25 593 lukukertaa ·
9 vastausta
26k lukukertaa
9 vastausta
Ilmarako seinä-katto räystäällä
Mietin miten minun pitäisi tehdä siellä missä ilmarakoja vastaavat räystäällä. Minulla on 12 mm ilmarako paneelin takana ja 45 mm ilmarako ulkokaton alla.
Jos katon ilmarako työntyisi ulos paneelin ulkopuolelle, se tuntuisi hyvältä, jos sinne jostain syystä pääsisi vettä (sisään puhallettu lumi, vuoto, kondensaatio). Se ei kuitenkaan näytä erityisen hyvältä, jos kovalevy työntyy ulos ja sen alla on yhden senttimetrin rako paneeliin nähden.
Vaihtoehtona on, että päättäisin kovalevyn paneelin taakse ja jättäisin 45 mm raon sekä seinän että katon tuuletukselle.
Miten yleensä tehdään?
Jos katon ilmarako työntyisi ulos paneelin ulkopuolelle, se tuntuisi hyvältä, jos sinne jostain syystä pääsisi vettä (sisään puhallettu lumi, vuoto, kondensaatio). Se ei kuitenkaan näytä erityisen hyvältä, jos kovalevy työntyy ulos ja sen alla on yhden senttimetrin rako paneeliin nähden.
Vaihtoehtona on, että päättäisin kovalevyn paneelin taakse ja jättäisin 45 mm raon sekä seinän että katon tuuletukselle.
Miten yleensä tehdään?
Erilaisia tapoja.Larsa sanoi:
Masonitin vapauttaminen paneelin ulkopuolella on melko yleistä ja teknisesti hyvää. Voit yrittää olla tarkka, että se on linjassa paneelin ulkopinnan kanssa, niin se ei näy niin paljon. Olen nähnyt taloja, joissa se törröttää 1-2 cm, silloin se näkyy melko selvästi.
Muuten todennäköisesti vain sinä itse tulet näkemään sen.
Tämä + katon räystään rakentaminen on melko yleistä nykyään.
Älä unohda hyönteisverkkoa.
Jäsen
· Västra Götaland
· 1 710 viestiä
Mutta jos aikoo rakentaa räystään esim. raakalautaa käyttäen, siitä tulee kuitenkin tiivis, joten sisäänrakentaminen täytyy tehdä jättämällä raot lautojen väliin, jotka asetetaan alapuolelle. Vai onko sinulla eri mielipide Mikael?Mikael_L sanoi:
Melko yleistä on rakentaa laudalla/paneelilla ja jättää 1-4 cm rako yhdelle puolelle, jonka päälle kiinnitetään hyttysverkko.
Itse en oikeastaan välittänyt siitä, tyydyin 1-3 mm rakoihin, jotka syntyvät luonnostaan, koska raakalahden lautani eivät tietenkään ole täysin suoria ja tasalevyisiä. Mutta en voi varmasti sanoa, että se on oikea tapa. Se riippuu siitä, kuinka arvostaa ilmarakon merkitystä ja hyvän ilmanvaihdon tärkeyttä siellä. Mutta minun tapauksessani se on diffuusioavoin aluskate tavallisen tiiviin aluskermin sijasta, joten tilanne on vähän erilainen.
Itse en oikeastaan välittänyt siitä, tyydyin 1-3 mm rakoihin, jotka syntyvät luonnostaan, koska raakalahden lautani eivät tietenkään ole täysin suoria ja tasalevyisiä. Mutta en voi varmasti sanoa, että se on oikea tapa. Se riippuu siitä, kuinka arvostaa ilmarakon merkitystä ja hyvän ilmanvaihdon tärkeyttä siellä. Mutta minun tapauksessani se on diffuusioavoin aluskate tavallisen tiiviin aluskermin sijasta, joten tilanne on vähän erilainen.
Ei.Gabbe1 sanoi:
Mutta minulla oli vähän ongelmia 100% tiiveyden kanssa diffuusioavonaisessa kankaassa (T-diff), oikein rankkasateella mutta ilman ulkokatteen suojaa tuli hieman läpi.
Se olisi varmasti pitänyt hyvin sen jälkeen, kun katto oli asennettu, mutta se ei tuntunut hyvältä. Joten laitoin ylimääräisen ruodelaudoituksen tiiviillä aluskatteella päälle, ja sain siten käytännössä ilmarako katon ja diffuusioavonaisen kankaan päälle.
Ja juuri nyt en muista, mihin suuntaan sen raon annoin purkautua, menikö se alas harjalautaan vai päättyikö se räystään reunaan ja yläpuolelle. Mielestäni se oli jälkimmäinen. Minulla on siitä ainakin kuvia.
Jäsen
· Stockholms Län
· 702 viestiä
Jatkan keskusteluketjun ylläpitämistä, jonka löysin muutama tunti sen jälkeen kun kiinnitin ensimmäiset masoniittilevyt
.
Päätin kiinnittää masoniittilevyt naulakiskon yli julkisivulle puusepän neuvosta "5 cm ulkopuolelta paneelin reunasta jatkamme aina suurella rakennusfirmalla, tila on siellä kondenssin kuivumista varten ja jos on tila, ei tule suuria määriä vettä". Ajattelin, että niiden pitäisi ulottua ulkopuolelle siltä varalta, että vesi kuitenkin tulisi sisään jollain tavalla, mutta en saanut tukea tälle ajatukselle mistään.
Lisäksi ei ole erityisen tiivis katonrajojen ja masoniitin välillä (eikä hienoa U-muotoa, joka keräisi mahdollisen veden keskelle) joten oletan, että mahdollinen vesi voisi valua katonrajoja pitkin sisäpaneelia kohti.
En löydä kuvausta siitä, miten ilmarako tulee muotoilla. Onko alalla rakennusnormeja? Pitäisikö tämä suunnitella käsittelemään vettä?
Ei ole liian myöhäistä rakentaa uudelleen, mutta olisi mukavaa voida suunnata energia esimerkiksi raakaponttiin ja aluskatteeseen sen sijaan...
Päätin kiinnittää masoniittilevyt naulakiskon yli julkisivulle puusepän neuvosta "5 cm ulkopuolelta paneelin reunasta jatkamme aina suurella rakennusfirmalla, tila on siellä kondenssin kuivumista varten ja jos on tila, ei tule suuria määriä vettä". Ajattelin, että niiden pitäisi ulottua ulkopuolelle siltä varalta, että vesi kuitenkin tulisi sisään jollain tavalla, mutta en saanut tukea tälle ajatukselle mistään.
Lisäksi ei ole erityisen tiivis katonrajojen ja masoniitin välillä (eikä hienoa U-muotoa, joka keräisi mahdollisen veden keskelle) joten oletan, että mahdollinen vesi voisi valua katonrajoja pitkin sisäpaneelia kohti.
En löydä kuvausta siitä, miten ilmarako tulee muotoilla. Onko alalla rakennusnormeja? Pitäisikö tämä suunnitella käsittelemään vettä?
Ei ole liian myöhäistä rakentaa uudelleen, mutta olisi mukavaa voida suunnata energia esimerkiksi raakaponttiin ja aluskatteeseen sen sijaan...
Klikkaa tästä vastataksesi
