Hei!

Minulla on autotallin rakennuspiirustus, jonka katto on kuvan yläosan mukainen.

Haluaisin kuitenkin, että palkit olisivat näkyvissä, osittain koska se on hienoa, ja osittain koska se on helpompi kiinnityksille sisäkatossa. (Palkit ovat mitoitettu kestämään vielä 200 kg keskeltä.)

Voinko tehdä kuten alla olevassa kuvassa, vai voinko saada kosteusongelmia palkkien "kylmällä puolella"? Eli että kosteus nousisi palkkeihin ja sitten sulkeutuisi muovin (sininen viiva kuvassa) yläpuolelle?

• Kuvassa on kaksi erilaisia kattorakenteiden leikkauskaaviota, joihin liittyy kondensaatioriskin kysymys puupalkkien kylmäpuolella.
On ehdottomasti riski kondenssille, kun höyrynsulkukalvo päätyy kylmälle puolelle, aivan kuten sanoit. Sen tiiviiksi saaminen voi myös olla ongelma, koska on todennäköistä, että ilmenee hankalia liitoksia, kun sinun pitää yhdistää se seinän höyrynsulkukalvoon. En tiedä, mitä voisi ripustaa ja joka painaa 200 kg jokaisessa kattopalkissa, mutta sellainen kiinnitysdetalji pitää mukauttaa ripustettavaan kohteeseen, on vaikeaa tehdä yleispätevää, kätevää ratkaisua, joka kestää sellaisen pistekuorman. Näyttää olevan suhteellisen pitkiä palkkeja, kulkevatko kattopalkit katon kaltevuuden poikki?

P
Et voi feikata palkit?

Eli tee ne kuten bild 1, sitten aseta X cm paksu palkki diffspärrin sisäpuolelle.

• Tykkään
basseman
  • Laddar…
B bossespecial sanoi:
Näyttää olevan suhteellisen pitkiä palkkeja, ovatko kattopalkit ristissä kattokaltevuuden kanssa?
Kyllä, ne ulottuvat yli 4 metriä, poikittain. Idea on saada hyvä kattokorkeus autotallissa.

Olisi ollut kätevää tehdä kiinnitykset palkin sivuun alapuolen sijasta, koska se tekee vähän eroa lujuuteen. (Ja kiinnitykset, jotka eivät puhkaisseet höyrysulkua.)

Se on autotalli, joten kiinnitykset olivat tärkeämpiä kuin ulkonäkö ehkä. No, pitää vissiin pysyä k-piirustuksessa. :-)

Andreas Lundgren Andreas Lundgren sanoi:
Kyllä, ne ulottuvat yli 4 metriä, poikki. Siten saan hyvän katon korkeuden autotallissa.
Se ei ole mikään leveys autotallille! Meidän on 4,5 m mutta toistaiseksi eristämätön.
Mutta pari kysymystä:
  • Miksi tarvitset niin paljon eristystä autotallissa? Etelässä Skånessa?
  • Onko autotalli jo rakennettu, vai onko se tuleva projekti?
Sillä jos se ei ole vielä rakennettu, minulla on joitakin hyviä ideoita :)

Hehe, eristeen määrää voit kysyä suunnittelijalta ja rakennustoimikunnalta, mutta sen pitäisi saavuttaa tietty k-arvo. Haluan lämmityksen talvella.

Olen melkein valmis seinien kanssa nyt (siporex), kontrollivastuullinen ja kunta tarkastivat eilen.

Rakennustyömaa, jossa näkyy siporex-seinät ja keltaisia eristepaketteja. Aurinko paistaa osittain seinälle.

Mikael_L
Hei!

Minulla on autotallin rakennuspiirustus, jonka kattorakenne on samanlainen kuin alla olevan kuvan ylin osa.

Mutta haluaisin, että palkit olisivat näkyvissä, osittain koska se on hienoa ja osittain koska se helpottaa kiinnityksiä sisäkattoon. (Palkit on mitoitettu kestämään jopa 200 kg lisäpainoa keskiosassa.)

