Hei, 1,5 vuotta sitten muutin vaimoni kanssa vanhaan taloon, joka on rakennettu vuonna 1901. Talossa on kylmän ullakon tila, ja yläkerrassa on huone, joka kuuluu kylmään ullakkoon. Tämä huone on hyvin kylmä, ja olemme päättäneet kattaa sen ja eristää ulkoseinän.

Olen tehnyt yksinkertaisia rakennustöitä aiemmin, mutta tämä on aivan eri luokkaa. Haluan siksi vinkkejä siitä, miten minun pitäisi edetä. Ajattelin ostaa kehikkojen puutavaraa huomenna sekä mahdollisesti eristemateriaalia.

Miten teidän mielestänne pitäisi edetä? Rakennanko ja eristän seinän ennen kuin katetaan koko tila? Kuinka kehikon tukirakenteet asennetaan katolle ja kuinka kiinnitetään kattotuolit ulkoseinään sekä olemassa olevaan sisäseinään?

Tässä tulee kuvia. Auttakaa minua!! :P

Bild002.jpg
Bild007.jpg

Bild004-1.jpg
Bild005.jpg

Ei vinkkejä lainkaan. Eikö kellään ole neuvoja antaa? Laitanko katon ensin? ja sitten teen seinäeristyksen ja seinän? Vai päinvastoin?
Kun teen katon, epäilen, että minun täytyy ruuvata/naulata kiinni tukeva palkki ulkoseinän varrelle, jolle sitten asetan kantavat palkit? vai laitanko palkit CC60-välein siten, että jokainen palkki itsessään on kantava? esimerkiksi metalliliitoksella? miten teen?.

Valitettavasti minulla ei ole paljon neuvoja antaa, mutta ole hyvä... Yritä rakentaa niin, että palkit (tukit) näkyvät. Guuuud, kuinka hienoja :)

Edit: Ehkä hieman väriä ja niin edelleen tietysti

Kyllä, on jo päätetty, että katossa tulee olemaan niin, että palkit näkyvät, ne ovat todella hienot, mutta en tiedä, haluanko sekä poikittaiset että pitkittäiset palkit näkyviksi, sillä silloin katon ja alimman palkin väliin jää ilmaväli, joka kerää pölyä.

Luulen, että sinun pitäisi pitää itse risti (kun katsoo viimeistä kuvaa). että jonkin verran pölyä kertyy palkkien yläpuolelle on miellyttävä ongelma mielestäni. Minä tekisin kehikon ja laittaisin vinokaton ylöspäin sen sijaan. Nyt toki ei näe koko kattoa, joten se ei ehkä ole vaihtoehto, mutta kuvien perusteella siitä voisi tulla aika siistiä.

Varmista, että sinulla on ilmarako olemassa olevaa kattoa vasten, lisäksi sinun tulisi huolehtia ilmastoinnista niin, että kosteus tuuletetaan pois. Älä liioittele eristystä ja diffuusiokalvoa ei tule (tietenkään) käyttää.

Olisin luultavasti aloittanut tekemällä ilmarakoa rimoilla ja masoniitilla, sen jälkeen lisännyt tukitangot kattotuoleihin, eristänyt (helposti tehtävissä niittipistoolilla ja teräslangalla) ja harventanut katon. Rungot seinille ja sitten aloitettava kipsilevytykset, katto ja sen jälkeen seinät.

Runkopuut todennäköisesti 45x95 ja eristys 95. Ei PU-vaahtoa ja jos seinät vetovat, käytä tuulensuojapaperia.

/Kent

snickarboden sanoi:
Varmista, että sinulla on ilmarako olemassa olevaan kattoon, lisäksi sinun pitäisi hoitaa ilmanvaihto siten, että kosteus tuuletetaan pois.
Älä liioittele eristystä, ja diffuusiosuoja ei saa (tietysti) olla käytössä.

