Hei!

Olemme äskettäin ostaneet talon, joka on rakennettu vuonna 1960 ja johon saamme avaimet kesällä. Noin 90 neliömetriä pinta-alaa + yhtä suuri kellari ja sisustettu ullakko. Nyt on aika alkaa miettiä tarkemmin remonttimme suunnittelua, olemme suunnitelleet tehdä yhteensä seuraavat asiat:

Salaojituksen uusiminen
Kellarin ulkopuolinen eristäminen
Mahdollisesti puutarhan kunnostus
Öljykattilan vaihtaminen todennäköisesti maalämpöön
Ikkunoiden vaihto
Ilmanvaihdon asentaminen
Katon remontti/vaihto
Tapetointi
Lattian vaihto
Uudet keittiökaapit ja kodinkoneet
"Tavalliset sisätilatyöt"

Melko laaja työ siis, ja aiomme ulkoistaa osan. Haluaisimme kuitenkin saada vinkkejä siitä, mitä meidän tulisi tehdä heti ja mitä voi aivan yhtä hyvin odottaa ensi vuoteen...

Mitä mieltä olette siitä, että odottaisimme salaojituksen, eristyksen ja puutarhan kanssa?

Ikkunat, tapetit, lattiat ja keittiön haluamme tehdä ennen muuttoa.
Katolla nyt vai myöhemmin?
Kattila ja ilmanvaihto kannattaa varmaan tehdä "yhdessä", vai kuinka?

Ensimmäinen talomme (ja toivottavasti viimeinen), joten antakaa mielellään vinkkejä! d^_^b

Ajattele, mikä on todella tärkeää, jotta talo voi elää eteenpäin...
KATTO on ensimmäinen, jonka haluaa olevan kunnossa. Suoja savupiipun päälle on myös hyvä.
Sitten haluaa kuivan perustuksen, jotta sisällä on myös kuivaa.
Sen jälkeen voi olla aika porata maalämpöä varten ja asentaa kattila hyvälle paikalle.
Sähköjohdot, vesi- ja lämpöputket.
Aivan viimeiseksi panostetaan puutarhaan.
Mielestäni.

Viemäröinti ja kellarin eristäminen (silloin vaihdetaan sadevesiviemärit ja ehkä myös V/A, kun kerran kaivetaan) tehdään ennen kellarin kunnostamista ja siinä asumista, joten sen ajankohdan voi valita itse suunnitelmassa.

Katolla aloittaisin, se on talon tärkein osa ja sinä päivänä kun se vuotaa, huomaa että suunnittelu meni pieleen. :)

Ilmastoinnilla ei sinänsä ole suoraa yhteyttä pannuun, paitsi että painovoimainen ilmaistointi heikkenee, kun tulisija poistetaan. Ajattelitteko jonkinlaista FTX:ää?

Keittiö on hyvä olla valmiina, kun muuttaa sisään, me asumme "ilman" keittiötä remontin aikana ja se ei ollut mukavaa.

Tarvekartoitus :)
Mitä aiotte ulkoistaa ja mitä tehdä itse?
Perhetilanne?
Suunniteltu muuttopäivä?
Nykyinen kunto? (voiko siinä asua?)

Yrittäkää asua siellä vuoden ajan ennen kuin aloitatte täydellisen remontin. Aloittakaa sellaista, jotka tiedätte eivät tule muuttumaan, kuten katto, salaojitus jne.

Kun ottaa huomioon, mitä öljy maksaa, aloittaisin maalämmöllä. Sitten se varmaan ratkeaa ajan myötä, yhtäkkiä oletkin jo repinyt jotain, joka tuntui olevan sellainen, ettei se voi odottaa. :)

barajag sanoi:
Ottaen huomioon öljyn hinnan, aloittaisin maalämmöllä. Sitten se varmasti ratkeaa ajan myötä, yhtäkkiä on tullut revittyä jotain, jota ei voinut odottaa. :)
Mm, ajattelin myös aluksi vähän niin, se on aika loogista.
Mutta minulla on taipumus kunnostaa katto aikaisin prosessissa sen jälkeen, kun itse huomasimme, että vesi valui kattolampusta :O uudessa keittiössämme :(
Meillä oli silloin todella hyvä tuuri, mutta en luota siihen uudelleen.

Katto ensin! mutta vanha oljepannu on ehdottomasti korkealla tärkeysjärjestyksessä JA on hyödyllistä asua talossa jonkin aikaa ennen kuin remontoidaan, joten sen vuoksi katto ja lämmönlähde ovat hyviä aloitusprojekteja, jos tekee suurimman osan itse, on asunut pari vuotta ennen kuin ne ovat valmiita :P

Jan-Å sanoi:
Mm, vähän niin ajattelin ensin minäkin, se on aika loogista.
Mutta minulla on mieltymys korjata katto aikaisin prosessissa, sen jälkeen kun me itse huomasimme, että vettä valui kattolampusta :O meidän täysin uusitussa keittiössämme :(
Meillä oli silloin j-a tuuria, mutta en aio luottaa siihen enää.