Voinko tehdä kuten alla olevassa kuvassa, vai voinko saada kosteusongelmia palkkien "kylmällä puolella"? Eli, että kosteus vaeltaisi palkkeihin ja sitten jäisi muovin (sininen viiva kuvassa) yläpuolelle jumiin?
Voit tehdä kuten kuvassa 2, jos vain jätät vetämättä muovia palkkien yläpuolelle.
Sinun täytyy siis leikata ja kiinnittää höyrykalvo jokaisen liimapuupalkin "keskikohtaan".
Ehkä teipata vähän aluksi, sitten laittaa koolaus, joka puristaa kalvon tiukasti palkkia vasten, koko matkalta.

• Tykkään
Haggärde
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L sanoi:
Voit tehdä kuvan nro 2 mukaisesti, jos vain jätät muovin vetämättä palkkien yläpuolelle. Sinun on siis leikattava ja kiinnitettävä höyrykalvo jokaisen liimapuupalkin "keskikohdalle". Ehkä teipata vähän väliaikaisesti, sitten laittaa koolinki, joka kiinnittää kalvon kunnolla palkkiin, koko matkalta.
Mmm, uskaltaako niin tehdä? Ajatteletko, että mahdollinen kosteus, joka kulkee liimapuurunkoihin ylöspäin, pääsee kuitenkin ulos yläpuolelta? Tuntuu siltä, että saatan ehkä aiheuttaa enemmän riskiä, että jokin menee pieleen suhteessa siihen, mitä saan, enkä uskalla tehdä sitä… Ehkä se ei olekaan sen arvoista.

Viimeksi muokattu:
Mikael_L
Itse rakentaisin todennäköisesti vain tavalliseen tapaan, täysin perinteisesti. Yksinkertaisempaa ja turvallisempaa.

Mutta jos minulla olisi todella vahvoja syitä tällaiselle ratkaisulle, niin tekisin niin. Nimittäin limipuun läpi ei kulje erityisen paljon höyryä, jopa vähemmän kuin homogeenisen puun, sillä liimakerrokset ovat hieman höyrytiiviimpiä. Ja jos palkeille sitten maalataan tai tehdään pintakäsittely, niistä tulee luultavasti vielä tiiviimpiä. Ei, kriittistä on saada muovin ja palkkien väli ilmatiiviiksi, siinä piilee vaikeus ja ongelma.

• Tykkään
Andreas Lundgren
  • Laddar…
Joo, olen samaa mieltä. Nyt yritän rakentaa kaiken niin, että se kestää vähintään 40 vuotta, jotta minun ei tarvitse rakentaa uudelleen kun olen 70+. Joten yhtä hyvin voisi laittaa koko höyrynsulun.

Jos se kestää vain siihen asti kun olen 80, niin silloin on varmaan jo niin vanha ettei välitä vaikka vähän sateleekin sisään täältä ja sieltä. Mutta siihen asti sen on kestettävä.

• Haha
Chiippe
  • Laddar…
Mmm, vågar man det? Du tänker att eventuell fukt som vandrar uppåt iträbalken i alla fall kommer ut på ovansidan? Känns som om jag kanske introducerar mer risk för att något ska bli fel i förhållande till vad jag får, så jag vågar mig inte det... Är kanske inte värt det trots allt.
Jag hade i första hand gjort enligt första bilden (då ryms det dessutom lite mer isolering). Det är ju inte så svårt att ta reda på vart bjälklaget går när man ska fästa upp något tungt.

Om jag hade gjort som det andra alternativet hade jag kapat till plasten, lagt den i respektive fack och klämt fast den mot takstolen med den spikläkt som ändå behövs för att fästa glespanelen.

Fuktbelastningen i ett garage är väl inte så jättestor? Målar du balkarna med nån täckande färg så kommer dom garanterat inte att suga åt sig någon fukt som vandrar över till den kalla sidan.

• Tykkään
Andreas Lundgren
  • Laddar…
Mikael_L
useless useless sanoi:
Maalaatko palkit millään peittävällä värillä, niin ne eivät varmasti ime kosteutta, joka siirtyy kylmälle puolelle.
Tai tarkemmin sanottuna, sitä ei siirry enemmän kosteutta kuin mitä sitten voi helposti vapautua kylmällä puolella, siellä onhan ilmanvaihto.

