Hei!

Olen juuri purkamassa huonetta kellarissa, josta on tarkoitus tulla toimisto. Talo on rakennettu vuonna -67. Olen poistanut struktuuritapetin ja vanhan kokolattiamaton, ja tällä hetkellä huone näyttää kuvissa olevalta. Kuinka paljon vanhaa liimaa ja tapettia täytyy poistaa? Voinko hioa loput ja sitten hakata betonia tehdäkseni betonikerroksen, vai miten te ottaisitte projektin tässä vaiheessa? Riittääkö, että olen poistanut lattialta, vai tarvitseeko kaikki liimajäämät ja vanhan maton nukka poistaa? En ole repinyt sisäseinän tapettia, jonka epäilen olevan kipsiä, ajattelen voivani tasoittaa sen, pitäisikö tapetti poistaa? Mitä mieltä olemme katosta? Pitäisikö minun purkaa se ja panostaa johonkin muuhun, kun olen muutenkin käynnissä...?

Ymmärrän, että monet kysymykset ovat tyyppiä "kuinka pitkä on naru", mutta haluan mielelläni saada viisaita näkemyksiä. Tällä hetkellä tunnen, etten pääse eteenpäin ja tarvitsen vähän voimaa ja inspiraatiota...

• Kellarikerroksen huoneen seinä, josta tapettia on poistettu. Näkyy vanhaa maalia, halkeamia ja epätasaista pintaa.
  • Kellarin huoneen seinä, josta on poistettu rakennetapetti, näkyy halkeamia ja reikiä harmaalla pinnalla. Yläosa vaurioitunut ja osittain irronnut.
  • Kellarihuone, jossa näkyy vaalea panelikatto ja yksinkertainen lamppu. Seinät ovat paljaat ilman tapettia.
  • Huoneen kynnys betonivalun jäljiltä, irrotettu vanha matto ja tapetti, katossa lamppu. Seinät avatut, katto paneeloitu.
Parasta on tietenkin poistaa mahdollisimman paljon vanhoista jäänteistä (näin ainakin järkeilen).

Minkälaisen lattian aiot laittaa?

Etkö voisi vain rakentaa sen ruman seinän (teräsrimat) ja laittaa kipsilevyt päälle?

Katon olisin jättänyt sellaiseksi kuin se on, ei näyttänyt niin hullulta!

P Pickadollen sanoi:
Paras on tietysti poistaa niin paljon vanhoja jäänteitä kuin mahdollista (ainakin minun mielestäni).

Minkälaisen lattian aiot asentaa?

Et voi vain kiinnittää sen rumaan seinään (teräsprofiileilla) ja laittaa kipsilevyjä päälle?

Katon jättäisin sellaiseksi, ei näyttänyt niin hassulta!
Niin kysymys on, milloin on tyytyväinen siihen, että on poistanut mahdollisimman paljon, se vie paljon aikaa ja tällä hetkellä tapahtuu vähän, mutta pitäisi ehkä työskennellä vielä muutaman tunnin.

Minkä seinän tarkoitat? Onko viisasta tehdä niin kellarin ulkoseinälle? Mietin kosteutta. Viereisessä huoneessa lattia on noussut kosteuden vuoksi, joten sen täytyy olla jotain, joka päästää läpi paljon kosteutta ja samalla antaa hyvän työskentelytunnelman, ehdotuksia? :)

M MrCtoyouson sanoi:
Ja kysymys kuuluu, milloin pitäisi olla tyytyväinen saadessaan pois mahdollisimman paljon, aikaa kuluu paljon ja tällä hetkellä tapahtuu vähän, mutta ehkä pitäisi jatkaa vielä muutaman tunnin.

mitä seinää tarkoitat? Onko viisasta tehdä niin ulkoseinässä kellarissa? Ajattelen kosteutta. Viereisessä huoneessa on lattia noussut kosteuden takia, joten se täytyy olla jotain, joka päästää paljon kosteutta läpi ja samalla antaa hyvän työskentelytunteen, ehdotuksia? :)
Tarkoitin sitä seinää, jossa on irtoamista - vaikea ymmärtää, onko se ulkoseinä. Muut seinät, jos ne eivät ole liian huonossa kunnossa, voit jättää sellaisiksi kuin ne ovat (pienillä korjauksilla, missä tarvitaan).

Siksi epäorgaaniset materiaalit (koska kosteus); teräskoolaukset ja kipsi. Puukoolaus ulkoseinässä aiheuttaa ongelmia.

Voit (pitäisi?) jättää tilaa lattian ja katon kohdalla, jotta saat hieman ilmanvaihtoa.

Voit tehdä sen myös erittäin vakavasti ja päällystää seinät ja lattia platonmatolla - jotta saat sen ilmastoitua. Sitten voit laittaa lastulevyn platonmaton päälle ja sitten laminaattilattian sen päälle (tai kokolattiamaton - se on hieman lämpimämpää ja vaimentaa ääntä paremmin)

P Pickadollen sanoi:
Tarkoitin sitä seinää, jossa on irtoamista - vaikea ymmärtää, onko kyseessä ulkoseinä. Muut seinät, jos ne eivät ole liian huonossa kunnossa, voit jättää ennalleen (pienillä korjauksilla tarvittaessa).

