Hei!
Olen parhaillaan rakentamassa eristettyä pihamajaa käytettäväksi vierasmajana. Olen ymmärtänyt, että voit välttää ilmarakon paneelin takana, jos pysyt diffuusioavoinna. Toimiiko se myös katossa, se tulee olemaan avoin harjalle asti.

Seinärakenne näyttää seuraavalta:
Paneeli slamfärg
Tuulensuojapaperi
Puu- ja kuitueristys
Höyrynsalpa
Puupaneeli

Olisiko samanlainen rakenne toiminut katossa:
Peltikatto
Aluskate
Raakapontti
Puu- ja kuitueristys
Höyrynsalpa
Puupaneeli

Ystävällisin terveisin Dcaprio

D Dcaprio sanoi:
Hei!
Olen rakentamassa eristettyä vierasmajaa. Olen ymmärtänyt, että on mahdollista välttää ilmarako paneelin takana, jos rakenne on diffuusioavoin. Toimiiko se myös katossa, joka tulee olemaan auki harjalle saakka.

Seinärakenne tulee näyttämään seuraavalta:
Paneeli slamfärg
Vindpapp
Puukuitueristys
Höyrynsulku
Puupaneeli

Voisiko katossa toimia samanlainen rakenne, jossa on:
Peltikatto
Underlagspapp
Råspont
Puukuitueristys
Höyrynsulku
Puupaneeli

Terveisin Dcaprio
Paneelin takana tulisi olla ilmaa. Katossa voi rakentaa ilman sitä. On monien mielestä jopa etu. Silloin tulee vaihtaa underlagspapp johonkin diffuusioavaimeen.

Mitä hyötyä ilmarakenteesta on, kun se on diffuusion avoin?

D Dcaprio sanoi:
Olen ymmärtänyt, että ilmanväli voidaan jättää pois paneelin takaa, jos pysytään diffuusioavoinna.
Miksi se tekisi niin? Ilman höyrysulkua saat enemmän kosteutta seinään ja siksi on suurempi syy tuulettaa se pois.

Lisäksi roiskevesi toimii yhtenä ylimääräisenä kosteuden lähteenä seinässä, koska erottavaa ilmanväliä ei ole.

• Tykkään
nybyggarn3
  • Laddar…
D Dcaprio sanoi:
Mitä hyötyä ilmaraolla on, kun se on diffuusioavoin?
Varmistaa, että paneeli voi kuivua optimaalisesti. Lisäksi puujulkisivu ei ole koskaan täysin tiivis, mikä tarkoittaa, että vesi tarvitsee mahdollisuuden virrata takaosassa ilman, että se koskettaa tuulensuojakangasta.

Eikö olekin kesän ajatus siitä, että se on diffuusioavoin, että se voi kuivua ilman, että kosteus jää sisään?

D Dcaprio sanoi:
Eikö diffuusioavoin-rakenne tarkoita sitä, että se voi kuivua ilman, että kosteus jää sisään?
Seinää rakennetaan aina ulospäin diffuusioavoin, mikä ei ole sama kattorakenteissa. Katossa voit jättää ilmarakon pois tietyin ehdoin. Seinissä se ei ole hyvä idea, koska julkisivu ei ole täysin tiivis.

Ei, sinun täytyy olla ilmarako katossa. Mutta jos sinulla on kosteutta läpäisevä kangas tiilien alla, kangaan ja tiilien välinen rako riittää. Mutta kosteus täytyy jotenkin päästä ulos. En näe mitään etua höyryjarrusta sisäpuolella.

Ilmarakoa ei tarvita seinässä, jos käytetään diffuusioavointa ratkaisua, mutta silloin paneelin tulee aina olla maalattu höyryä läpäisevällä maalilla, eli yleensä pellavaöljy- tai punamultamaalilla, kuten useimmissa vanhoissa taloissa ja myös usein joissakin uusissa loma-asunnoissa tehdastyypistä. Mutta tämä perustuu kohtuulliseen eristykseen (ehkä maksimi 145), eikä mikään huonone, jos on ilmarako. Katossa se voidaan jättää pois, jos ulkopuolella on diffuusioavoin kalvo ja sisäpuolella höyrysulku, niin usein rakennetaan nykyään taloudellisista syistä. Mutta tässäkään ei mikään huonone, vaikka katossakin on ilmarako.

G guggen sanoi:
Ei tarvitse ilmarakoa seinään, jos käytät diffuusiolle avointa rakennetta, mutta silloin on aina varmistettava, että paneeli on maalattu ei-tiiviillä maalilla, eli yleensä pellavaöljy- tai keittomaalilla, näin on useimmissa vanhoissa taloissa ja usein myös joissakin uusissa teollisesti valmistetuissa huviloissa. Rakennetaan niin, että eristys on kohtuullinen (ehkä max 145) eikä ilmarako vielä muuta huonommaksi. Katossa voi jättää ilmarakon pois, jos siinä on diffuusiolle avoin ulkokangas ja sisällä jarru, niin rakennetaan usein tänä päivänä taloudellisista syistä. Mutta mikään ei myöskään täällä huonone, vaikka katossa olisi ilmarako.
Katon ilmarakojen osalta on erilaisia mielipiteitä siitä, onko parempi rakentaa ilman ilmarakoa. Rakensin itse ilman omaan talooni, eikä sillä ollut mitään tekemistä taloudellisten syiden kanssa.

G guggen sanoi:
Ei tarvitse ilmarakoa seinään, jos käytät diffuusioavoimen rakenteen, mutta silloin on aina varmistettava, että paneeli on maalattu läpäisevällä maalilla, kuten yleensä pellavaöljy- tai kalkkimaali, niin kuin on useimmissa vanhoissa taloissa ja myös usein eräissä uusissa tehdasvalmisteisissa mökeissä. Mutta se edellyttää, että eristys on kohtuullinen (ehkä maksimissaan 145) eikä ilmarako pahenna mitään. Katossa sen voi jättää pois, jos ulkopuolella on diffuusioavoin kalvo ja sisäpuolella jarru, näin rakennetaan usein nykyään taloudellisista syistä. Mutta ei mikään huonone, vaikka katossakin olisi ilmarako.
ja se on myös mitä minä olen lukenut. Tontin päärakennus on rakennettu sillä tavalla ja ei ole ollut mitään ongelmia 60-luvulta lähtien

D Dcaprio sanoi:
ja det är det jag har läst också. Boningshuset på tomten är byggd på det viset och har inte varit några problem sen 60-talet
Mikä olisi tarkoitus rakentaa ilman ilmarakoa seinässä? Säästää pinta-alaa tai joitakin euroja?

Pinta, raha ja aika. Mutta silloin tiedän, jos katon ilmarako pitää etsiä avoimen kankaan

D Dcaprio sanoi:
Eikö se olekin ajatus diffuusion avoimuudesta, että se voi kuivua ilman, että kosteus lukitaan sisään
Käytät koko ajan termiä diffuusion avoin, mutta mitä oikeastaan tarkoitat? Oletin, että tarkoitit ilman höyrysulkua, mutta ulospäin kaikki tämän tyyppiset seinät ovat diffuusion avoimia. Ilmarako tai ei. Kuivuminen huoneeseen päin on vähäistä, joten siihen ei tarvitse keskittyä.

Muuten viittaan edelleen ensimmäiseen vastaukseeni.

Hän tarkoittaa, että julkisivun väri ei ole tiheä. Itse haluaisin kuitenkin sanoa, että ilman ilmarakoa saadaan todennäköisesti korkea kosteuskuormitus ulkoapäin.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.