Ne tasolevyt, joilla on tasainen pinta, näyttävät tyypillisiltä kipsilevyiltä. Niitä myydään edelleen kattokipsinä. Nuo levyt sisältävät yleensä osittain lasikuitua, joten älä huolestu, jos löydät niistä kuitumateriaalia.
Kiitos kaikista hyvistä vastauksista! Joten ainoa, josta voin olla melko varma, että se sisältää asbestia, ovat putkieristeet ja eternit pannuhuoneessa. Sitten irrotin hieman laattoja kylpyhuoneessa. Laatat ovat kiinnitetty seinäpinnoitteeseen, joka koostuu keltaisista muovilevyistä. Liima on melko vaaleaa, mutta tummassa saumassa näyttää olevan pieniä kivi- tai lasikuituja, jotka kimaltelevat valossa. Ajattelin viedä näytteet analysoitavaksi, kun olen menossa pääkaupungin suuntaan. Se oli paljon halvempaa kuin Previa täällä Lkpg:ssä. Lähden siitä, että makuuhuoneiden kattopaneelit ovat puhdasta puumateriaalia. Ne tuntuvat erittäin pehmeiltä, kun painaa sisään jonkin ruuvimeisselin tai vastaavan.
riippumatta siitä, mistä materiaalista on kyse, on aina suositeltavaa käyttää hengityssuojainta purkutöissä. Aina syntyy paljon pölyä, eikä sen hengittäminen ole terveellistä, vaikka kyse ei olisikaan asbestista.
Olen nyt saanut vastauksen A-analyysilta ja vain (!) pannuhuoneen eterniittilevyt sisältävät asbestia. BH:n avulla olin jo aikaisemmin selvittänyt, että kellarin ohuet levyt ovat öljykarkaistua masoniittia ja kaikki kattopaneelit (luultavasti) tretexiä. Suureksi yllätyksekseni putkien kuitueristys ei myöskään sisältänyt asbestia (katso kuva). Siinä olin melkein täysin varma. En lähettänyt ullakon paisuntasäiliön eristettä, koska löysin logon, jossa luki "original rockwool". Voin todella suositella A-analyysia, jossa sain loistavan maksuttoman puhelinneuvonnan ja todella nopean vastauksen. Edellyttäen, että koetulokset todella pitävät paikkansa
Tosi outoa, että putkikoukku ei sisältänyt asbestia. Kuvassa ympyröity osa ei tietenkään ole asbestia, siitä ei olisi edes tarvinnut ottaa näytettä. Mutta oikealla sinun punaisesta ympyrästä, minä vanhana asbestipurkajana voisin vannoa, että se on gurmassa - joka sisältää asbestia. Mutta jos testi sanoo jotain muuta, sitten täytyy kai perääntyä.
Otin vain näytteen siitä ympyröidystä. Luulin, että se kuitumainen eriste oli asbestia. Mitä tarkoitat sillä oikealla puolella ympyröityä? Se valkoinen reunassa (luulin, että se oli kipsiä) vai se harmaa siinä välissä? Voisiko joku merkitä sen kuvaan? Kiitos.
Joten tarkoitatko sitä massaa, jota käytettiin siteen päälle laittamiseen?
Luulin, että se oli kipsiä ulkopuolella (se lumivalkoinen), mutta ehkä se on sama (asbesti-)materiaali koko matkalta ja vain maalattu päälle?
Siinä tapauksessa se on siis kaikissa putkissa myös suorilla osuuksilla
Joten tarkoitat massaa, jota käytettiin siteen päälle laittamiseen?
Luulin, että se oli kipsiä uloimmassa kerroksessa (se lumenvalkoinen), mutta ehkä se onkin sama (asbesti-)materiaali koko matkaltaan ja vain maalattu päälle?
Siinä tapauksessa sitä on kaikissa putkissa myös suorilla osuuksilla
Se, joka on sideharsokääreen alla mutkassa, joka on hieman vaaleanpunainen/ihonvärinen. Pölyää kuin mikä ja on vain mutkassa. Jos et halua puhdistaa, voit ostaa kipsisidettä apteekista, laittaa päälle ja maalata peittävällä maalilla. Silloin se on sidottu ja riskitön siihen päivään asti, kunnes joku alkaa leikkaamaan järjestelmässä.
(Yksi "kakku" ympyröity sinisellä.)
Hienoa, kiitos merkinnästä kuvassa
On jäljellä vain yksi viimeinen kysymys:
Meillä on joitakin suoria putkia, joissa on sama kipsiside ulkopuolella. Näyttävät melko tasaisilta ja siltä, että ne on tehty paikan päällä aivan kuten mutka.
Onko siellä yleensä jotain muuta alla vai onko siellä myös asbestiriski?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.