11 864 lukukertaa ·
17 vastausta
12k lukukertaa
17 vastausta
Kuinka kipsilevyt tasoitetaan?
Sivu 1 / 2
Mielestäni saan enemmän vastauksia miten tehdä mitä enemmän kysyn.
Joten kirjoitan täällä.
Tuleeko levyjen välissä olla rako vai pitääkö niiden olla tiiviisti kiinni?
Kun sitten tasoitetaan, käytänkö paperinauhaa vai verkkoa?
Ja saako paperinauhan tasoittaa kiinni vai pitääkö se liimata kiinni kun tasoite kuivuu? Tuntuu tosi hankalalta?
Sitten kun liittää kaksi levyä, kuinka syvä itsen uras on oltava? Tein aika ison uran, noin 4-5 mm rako joka menee alas kuin v-kirjain kunnes ne kohtaavat.
Mutta olen taas kuullut, että uran tulisi olla vain muutama mm?
Toivottavasti joku voi selventää tätä vähän
Joten kirjoitan täällä.
Tuleeko levyjen välissä olla rako vai pitääkö niiden olla tiiviisti kiinni?
Kun sitten tasoitetaan, käytänkö paperinauhaa vai verkkoa?
Ja saako paperinauhan tasoittaa kiinni vai pitääkö se liimata kiinni kun tasoite kuivuu? Tuntuu tosi hankalalta?
Sitten kun liittää kaksi levyä, kuinka syvä itsen uras on oltava? Tein aika ison uran, noin 4-5 mm rako joka menee alas kuin v-kirjain kunnes ne kohtaavat.
Mutta olen taas kuullut, että uran tulisi olla vain muutama mm?
Toivottavasti joku voi selventää tätä vähän
Kipsilevyt tulee asentaa kiinni toisiinsa, pitkien sivujen kohdalla on jo kolo, johon tasoitetaan, tämän näkee/tuntee, kun vetää käden niiden yli. Sitten tasoitat (ole aika antelias) ja kiinnität paperinauhat märkään tasoitteeseen. Tasoita sen jälkeen nauhan päälle, jotta se pysyy kunnolla (poista vähän ylimääräistä, jotta siitä tulee hienoa ja tasaista). Kun tämä on kuivunut, levitetään seuraava kerros, olen oppinut, että ei pidä hioa näiden kerrosten välillä, poista vain paakut, jos niitä on. Tämä kerros levitetään siten, että se peittää tasoitetun alueen ja hieman ulos. Anna kuivua, viimeinen kerros hienotasoitteella levitetään vielä laajemmalle ja hyvin ohuesti. Tämä hiotaan huolellisesti ja seinät/katto harjataan pehmeällä harjalla, tarkista valon avulla, ettei varjoa esiinny.
Uurateista ajattelen, että on helpompaa tasoittaa, jos uran leveys on suuri eikä kovin syvä, mutta sormiohjeessa ilmoitetaan 45 astetta ja sitten ne kohtaavat v:ssä.
Uurateista ajattelen, että on helpompaa tasoittaa, jos uran leveys on suuri eikä kovin syvä, mutta sormiohjeessa ilmoitetaan 45 astetta ja sitten ne kohtaavat v:ssä.
"Normaali" menetelmä, eli se jonka kipsilevy- ja pakkelivalmistajat esittävät työkuvauksissaan ja jota ammattimaalari käyttää, on juuri kuten Nillinsim kirjoittaa, että nauha pakkeloidaan kiinni.mekkarn sanoi:
Nauhan liimaaminen taas - se on sekä monia, jotka tekevät niin kun liitetään lyhyitä sivuja, joista puuttuu syvennys, että osaa, jotka tekevät niin myös pitkille sivuille, koska kokevat että se on helpompaa onnistua sillä tavalla kuin paklata sisään. Itse olen itse asiassa useammin kokenut ongelmia liimattujen nauhojen kanssa kuin sisään paklatuissa.
Viimeisimmän GDS-lehden numeron mukaan kipsilevyjen väliin tulee jättää rako (2mm), jotta tasoite voi tunkeutua alas, sen jälkeen tehdään kuten Nillinsim kirjoittaa. He ovat kuitenkin olleet väärässä aiemminkin...
Tarkoittaako tämä siis ensimmäistä tasoitekerrosta, jos paperinauha liimataan?jeppeknaster sanoi:
Paperinauha kestää varmaan paremmin!?
Jos on alla puulevyjä/råspont, joihin ruuvaa kipsilevynsä, voi olla hyvä jättää yksi-kaksi millimetriä väliä, jotta kipsilevyt eivät pääse hankaamaan toisiaan vasten. Tällöin välttyy napsahtelevilta ääniltä jatkuvasti.