Olisin luultavasti aloittanut tekemällä ilmarakoa rimoilla ja kovalevyllä, sen jälkeen kiinnittänyt kattotuoleihin, eristänyt (helposti nitomakoneella ja teräslangalla) ja harventanut katon.
Rungot seinille ja sitten alkaisin levyttämisen, katto ja sitten seinät.

Runkopuut todennäköisesti 45x95 ja eristys 95.
Ei PU-vaahtoa, ja jos seinät vetää, käytä tuulensuoja paperia.

/Kent
Kuinka ilmarako tehdään? Ajattelin tehdä näin. Laittaa muutama kunnon runkopuu kattoon. Niiden tulisi olla yläpuolella ristipalkista. Sitten ajattelin laittaa levyt sisäpuolelle, eristää päältä ja sitten runkopuut seiniin ja eristää seinät. Missä ilmarako pitäisi olla ja miten teen sen?

Te olette ehkä ymmärtäneet kysymykseni väärin. "Huone", johon aion tehdä katon, EI ole samalla tasolla ullakon kanssa. Ullakko on kylmäullakko, joka eristetään myöhemmin, mutta ei vielä. Haluan tehdä tilasta, joka sijaitsee 2. kerroksen tasolla, pakkasvapaan huoneen, tämä EI saa sisältää ullakkoa. Haluan siis erottaa ne toisistaan, tarvitsenko silti tuuletusväliä? Enkö tarvitse tuuletusväliä seinässä, kun seinä ei tule ylettymään räystäälle?

Voiko joku ystävällisesti selittää minulle vai olenko täysin hakoteillä?
Nyt kun luen vähän eristämisestä, suositellaan, että ei edes eristetä, kun kyseessä on hirsi? pitäisikö minun jättää eristys väliin ja yksinkertaisesti rakentaa rungon ja laittaa kipsilevyt ilman eristämistä ja sitten eristää huoneen "katto"?

Mitä minun pitäisi tehdä, tulen vain hämmentyneemmäksi mitä enemmän luen :P

Viimeksi muokattu:
Aha ok, luulin aiemmista viesteistä, että haluat avoimen aina huippuun asti.
Mutta silloin on vain laitettava koolaukset/harva ja eristää sopivasti. Päätyventilaatio on kuitenkin hoidettava tulevassa kylmässä ullakossa.
Joo, voi olla typerää eristää hirsiseiniä, mutta joskus ei ole muuta vaihtoehtoa, jotkut jättävät ilmarako siihen ja jotkut pitävät eristyksen minimissä. Ihanteellista olisi, jos voisit jättää eristämättä siellä.

/Kent

snickarboden sanoi:
Päätytuuletus täytyy kuitenkin korjata tulevassa kylmäullakossa. /Kent
Päätytuuletus ei ole jotain, mitä minun täytyy ottaa huomioon nyt, kun aion rakentaa tämän huoneen, vai mitä? minä laitan vain katon sekä seinät, kuten olen ajatellut, runkot, eristän ja laitan levyt. vai olenko aivan hakoteillä? Tuleeko aivan hullua, jos eristää hirttä vasten olevan seinän, tuntuu, että siellä on aika iso lämmönkato. pitäisikö minun laittaa vain ohut eristys siihen? esim. 45. Olen päättänyt laittaa eristyksen hirttä vasten olevaan seinään myös, mutta pitäisikö minulla sitten olla ilmarako, joka menee kylmäullakolle, että voin myöhemmin jatkaa siihen, kun se on ajankohtaista ullakon eristämisen kanssa? Vai voiko ilmarakon jättää kokonaan pois ulkoseinässä?

Uuden ullakon ilmanvaihto on ehdottomasti enemmän kuin tärkeää, aiemmin koko kylmätila oli saanut enemmän luonnollista ilmanvaihtoa kuin mitä se tulee saamaan, kun rakennat huoneen. Kosteaa ilmaa on päästävä tuulettumaan ulos ja nyt siitä tulee pienempi kylmätila, johon kostea ilma tiivistyy, mutta sitä saavuttaa vähintään sama määrä lämmintä kosteaa ilmaa kuin aikaisemmin...