Olin todennäköisesti tehnyt kuten Mikael L ehdottaa, se on sama periaate kuin jos teippaa höyrysulun ikkunakarmin vasten esimerkiksi, sehän menee myös "suoraan läpi" seinän.

Mutta sitten mietin pitääkö sinun harkita palosuojaa uudelleen? Olen vähän epävarma säännöistä täydentävälle rakennukselle suoralta kädeltä, mutta palosuoja kantavalle rungolle katoaa siinä kun et peitä sitä kipsillä, ja se voisi olla ongelma. Nyt vedän vain rinnastuksia toisiin rakennustyyppeihin, joissa käytetään liimapuuta kantavana runkona, mutta voi olla syytä tarkistaa :)

Mikael_L
Haggärde Haggärde sanoi:
Mutta sitten mietin, ettetkö sinun pitäisi harkita palosuojaa uudestaan? Olen vähän epävarma täydentävien rakennusten sääntöjen suhteen suoraan, mutta kantavan rungon palosuoja katoaa, kun et päällystä sitä kipsillä, ja se voisi olla ongelma. Nyt vedän vain yhtäläisyyksiä muun tyyppisiin rakennuksiin, joissa on liimapuuta kantavana rakenteena, mutta se voi olla syytä tarkistaa uudelleen.
Se riippuu siitä, mikä palotekninen luokka on täytettävä. Jos se on EI, kyse on vain suojasta savulta, liekeiltä ja lämpösäteilystä, jos se on REI, kantavuus on myös selvitettävä määrätyn ajan.

Joten ensinnäkin tulee arvioida, onko kyseessä lainkaan palo-osasto, ja sitten säilyykö kantavuus, lopuksi mikä aika on kestävä.

Mutta on selvää, että on vaikeaa täyttää R paljastetuilla puurakenteilla, jos se on tarpeen. Maalaa laajenevalla palosuojausmaalilla ja/tai ylimitoita.

Minulla on kuitenkin paljastettu liimapuupalkki koko talon poikki, enkä oikeastaan edes ole ajatellut sitä. Talo on sama palo-osasto, joten ainoa paloluokka, jonka voin kuvitella täällä olevan, on R30 siinä tapauksessa. Koska kaikki palkin ympärillä on samaa palo-osastoa, ei synny E- tai I-vaatimuksia.

Mikael_L Mikael_L sanoi:
Se riippuu, mikä palotekninen luokka pitää täyttää. Jos se on EI, niin se on vain suoja savu, liekit ja lämpösäteilyä vastaan, jos se on REI, niin myös kantavuuden on pysyttävä määrätyn ajan.

Joten ensin pitää arvioida, onko kyseessä edes palosolu, ja sitten onko kantavuuden säilyttävä, lopuksi mikä aika on kestettävä.

Mutta on selvää, että on vaikeaa saavuttaa R paljailla puupalkeilla, jos se vaaditaan. Maalaa paisuvalla palosuojamaalilla ja/tai ylimitoita.

Minulla on ainakin paljasta liimapalkkia talon poikki, ja rehellisesti sanottuna en ole edes ajatellut sitä. Talo on sama palosolu, joten ainoa paloluokka, jonka voisin kuvitella pätevän täällä, on R30 siinä tapauksessa. Koska kaikki palkin ympärillä on sama palosolu, ei ole mitään E- tai I-vaatimuksia.
Joo, siinä olet varmaan oikeassa. Jos olemassa on yksi tai useampi palosolu, sen ei tarvitse olla ratkaisevaa, mutta autotallit luokitellaan rakennusluokkaan Br3 ja silloin ei ole yleisiä vaatimuksia kantavan rungon palosuojalle, joten pitäisi olla vapaata tehdä kuten haluaa :) Olen enimmäkseen rakentanut kouluja, toimistoja jne., ja silloin pätevät eri vaatimukset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.