Aion rakentaa lasiterassin talon kulmaan. Takaosassa (räystään alla) tiedän miten teen, pelti seinän alla ja ulos kanalevyn yli. Jos jotain sataa kanalevyn alle, se pahimmassa tapauksessa saavuttaa alumiiniprofiilin takaosassa.
Mutta miten tehdään puolella, joka liittyy talon seinään? Tässä voidaan tietysti myös laittaa pelti paneelin taakse kuten kauniissa kuvassani, joka ulottuu katolle samalla tavalla kuin takaosassa, mutta se tuntuu siltä, että vesi varmasti löytää tiensä sisään. Kanalevyn alla on varmaan joku pieni profiili pellin alla, mutta ei ole mitään reunaa, joka nousee ylöspäin.
Sinulla täytyy olla riittävä kaltevuus kennolevyssä, jotta vesi valuu pois. Tämä koskee erityisesti kennolevyn takareunaa, sinun ei pitäisi laittaa peltiä muovin päälle. Ajattele näin, missä haluaisit veden mieluummin olevan? Seinän sisällä vai lasiterassilla (missä näet sen)?
Kun luen kysymyksesi uudelleen, tajuan että tarkoitat kennolevyn sivua, eli missä se ei "kaltevu alas" koko ajan. Minä kiinnittäisin alumiinisen L-profiilin seinään ja sitten laittaisin kennolevyn päälle ja tiivistäisin silikonilla.
Miksi haluat avata seinän sivulla? se vaikuttaa hyvin riskialttiilta.
Minulla on 10cm epdm-lampikangaskaistale, joka on kiinnitetty isovers butyylinauhalla peltiin ja kennolevyyn. En olisi luottanut pelkkään silikoniin, koska sekä pelti että muovi liikkuvat melkoisesti vuodenaikojen mukaan.
Nyt olen vielä enemmän hämmentynyt... Eli mietin sitä ympyröityä aluetta. Paneeli on pystysuora paneeli peitelistalla.
Kaltevuus tulee olemaan 6 astetta.
Minun täytyyhän olla pelti, joka istuu seinään ja menee ulos katon yli (samalla tavalla takareunassa...). Tämä täytyy tietenkin tiivistää seinää vasten, ja jos olisi tehty kaikki alusta alkaen, olisi varmasti tehty kuten kuvani näyttää. Eli annettu pellin nousta paneelin taakse.
Kysymys on kuitenkin edelleen, mitä tehdään vedelle, joka löytää tiensä pellin alle, sillä se pääsee "vapaasti" valumaan reunojen yli ja sisään lasitettuun terassiin. Tosin kanalplast on kiinnitetty profiililla viimeiseen säätimeen taloa vasten (siis pellin alle) ja luo pienen esteen, mutta se ei tunnu 100-varmalta.
Pellin asettaminen julkisivun päälle ei tunnu oikealta.
Peter2400: Onko se nauha, josta puhut, pellin alla puristettuna alumiiniprofiiliin?
Voisi kuvitella sellaista ratkaisua, että laitetaan L-profiili kiskon alle pellin alle estämään vettä.
En missään tapauksessa "avaa" paneelia saadakseni pellin sisälle, jos kyseessä on lock, niin voi mahdollisesti leikata nämä ja asentaa peitepellin lockin alle, kuten usein tehdään ikkunoiden/ovien kohdalla.
Minä myös leikkasin paneelin reunat ja upotin pellin, en ymmärrä miten sen saisi muuten tiiviiksi?
Minun kumikalvo (sininen) on kiinnitetty butyylillä (punainen) ja estää veden pääsyn pellin alle.
Minulla on vain 4 asteen kaltevuus ja vähän lunta päällä, joten vettä jää seisomaan, mutta minulla ei ole vuotanut.
Aluksi käytin Sikaflex 291i:n kumikalvon kiinnittämiseen, se oli mureneva ja oli irronnut vuoden jälkeen, butyyli on kestävämpi ja on suojassa kalvon alla.
Todella kätevä työskennellä sen kanssa, tarttuu uskomattoman hyvin sekä kattoon että kumiin.
Ei voi leikata kansia ja laittaa levyä alle taittamatta sitä paneeliin. Siitä, mihin kannet on leikattu, pääsee varmasti vettä läpi. Vesi valuu paneelia pitkin ja levyn taakse.
Väittäisin silti, että paneelin leikkaaminen on paras vaihtoehto, koska niin olisi tehty alusta alkaen, vai kuinka?
Onhan kaksi asiaa, jotka halutaan estää. Toinen on vesi, joka tulee seinästä/paneelista, ja toinen on vesi, joka valuu katolla.
Sanoisin, että kaikkein tärkeintä on välttää vettä, joka pääsee seinän sisään. Että pieni määrä vettä pääsee sisään lasikuistille on huomattavasti pienempi ongelma.
Olen täysin samaa mieltä, mieluummin vettä terassihuoneen paneelissa kuin sisällä seinässä.. ..mutta kysymys pysyy. Peltilevyn asettaminen julkisivun päälle päästää vettä pellin taakse, joka tihkuu rakoihin lautojen välissä (lockläkt on poissa)
Vesi, joka valuu kanavamuovin reunan yli, voi myös valua julkisivuunkin, jos ei ole peltiä, joka johtaa veden terassihuoneeseen, mutta haluan mielelläni välttää vettä terassihuoneessa myös.
Sinun täytyy kuitenkin varmasti sahata panelilautoja, jotta voit ruuvata viimeisen kattopalkin tiiviisti paneelia vasten. Ehdotuksena on myös tiivistää se paneelia vasten. Kanalplasten-kiinnityslista tiivistää katon ja itse listan tiivistät paneelia vasten sopivalla massalla. Paneelissa olevan laudan alle asennettu pelti, joka on tiivistetty esim. butyylilla, tarjoaa lisäturvaa, henkselit ja vyö..
Totta kai katkaisen peitelistan, mihin palkki tulee. Tarkoitatko, että pitäisi vain antaa pellin nousta peitelistan taakse ilman, että taivutan reunaa paneeliin? En osta tuota vaihtoehtoa. Vaikka se toimisikin x määrän vuosia, ei sitä varmasti pidetä "ammattimaisena ratkaisuna". Ei se myöskään näytä kovin hyvältä.
Tottakai kapuan peitelistan, jossa palkin pitäisi olla. Tarkoitatko, että laittaisin vain pellin peitelistan taakse ilman, että taivutan reunaa paneeliin? En osta sitä vaihtoehtoa. Vaikka se toimisi x määrän vuosia, tuskin se katsottaisiin "ammattilaisten ratkaisuksi". Eikä se ole niin hienon näköistäkään siltä osin
Etkö voi irrottaa peitelistoja, tehdä uran paneeliin ja taivuttaa pellin sitten sisälle? Kuten sanottu, se on "by the book".
Katon kohdalla olisin luultavasti tiivistänyt silikonilla, usein se saa huonoa palautetta käytöstä, mutta oikein tehtynä se on erinomainen tuote, joka tekee loistavaa työtä!
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.