2 260 lukukertaa ·
4 vastausta
2k lukukertaa
4 vastausta
Ikkunan yläpuolinen palkki
Hei!
Ongelman kuvaus:
Tarvitsen apua laskeakseni, minkä kokoisen palkin tarvitsen oven ja ikkunan yläpuolelle uuden autotallin rakentamista varten, jossa on parvi. Ajattelin käyttää palkkia, joka on kiinnitetty pystysuoraan. Verkkolaskentaohjelman mukaan näyttää siltä, että tarvitaan liimapuupalkki. Mietin, voisinko käyttää kahta palkkia pärjätäkseni pienemmällä puutavaralla.
Lähtökohtatiedot:
Uuden autotallin rakentaminen parvella asumiskuormituksella
Leveys 7,5 m ilman tukiseiniä
Katon kallistus 38 astetta, jossa raakapontti ja betonikattotiilet
Lumivyöhyke 3
Kattotuolit cc1200, plus yksi liimapuupalkki jokaisen kattotuolin välissä
Seinärunko (pysty plus palkki) 145x45
Aion asentaa oven ja ikkunan, ja minun on poistettava yksi pystypalkki, jotta aukko on cc1200. Eli joko kattotuoli tai lattiajuoksu sijoittuu suoraan yläpuolelle.
Olisin erittäin kiitollinen, jos joku voisi auttaa minua laskemaan mittoja yhtä tai kahta palkkia varten tätä varten.
Kiitos etukäteen!
Ongelman kuvaus:
Tarvitsen apua laskeakseni, minkä kokoisen palkin tarvitsen oven ja ikkunan yläpuolelle uuden autotallin rakentamista varten, jossa on parvi. Ajattelin käyttää palkkia, joka on kiinnitetty pystysuoraan. Verkkolaskentaohjelman mukaan näyttää siltä, että tarvitaan liimapuupalkki. Mietin, voisinko käyttää kahta palkkia pärjätäkseni pienemmällä puutavaralla.
Lähtökohtatiedot:
Uuden autotallin rakentaminen parvella asumiskuormituksella
Leveys 7,5 m ilman tukiseiniä
Katon kallistus 38 astetta, jossa raakapontti ja betonikattotiilet
Lumivyöhyke 3
Kattotuolit cc1200, plus yksi liimapuupalkki jokaisen kattotuolin välissä
Seinärunko (pysty plus palkki) 145x45
Aion asentaa oven ja ikkunan, ja minun on poistettava yksi pystypalkki, jotta aukko on cc1200. Eli joko kattotuoli tai lattiajuoksu sijoittuu suoraan yläpuolelle.
Olisin erittäin kiitollinen, jos joku voisi auttaa minua laskemaan mittoja yhtä tai kahta palkkia varten tätä varten.
Kiitos etukäteen!
Olettaen, että olen käyttänyt dimensioneringsprogrammet osoitteessa byggbeskrivningar.se oikein, niin olisi hyvin pienellä marginaalilla riitettävä 45x245.
Voivatko esim. kaksi 45x170 kantaa saman kuin yksi 45x245?
Voivatko esim. kaksi 45x170 kantaa saman kuin yksi 45x245?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Ei, mutta kaksi 45x195, jos voit jakaa kuorman tasaisesti niiden kesken. Mielestäni on parempi asentaa liimapuuta samalla mitalla c/c 600 mm välein ja varustaa joka toinen palkki korkeilla jaloilla ja hanpalkilla. Silloin riittäisi 115x315 liimapuupalkeille.A Amrich sanoi:
Puhutko nyt kattotuoleista ja palkistosta etkä kantavuudesta?J justusandersson sanoi:
Kattotuoleja ei ole tilattu, mutta ne, joita olen katsellut, ovat juuri kuvaamasi mallisia. Kattotuoli, jossa on liimapuu alarungossa cc1200 ja sitten samanlainen liimapalkki jokaisen kattotuolin välissä.
Entä kantavuuden suhteen! Miten tiedän, saanko saman kuorman molempiin 45x195?
Ehkä järkevintä olisi käyttää liimapuupalkkia oven ja ikkunan yläpuolella. 42x270 tai 56x225 olisi sopiva mitoitus?
Täytyykö sen levätä (kohtisuoraan sisään leikattuna) enemmän kuin yhden seisovan seinärungon varassa kummallakin puolella aukkoa?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Hyvä käyttää koko matkan liimapuuta. Jos jänneväli ei ole pidempi kuin 1,2 metriä, riittää 45x245, jos saat sen kokoisen käsiksi. Se ei ole standardi. Muuten se on oltava liimapuusta. Parempi kapeampi kuin kaksi kaksinkertaista, jos aiot upottaa ne tukipuihin.
Ei jos niillä on vankat mitat ja ne ovat sivusuunnassa tuettuina.A Amrich sanoi:
Klikkaa tästä vastataksesi