Siksi epäorgaaniset materiaalit (kosteuden vuoksi); teräskiskot ja kipsi. Puukiskot ulkoseinän kohdalla aiheuttavat ongelmia.

Voit (kannattaa?) jättää tilaa lattian ja katon väliin saadaksesi vähän ilmanvaihtoa.

Voit tehdä sen myös todella perusteellisesti ja pukea seinät ja lattian platonmatolla - saadaksesi ilmanvaihdon. Sitten voit laittaa lastulevyn platonmaton päälle ja sen päälle klikkilattian (tai kokolattiamaton - se on vähän lämpimämpi ja vaimentaa ääntä paremmin)
Ja nyt annoit minulle uusia asioita mietittäväksi,
P Pickadollen sanoi:
Tarkoitin sitä seinää, jossa on irtoamista - vaikea ymmärtää, onko kyseessä ulkoseinä. Muut seinät, jos ne eivät ole liian huonossa kunnossa, voit jättää ennalleen (pienillä korjauksilla tarvittaessa).

Siksi epäorgaaniset materiaalit (kosteuden vuoksi); teräskiskot ja kipsi. Puukiskot ulkoseinän kohdalla aiheuttavat ongelmia.

Voit (kannattaa?) jättää tilaa lattian ja katon väliin saadaksesi vähän ilmanvaihtoa.

Voit tehdä sen myös todella perusteellisesti ja pukea seinät ja lattian platonmatolla - saadaksesi ilmanvaihdon. Sitten voit laittaa lastulevyn platonmaton päälle ja sen päälle klikkilattian (tai kokolattiamaton - se on vähän lämpimämpi ja vaimentaa ääntä paremmin)
Mielenkiintoista, aion ottaa selvää platonmatosta, mikä tekee siitä vakavampaa? Työaika, kustannukset vai jokin muu? :)

M MrCtoyouson sanoi:
Ja nyt annoit minulle uusia asioita mietittäväksi,

Kiinnostavaa, aion lukea platonmatosta, mikä tekee siitä vakavampaa? Työaika, kustannus vai jokin muu? :)
Vakavammalla tarkoitan sitä, että se tehdään kunnolla alusta alkaen :).

P Pickadollen sanoi:
Vakavammalla tarkoitan, että se tehdään kunnolla alusta asti :).
:)
lattia minulle onkin selvä… mutta jos aion peittää seinät platonmatolla, mitä laitan sen päälle? Teenhän työtäni seinän sisäpuolella.

P Pickadollen sanoi:
Täällä on parempia kuvauksia kuin mitä pystyn kirjoittamaan tekstiin :crysmile:

[linkki]
haha kiitos :)
Joo kyse on siitä, että laitetaan kipsi päälle. Ajattelin tasoittaa seinät ja maalata ne silikaattimaalilla sekä laittaa platonmaton ja kokolattiamaton päälle :)

Eikö ole riski asbestista lattian liimassa? Jos se on vuodelta 67, niin se on ennen kuin he lopettivat sen käytön rakennusmateriaalissa.

Olen itse samassa tilanteessa kuin sinä, mutta minun kellarissani pitäisi muuttaa ruokavarasto ja mankelihuone kahdeksi makuuhuoneeksi!

M MrCtoyouson sanoi:
haha kiitos :)
Joo, kyse on kipsin asettamisesta ulkopuolelle. Ajattelin laittaa seinät kuntoon ja maalata ne silikaattimaalilla sekä asentaa platonmaton kokolattiamaton alle :)
On olemassa hengittäviä kokolattiamattoja, jotka on tarkoitettu kellareihin ja jotka voi asentaa suoraan betonilattian päälle. Neulahuopa on klassikko, mutta tietääkseni markkinoilla on nykyään myös ”tavallisempia” kokolattiamattoja. Jos kyseessä on toimisto, neulahuopa voi kuitenkin olla hyvä, jotta toimistotuoli voi liukua helposti :) Itse asiassa olen joutunut asentamaan lattiasuojan myös neulahuovan päälle, jotta se liukuisi paremmin. Onneksi juuri siinä kohtaa ei ole kovin kosteaa, muuten lattiasuojan alla olisi voinut tulla aika ”mukavaa”, kun se ei päästä kosteutta läpi.

Edellisessä talossamme meillä oli itse asiassa käsittelemätöntä puupaneelia kellarin seinillä. Se oli tuettu ja takana oli jopa hieman eristystä. Se oli edellisen omistajan asentama, enkä tiedä miten he olivat sen tehneet, mutta hometta ei ilmennyt ja puu tasoitti kellarin ilmastoa todella hyvin. Puolet kellarista näytti saunalta ja kaikki tarkastajat kutsuivat sitä riskirakenteeksi, joka olisi pitänyt poistaa heti, mutta me elimme sen kanssa viisitoista vuotta ja edellinen omistaja vielä kauemmin, joten ei se voinut olla niin paha :)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.