Ei ole mahdollista saada samaa lämmöntarvetta vanhassa talossa kuin uudessa. Vanhemmat talot perustuvat pitkälti luonnolliseen ilmanvaihtoon, ja tällöin lämmitetään hukkaan menevästi. Jos tämän estää, saadaan toisaalta lämpimämpi, mutta talon eliniän kustannuksella.

Jotkut asettavat ilmarakoa hirsiseiniä vasten, jotkut asettavat eristeen suoraan tuulensuojapaperilla hirsiseinää vasten, jos veto on hieman liian voimakas. Kohtuullinen kompromissi voisi olla laudoituksen asettaminen hirsiseinään, naulata tuulensuojapaperi ja sitten asettaa koolingit ja eristää esimerkiksi 45 mm. Hirsi itsessään eristää aika hyvin, joten usein on veto, joka aiheuttaa ongelmia. Suurin lämmönhukka on joka tapauksessa katon kautta, joten jos eristät esimerkiksi 195 mm siellä ja estät vedon, uskon, että olet voittanut paljon.

/Kent

Kun kiinnitän seinään, pitäisikö minun laittaa ne vaakasuoraan vai pystysuoraan? Pystysuoraan vai? Jotta muodostuu ilmaväli, joka menee kattoon. Jos kiinnitän pystysuoraan, niin eikö koolaukset ole vaakasuorassa?

Vai miten teen sen?

Jos voit, käyttäisin harjakattoa, eli kattoa, joka seuraa saksia nokeen asti. Tämän osalta se tarkoittaa ruoteiden (20mm) asettamista nokeesta räystäälle ilmarakoa varten, sitten masoniittia (3mm), jotta eristys ei tukkeudu ilmarakoon. Sitten 120 mm eristystä (tai vähemmän) niin, että sakset näkyvät ulospäin. Paneelin väliin olisin valinnut valkoiseksi maalatun huntonitin tai vastaavan, joka sahataan muotoon (piirustuksilla), niin että ne sopivat saksien väliin. Tämä tekee niin, että vanhat palkit näkyvät ja eristys on silti kohtuullinen. Haittapuoli on eristyksen paksuus, mutta se ei ole tärkeä pienissä tiloissa. Tärkeintä on, että palkit pysyvät näkyvissä. Tämän rakentajat tietävät, miten se tehdään.

Jos et halua avointa tilaa ylös asti vaan haluat välipohjan huoneen rakentamiseksi, yksi vaihtoehto on tehdä runko 45x45 koolauksella sekä kohdistaa seinät 45x45 koolauksella. Sitten eristät ja lopuksi verhoat sisäpuolen tuulensuojapaperilla ennen levytystä. Voit sitten yläpuolelle asettaa paksumpaa eristettä väliaikaisesti, kunnes tiedät mihin tämä tila käytetään.

pbengtsson sanoi:
Jos voit, niin valitsisin viistokaton, eli katon, joka seuraa kannattimia harjalle asti. Sinulle se tarkoittaa ruodelaudoituksen (20mm) asentamista harjalta räystäälle ilmarakoa varten, sitten kovalevyn (3mm) asettamista, jotta eristys ei tukkisi ilmarakoa. Sen jälkeen 120 mm eristystä (tai vähemmän) niin, että kannattimet näkyvät ulospäin. Paneelin väleihin ottaisin valkoiseksi maalatun huntonitin tai vastaavan, joka sahataan muodon mukaan (mittasauvalla), että se sopii kannattimien väliin. Tämä tekee niin, että vanhat palkit näkyvät, ja se on silti kohtalaisen hyvin eristetty. Haittapuoli on eristyksen paksuus, mutta se ei ole tärkeää pienemmissä tiloissa. Tärkeintä on säilyttää palkit näkyvillä. Tämän puusepät osaavat tehdä.
Miten kiinnitän eristyksen kattoon? Eiväthän ne suoraan leiju, vaan pitäisikö minun laittaa huntonit ja sitten ohuet vaaleat listat pitämään ne paikallaan kannattimien välissä?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.