Jos on alla puulevyjä/råspont, joihin ruuvaa kipsilevynsä, voi olla hyvä jättää yksi-kaksi millimetriä väliä, jotta kipsilevyt eivät pääse hankaamaan toisiaan vasten. Tällöin välttyy napsahtelevilta ääniltä jatkuvasti.
Nyt olen lukenut hieman enemmän ja myös Byggmax-sivulla suositellaan pientä rakoa levyjen välille.
Kun on kyse jatketusta levystä, voi myös siinä jättää raon sen sijaan, että viistää nurkat norgips-ohjeiden mukaan.
Mutta kuten sanottu, uskon että molemmat tavat toimivat tavallisessa seinässä, rako tai ei rakoa.
Kun on kyse jatketusta levystä, voi myös siinä jättää raon sen sijaan, että viistää nurkat norgips-ohjeiden mukaan.
Mutta kuten sanottu, uskon että molemmat tavat toimivat tavallisessa seinässä, rako tai ei rakoa.
On vaikea uskoa, että kipsilevyjen väliin TULISI jättää rako, tarkoitan, että se on kuitenkin "kuollutta" materiaalia, sitten kuinka suuri viisteleikkaus tulisi olla leikatussa reunassa, siitä minulla ei ole aavistustakaan, mutta sitä suurempi se on, sitä enemmän kittiä tarvitaan.
Muuten, olen täysin samaa mieltä Nillinsimin kanssa, tosin viimeistä kittikerrosta ei tarvitse viimeistellä hienokitillä, jos aiot liimata tai tapetoida. Voit tehdä samalla tavalla lasikuituteipin kanssa kuin paperiteipin kanssa eli asettaa sen kitin päälle ja sitten vetää yli lisää, sitten kumpi kestää paremmin, siitä minulla ei ole mitään käsitystä, paitsi että olen lukenut, että paperiteipin pitäisi olla parempi.
Itse kittauksen aikana voit kallistaa lastaa hieman vinoon + kevyt paine hyvin täytetyllä lastalla, leveämpi on suositeltava, koska sinun ei tarvitse täyttää reunoja kitillä, tämä tehdään viimeisellä kertaamisella. Jos et ole varma, onko pintä epätasainen, voit myös asettaa kittilastan reunan päälle ja tarkistaa, ettei siellä ole "kupruja" tai varjoa saumassa.
En voi itse väittää olevani mestari kittaamaan, mutta paljon kittiä + hiomatunteja maalarin harjoittelun kautta olen oppinut joitain vinkkejä
ei kovin hauskaa, mutta se kuitenkin määrää lopputuloksen.
Muuten, olen täysin samaa mieltä Nillinsimin kanssa, tosin viimeistä kittikerrosta ei tarvitse viimeistellä hienokitillä, jos aiot liimata tai tapetoida. Voit tehdä samalla tavalla lasikuituteipin kanssa kuin paperiteipin kanssa eli asettaa sen kitin päälle ja sitten vetää yli lisää, sitten kumpi kestää paremmin, siitä minulla ei ole mitään käsitystä, paitsi että olen lukenut, että paperiteipin pitäisi olla parempi.
Itse kittauksen aikana voit kallistaa lastaa hieman vinoon + kevyt paine hyvin täytetyllä lastalla, leveämpi on suositeltava, koska sinun ei tarvitse täyttää reunoja kitillä, tämä tehdään viimeisellä kertaamisella. Jos et ole varma, onko pintä epätasainen, voit myös asettaa kittilastan reunan päälle ja tarkistaa, ettei siellä ole "kupruja" tai varjoa saumassa.
En voi itse väittää olevani mestari kittaamaan, mutta paljon kittiä + hiomatunteja maalarin harjoittelun kautta olen oppinut joitain vinkkejä
Olen rakentanut aika paljon ja tehnyt kaikki vaiheet, mitä voi kuvitella kotona, mutta jokin, mitä en ole koskaan saanut oikein, on paperinauha, joten olen aina palannut lasikuitunauhaan. Nyt ei ole ollut mitään halkeamia saumoissa, mutta ärsyttää, etten saa sitä oikein. Saan hirveästi ilmakuplia paperinauhan alle. Vedän kerroksen tasoitetta saumaan, laitan nauhan kiinni ja sitten tasoitetta päälle... Nyt on seuraavan huoneen vuoro, joten ajattelin yrittää paperinauhaa vielä kerran, onko viime hetken vinkkejä?