Katto ensin! mutta vanha oljeeldning tulee ehdottomasti korkealle prioriteettilistalla JA on hyödyllistä asua talossa jonkin aikaa ennen kuin tekee remonttia, joten siitä näkökulmasta katto ja lämmönlähde ovat hyviä aloitusprojekteja, jos tekee suurimman osan itse, niin on asunut muutaman vuoden ennen kuin se on valmis :P
Totta!
Muuttimme vanhaan taloon (1900) ennen joulua, ajattelimme asua siellä vähän ennen kuin aloitamme. Mutta ensimmäinen suojasää ja satoi autoni päälle lämpimässä autotallissa, joten minun ei tarvinnut suunnitella etukäteen. Olen purkanut kaiken nyt ja kaksi kattotuolia oli lahonnut pois.:rolleyes: saan materiaalin torstaina.:D Joten ilman kunnollista kattoa ja lämmitystä ei ole niin hauskaa asua pitkän päälle.

Samaa mieltä kaikkien muiden kanssa ja jos katto ei vuoda, aloittaisin lämmönlähteestä ennen ensimmäisen talven saapumista. Maaenergia on suuri kulu, mikä todennäköisesti vaatii myös pattereiden vaihtoa tai lattialämmityksen asennusta, joten lattian vaihto, tapeteeraus saattaa seurata itsekseen. Maaenergia toimittaa viileämpää vettä kuin öljykattila ja vaatii suuret patterit tai kierukat lattiaan toimiakseen optimaalisesti ja säästääkseen teille rahaa. Perehtykää lämpöpumppujen ongelmatiikkaan, jotta saatte oikein mitoitetun lämmitysjärjestelmän ja riittävästi lämmintä vettä. Ottakaa muutamia tarjouksia ennen kuin päätätte mitään.

Puutarha voi parhaiten odottaa moottorisahaa vuoden ajan - tyytykää vain tavalliseen ruohonleikkuuseen ja rikkaruohojen kitkemiseen.

Ikkunat tulisi vaihtaa viimeiseksi, jos ne eivät ole lahoamassa. Kallista ja antaa vain pienen energiansäästön. Vaihtakaa tiivistenauhat ennen talvea vedon välttämiseksi. Pari purkkia maalia ei ole kallista ja raikastaa nopeasti :).
Älkää purkako savupiippua, vaikka se häiritsisi avointa pohjaratkaisua! Aina hyvä, että on takka varalämmityksenä :)
gaia

Ihanaa, kiitos hyvistä vinkeistä ja ajatuksista! :)

Katossa oli vuoto jossain vaiheessa ja se korjattiin silloin. Joten ei ole kovin epätodennäköistä, että se tapahtuu uudelleen. Joten se on etusijalla kun pääsemme taloon.

Ja maalämpö + lämmityksen tarkistus myös kellarissa.

Meillä tulee olemaan "arkisisäänkäynti" sisältäen vaatehuone ulkovaatteille kellarissa (rinnetalo). Myös lastenvaunujen parkkipaikka ja pesutupa siellä alhaalla. Joten varmaan panostamme salaojitukseen ja eristykseen melko nopeasti myös siellä.

Kaikki nämä kolme työtä annamme ammattilaisten tehtäväksi.

Itse hoidan sisätyöt kuten lattian vaihdon (haluaako joku ostaa vaaleanpunaisen kokolattiamaton?) ja tapetoinnin, katon maalauksen, keittiön kunnostuksen varsinaisella asuinalueella, jotta kaikki on valmista ja siistiä jo kun muutamme sisään. Kellarikerros ja vintti saavat odottaa ja hoidetaan ajan kanssa.

Lämmityskattilan yhteydessä katsomme varmasti myös ilmanvaihtoa, jotta saamme paremman ilmankierron kellarissa ja parannamme vinttikerrosta. Osittain menetämme hieman "hukkalämpöä" öljykattilasta kellarissa, kun poistamme sen, ja on varmasti hyvä saada myös hieman ilman kiertoa siellä.

Ja savupiippu saa jäädä, sillä meillä on avotakka olohuoneessa! Se on tavallaan helpoin ratkaisu. ;)

Ja, ikkunat ovat vanhoja, mutta ok. Joten ne saavat odottaa myöhempään.

Myös puutarha. Meillä oli ajatuksia hyödyntää tilannetta, kun siellä on joka tapauksessa koneita kuivatusprojektia varten, joka luultavasti tulee myös rikkomaan osia puutarhasta olettaisin? Mutta meillä ei oikeastaan ole aavistustakaan siitä, mitä haluamme. Suurin osa tontista viettää hieman, mutta ympäristössä on runsaasti muita alueita. Meidän täytyy ensin asettua taloksi puutarhaan.

Mukava lukea, että maalaisjärki vallitsee!

Eikö maalämpö ja salaojitus pitäisi olla käsi kädessä, koska luultavasti täytyy mennä seinän läpi putkilla ja vastaavilla?

Ei välttämättä. Kun asennetaan maalämpöä, toteutuksen aiheuttama haitta ei ole kovin suuri. Koska porauksesta tulevat putket sisältävät jonkinlaista alkoholia, ei tarvitse mennä erityisen syvälle. Mutta jos on varaa tehdä molemmat yhtä aikaa niin..

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.