Jag har en jordkällare som ser ut som denna. Tyvärr hade myror byggt bo i ytterdörrens ram så var tvungen att riva den. Nu funderar jag på vad jag ska bygga den nya dörren och ramen av för att inte få nya myror som förstör den. Tidigare hade jag gamla elstolpar runt dörren men tyvärr så verkar myrorna gärna också bo där. Fungerar tryckimpregnerat bättre tror ni som ram?
Sen funderar jag också på att bygga en högre ram för att få lite mer jord runt ytterdörren och då också jämnare klimat inuti den. Verkar det vettigt?
Nedan är några bilder hur det ser ut nu.
Säg gärna till om denna tråd är i fel forum. Svårt att välja passande
Ei paljon vastauksia valitettavasti, mutta olen kuitenkin tehnyt kunnollisen korotetun kehyksen ympärille ja asentanut vanhan oven ja pellin paikoilleen. Ovi täytyy kuitenkin vaihtaa pian, koska se on aivan pehmeä. Silloin voin myös eristää ovea hieman. 45 mm eristystä on varmasti paljon parempi kuin ei mitään.
Olisi kätevää päällystää se aaltopellillä, koska siihen sataa varmasti paljon. Kuitenkin, ilmanvaihto, joka on nyt ovessa, saattaa aiheuttaa hieman hankaluuksia.
Mitä mieltä olette siitä, että tehtäisiin reikä oven alaosaan 100 mm viemäriputkelle, joka vedetään ylös maan alta oven sivulla? Eli alas, suoraan sivulle ja sitten suoraan ylös maan läpi, mahdollisesti 2 kpl 90 asteen kulmilla maan päällä sadesuojaksi. Pitäisi pystyä asentamaan venttiili kuten tämä siihen kohtaan, mistä se tulee ulos rungosta, ilmanvaihdon ohjaamiseksi.
Olin varmaankin panostanut uuden oven rakentamiseen painekyllästetystä puusta. Pystysuuntaiset terassilaudat poikittaistuilla sekä peitelistat lautojen välisten rakojen yli.
Mitä tulee ilmanvaihtoon, niin mahdollisimman yksinkertaisesti. Ensisijaisesti raot oven ympärillä ja/tai tavallinen nelikulmainen säleiköllä varustettu metalliventtiili ovessa, jos kaltevuus on riittävä.
Kiitos vastauksesta @Oldboy. Olen jo aloittanut oven valmistamisen, jossa on 12 mm vaneria molemmilla puolilla 45 mm eristettä. Ajattelin sitten peittää oven aaltopellillä, jota minulla jo oli. Ajattelen, että pelti on kestävä ja voin tehdä sen suuremmaksi kuin oven, jotta se peittää myös oven ympäriltä.
Mitä tulee ilmanvaihtoon, reikä pellillä päällystettyyn oveen on hankala. Yksinkertainen ajatukseni nyt on porata reikä kehyksen alaosaan 110 mm viemäriputkea varten, joka sitten kallistetaan ylöspäin ja päätyy oven alareunan alle. Silloin voin myös laittaa siihen vanhan oven reiän viemäriputkea varten olevan luukun, jotta ilmanvaihtoa voi säätää. En ole varma, miksi tämä on tarpeen, mutta näyttää siltä, että asetuksia pitäisi muuttaa vuoden mittaan (mitä en ole tehnyt näiden 10 vuoden aikana, kun meillä se on ollut).
Kuva ennen vanerin asentamista oven toiselle puolelle.
Ehkä kamerakulma huijaa minua, mutta kuinka hyvin oven avauskahvaan yltää oikeasti? Ja eikö ovesta tule raskasta avata (ja sulkea)? Olisiko kahva alempana ovessa toiminut paremmin?
Jos haluaa vähän luksusta, voi asentaa sopivan pituisen kaasujousen helpottamaan avaamista (tarkoitettu takaluukkuihin).
Ostin yhden kaivonkanteen Biltemasta, varmasti hyvä kun se tulee paikalleen, mutta se on ollut varastossa jo kaksi vuotta......
Ehkä kyse on kameran kulmasta, joka tekee tepposet, mutta kuinka hyvin kahva onkaan saavutettavissa, jotta voi avata oven? Eikö se ole raskas avata (ja sulkea)? Olisiko kahva alempana toiminut paremmin?
Hauska että kommentoit, sillä kahva on vähän vaikea käyttää itse asiassa. Se on oven keskellä ja se tuntui loogiselta. Ovi ei ole raskas, joten ei ongelmia siinä mielessä, mutta täytyy tavallaan nojata oven yli avataksesi sen. Katsotaan, siirränkö kahvaa. Oven voi myös hyvin avata tarttumalla kiinni metallin alaosaan vasemmasta kulmasta, joten kahva ei ole välttämätön, mutta hyvä sulkiessa, jotta ei purista sormia.
Haluatko hieman luksusta, voit asentaa sopivan pituisen kaasujousen, jotta avaaminen on helpompaa (tarkoitettu takaluukkuihin).
Ostin yhden kaivonkannen luukkuun Biltemasta, varmasti toimii hyvin, kun se tulee paikoilleen, mutta se on lojunut varastossa jo kaksi vuotta......
Ovi ei ole raskas, mahdollisesti se voi tulla raskaammaksi, jos se imee kosteutta. En usko, että kaasujousi kestää kosteutta hyvin.
Mahdollisesti asennan jonkinlaisen ketjun estämään, ettei ovi avaudu liikaa, mutta näyttäisi siltä, että ovi voi levätä maassa hyvin.
Et kai usko, että se joka olen asentanut kehykseen riittää?
Se voi riittää, mutta sitä on mahdotonta arvioida. Tyypillisesti sellainen asia, jonka ratkaiset "trial & terror" -menetelmällä.
Myös oven avaaminen selviää ajan myötä. Ehkä sijoittaa jalkakivi, johon voi asettaa jalan vähäsen ylemmäs saranoiden puolelle, jotta avausasento olisi vähän mukavampi?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.