Olen ostanut 40x20x1,8 cm mäntylevyn, joka on liimapuulevy Biltemasta. Ajatukseni on kiinnittää konsolit, jotka ovat tällaisia:
Nämä kiinnitetään laajennusruuveilla kipsiseinään, ja sen päälle asetetaan kaiutin, joka painaa 10 KG. Jos on huonoa tuuria, kissa saattaa myös päättää hypätä kaiuttimen päälle, jolloin paino olisi 20 KG.
Kannattaisiko minun katsoa toista hyllylevyä vai toimisiko tämä?
Aivan, liimapuulevy ei ole heikko lenkki siinä ratkaisussa. Näin pienillä kannattimilla saat suuren vetovoiman laajentimeen, joten olisin eniten huolissani siitä, että se vetäisi reiän kipsiin. Kannatin itsessään varmasti kestää.
Olen aiemmin käyttänyt laajenemisruuveja kipsiin menestyksekkäästi. Tällä hetkellä minulla on 65" televisio, joka roikkuu neljän laajennusruuvin ja kahden puuruuvin varassa samassa seinässä. Aiemmin minulla on ollut seuraavat kannakkeet samanlaisilla laajennusruuveilla (2 kpl) samoilla kaiuttimilla.
Pakettien takaosan kuvauksen mukaan kannakkeiden pitäisi kestää 20 kg ja koska ne lähettävät mukana ruuvin ja tulpan, koskee tämä juuri kyseistä ruuvia. Käyttämäni laajennusruuvin pitäisi kestää 30-40 kg kokonaisessa kipsiseinässä, tässä tapauksessa käytän 2, joten 60-80 KG ja tarvitsen enintään 20 KG, joten voisi ajatella, että sen pitäisi olla rauhallista?
MUTTA tietysti tunnen hieman epävarmuutta nyt, kun thomasx puhuu siitä, että laajennusruuvi tosiaan vetää ulos ja että se voi tuhota olemassa olevan 16 mm paksun kipsin.
Heikko kohta voisi selvästi olla kuin liimatuista mäntylaudoista tehty levy, mutta kuulostaa siltä, että sen pitäisi olla rauhallista, mikä on vaikuttavaa!
Mitä ehdotuksia teillä on kannakkeiksi, jotka vaivattomasti kestävät 20 kg?
Käytän 6D mutta kipsi on vain 16 mm paksua joten se ei ole aivan kaksinkertaista mikä on hieman outoa, mutta se ei ole myöskään yksinkertaista. Ostamani expanders tulisi kuitenkin toimia hyvin, on parempi että ne ovat hieman syvempiä kuin liian pinnallisia, kynnet eivät saa avautua kipsin sisällä sillä siinä tapauksessa se ei onnistu.
Tuo konsoli ei ole yhtään parempi.
Se on etäisyys ylimmästä ruuvista alas konsolin pohjaan, joka ratkaisee kuinka suuri kuormitus tulee laajentajalle.
Jos poraa uuden reiän ylimpään taitteeseen ensimmäisessä konsolissa, siitä tulee vahvempi.
16 mm kipsilevy? Onko se todella vanha vai onko se uudisrakennus?
Yksi vaihtoehto on tehdä kuten tein kellarissa, asentaa kaksoiskonsolit, ts. 4 kpl, kysymys on vain siitä, onko siitä todella hyötyä, kun laajentimet pitäisi jakaa vain 40 cm? Se ei myöskään ole yhtä tyylikäs, mutta sen pitäisi kestää paremmin.
Jos keskiosa putoaa, TV varmastikin menee hukkaan ja tämä on hienompi Plasma, jota ei voi enää korvata, ellei käytä suuria summia, joten on erittäin tärkeää, että keskiosa pysyy paikoillaan.
Tuo konsoli ei ole yhtään parempi. Se on etäisyys ylimmästä ruuvista konsolin alareunaan, joka määrittää kuinka suuri kuormitus on expandilla. Jos poraa uuden reiän ylös ensimmäisen konsolin taitteeseen, siitä tulee vahvempi.
16 mm kipsi? Onko se todella vanhaa vai onko se vastarakennettu?
Protte
Valitettavasti en näe mahdollisuutta muokata ensimmäistä konsolia.
Talo on 70-luvulta, mutta seinä on laitettu paljon myöhemmin, todennäköisesti 2000-luvulla. Yksinkertainen kipsi on mitä ymmärrän 12-13 mm, mutta tämä on siis 16 mm, todennäköisesti se pitää laskea yksinkertaiseksi kipsiksi, muuten levyjen on oltava todella ohuita (8 mm).
Ehkä käyttää höylättyä maalattua lautaa tai levyä sääntö sääntöä vastaan konsolien ja seinän välillä, ruuvaa konsoli vahvempaan materiaaliin niin ne selviävät!
Ehkä kannattaa käyttää höylättyä maalattua lautaa tai levyä sääntö välille konsolien ja seinän, kiinnitä konsoli vahvempaan materiaaliin niin ne pärjäävät!
Tarkoitatko, että pitäisi laittaa höylätty maalattu lauta seinälle, kiinnitettynä expanderillä ja sitten asentaa konsolit siihen? Tämä mahdollistaisi varmasti useampien expandereiden laittamisen laudan pituudelta, mutta se tarkoittaisi myös, että kaiutin tulee 2-3 cm ulommaksi seinästä.
Etkö todellakaan usko, että 2 tai vaihtoehtoisesti 4 expanderia pystyvät pitämään keskikaiuttimen paikallaan, kun ne ovat 16mm kipsiseinässä?
Minulla oli sama keskikaiutin kipsissä aiemmassa asunnossani niillä muilla konsoleilla, joita näytin. Silloin ylhäällä oli kaksi expanderia ja alareunassa oli vain tavalliset ruuvit vedettynä kipsiin, eli ei sen enempää apua kuin ulkonäkö.
Jos ei muuta, niin eikö 4 konsolia 2 sijasta pitäisi auttaa?