla huomattavasti suurempi.

Kiitos @Johan456 ja @Matti_75 Ok, rakennusruuvi näyttää olevan oikea ratkaisu. Oletan, että Johan456 tarkoitti myös rakennusruuvia. Riittääkö kolme? Yksi kummaltakin puolelta ja yksi alapuolelta? Voiko ruuveja laittaa liian tiheään ja menettää lujuutta? Onko kaikki kunnossa, kunhan muistaa vain, että puu ei halkeile, eli ei laita niitä samaan "uraan" puussa?

@ArneTW hyvä idea, mutta ei ole yhteyksiä lähellä. Hassua on, että olisin voinut tehdä sen itse 20 vuotta sitten. Silloin työskentelin sepänverstaassa alihankintavalmistuksessa. Joskus kaipaan mahdollisuutta rakentaa asioita. Nykyään istun toimistossa ja työskentelen tietokoneiden kanssa, ja siitä on 20 vuotta...

optimum
Tai voit laittaa palkin seinää vasten ja asettaa kattopalkit sen päälle. Silloin et kuormita katon rakennetta.

optimum
Oleta, että kattopalkit ovat liimapuuta, muuten sinulla on ongelmia niiden liikkumisen kanssa, mikä johtaa vuotavaan kattoon.

J justusandersson sanoi:
Se ei todellakaan ole optimaalinen ratkaisu. Mielestäni sinun tulisi pohtia täysin muita vaihtoehtoja. Mitkä ovat terassikaton mitat (pituus ja leveys)? Miltä talon katto näyttää (etenkin kaltevuus ja kattomateriaali)? Normaaleilla terassimitoilla lumivyöhykkeellä 2 katon sisäisiä kannattimia voi helposti kohdata 600 kg kuorman. Jos on riski lumitaskuista, kuorma voi olla huomattavasti suurempi.
Terassikatto on 6,5 m leveä ja 3,4 m syvä. 2 osaa 3-osaista liukuovea sijaitsee 3 metrin päässä. Yhteensä 6 kattopalkkia. Ulkopalkit kuormittavat kumpaakin 70 rimaa, jotka seisovat terassilla ja on ruuvattu seinään.

Talon katto on kulmassa mustaa osaa vastaan. Katon kulma on 45 astetta. Korkeus katolla on 5-6 metriä (yläkerta plus vintti, jonka voi sisustaa (ehkä seuraava projekti... :p)).

Se rakenteellinen ruuvi kestää loppujen lopuksi aika suuria kuormia. Jos tulkitsen Essven oppaan (https://www.essve.se/wcsstore/CAS/PIM/ESSVE/docs/1093189.pdf) oikein... :thinking: Yksi ruuvi oikeassa kulmassa ja tähdet oikeassa linjassa näyttää kestävän 3-4 sataa kiloa itsestään.

Katson ympärilleni alueella, ja naapureilla on huomattavasti kapeammat rakenteet. Mutta, tämä ei ole helppoa ja siksi pyydän apua. ;)

optimum
Sinun tulisi rakentaa sen lumivyöhykkeen mukaisesti, jossa asut, ja oikeilla mitoituksilla kattopalkkeihin ym. Ajattele myös, että pylväiden tulee kestää ulkohuoneen kuormitus, ja tavalliset terassilattiat eivät normaalisti kestä sitä.

optimum
Tässä on linkki siitä, kuinka käyttää konstruktionskruv. Erinomainen ratkaisu rumien balkskor välttämiseen.

Hei!

Et voi avata ja kiinnittää kattopalkkeja sisäpuolelta?

Rakensin kesällä lasiterassin ja minulla oli samanlainen tilanne, jossa poistin paneelin ja kiinnitin kattopalkit sisäpuolelta kattovasojen avulla. Kaiken tämän, jotta ei tarvitsisi nähdä mitään rumia palkkikengät. Käytin Essve ET-T rakenteellista ruuvia.

Liitän muutamia kuvia rakennusajalta. Ulkohuoneen osittain purettu seinä, paljastaa kattopalkit ja eristeet. Alla ikkunat ja valkoinen ovi. Ulkoterassi rakenteilla, valkoiset kattopalkit kiinnitettynä. Sisältä näkyy valaistu huone ja ikkunoiden vieressä huonekasveja.

optimum optimum sanoi:
Tai asennat palkin seinää vasten ja sijoitat kattopalkit siihen. Silloin vältät kuormittamasta katon rakennetta.
Ongelma on, että minun on päästävä siihen korkeuteen, joka minulla on kuvassa. Tämä tarkoittaa, että minun on mentävä noin 80 mm seinästä ulospäin ennen kuin pääsen palkkiin asti. Ei näytä hyvältä.

Olen nähnyt, että katto-ohjeissa suositellaan liimapuuta. Aion luultavasti vaihtaa 42x180 liimapuuhun palkeille sen sijaan. Kiitos muistutuksesta. Toisaalta ongelmani ei muutu.

Lumivyöhyke on hallinnassa. Lumivyöhyke 2 ja 3 metrin väli kantopisteillä, joten voin välttää poikkikappaleet. Ei ole täysin mahdotonta, että asennan ne kuitenkin sinne. Video on ok. Asiakirja, johon linkkasin, on parempi... ;)

Ruuvit eivät ole ongelma, vaan puupalkkien käyttötapa. Kärjen tekeminen kiilanmuotoiseksi on sopimatonta. Lisäksi mielestäni 45x195 on liian heikko koko, jos todellinen jänneväli on 3 metriä. Joko teet kuten @optimum ehdottaa ja asetat palkin seinää vasten tai teet erillisen pylväs/palkkirakenteen, joka on hieman irti seinästä ja jonka päälle palkit voivat levätä. Jos talon kattokaltevuus on 45°, sinun tulee varautua melkoisiin lumikuormiin. Kanavamuovikatolle ei voi nousta kolaamaan lunta.

H henrikpalm sanoi:
Hei!

Et voi avata ja kiinnittää kattopalkkeja sisäpuolelle?

Olen kesän aikana rakentanut verannan ja minulla oli samanlainen tilanne, jossa poistin paneelin ja kiinnitin katon palkit sisäpuolelle kattotuoleihin. Kaikki vain, jotta ei tarvitse nähdä rumia palkkikenkiä. Käytin Essve ET-T rakentamiskruuvia.

Liitän muutamia kuvia rakennusajalta.[kuva] [kuva]
Kiitos. En ole vielä jaksanut poistaa paneelia ja katsoa sisäpuolelle. Teen sen varmaan viikonloppuna, jos aika sallii. Olen vain katsonut vetämällä muutamia pitkiä ruuveja paneelisaumoihin, eli sinne, missä on nauloja. Vedin 100:n ruuvin, joka meni koko matkan sisään. Mutta aion ehdottomasti katsoa sisälle. Se on oikeastaan koko edellytys tälle kaikelle.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.