5 633 lukukertaa ·
2 vastausta
6k lukukertaa
2 vastausta
Ilmarako pulpettikatto
Voidaan sanoa, että kysymyksessä ei ole mitään ehdottoman oikeaa, ainakaan ei mitään tunnettua vastausta. Kolmenkymmenen vuoden aikana alalla teoriat ovat vaihdelleet. Olen myös äskettäin tehnyt opinnäytetyön aiheesta. Ei ole varmaa, että suurempi on parempi, esim. sateisena/kosteana ja tuulisena syyspäivänä paras olisi olla ilman/se suljettuna.
Sopiva keskitie on varmaan tehdä ilmarako 28 harvasta.
Kaikista taloista, joita olen purkanut, eri rakenteilla ilmarakon osalta, en ole koskaan löytänyt vaurioita, jotka johtuisivat ilmarakon virheellisestä rakenteesta.
Sopiva keskitie on varmaan tehdä ilmarako 28 harvasta.
Kaikista taloista, joita olen purkanut, eri rakenteilla ilmarakon osalta, en ole koskaan löytänyt vaurioita, jotka johtuisivat ilmarakon virheellisestä rakenteesta.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Läpivirtauksen tarve liittyy pääasiassa toiveeseen tuulettaa pois kosteus, joka on aina läsnä sahan tuoreissa puumateriaaleissa, esim. vastalaitetussa raakapontissa katolla, joka on lisäksi päällystetty melko diffuusiotiiviillä bitumipaperilla yläpuolelta. Mahdollisuudet käsitellä tätä kosteutta vaikuttaa myös eristemateriaalin valintaan. Kivivilla esim. ei ole hygroskooppisia ominaisuuksia ja jos eristeen alapuolelle on asetettu diffuusiotiivis materiaali, esim. muovikalvo, kosteus ei voi kulkea muuta reittiä ulos kuin ilmarakon kautta. Teoreettisesti voisi rakentaa ilman ilmaväliä, jos käytetään selluloosakuituja eristeenä ja sen alla on diffuusioavoin tuulensuoja. Harva kuitenkaan uskaltaa tehdä niin. Ennen vanhaan otettiin aikansa ja annettiin kaikkien materiaalien kuivua ennen niiden asentamista.
Haluaisin korostaa, mitä larsbj sanoi, että liiallinen tuuletus ei aina ole hyvä asia. Sadesuojakatossa on edellytykset, että ilmaväli voi olla melko tehokas tuuletuksen näkökulmasta. 28 mm tuntuu siksi hyvältä kompromissilta.
Haluaisin korostaa, mitä larsbj sanoi, että liiallinen tuuletus ei aina ole hyvä asia. Sadesuojakatossa on edellytykset, että ilmaväli voi olla melko tehokas tuuletuksen näkökulmasta. 28 mm tuntuu siksi hyvältä kompromissilta.
Klikkaa tästä vastataksesi