Hei,

Kyseinen talo on tiiliverhoiltu, runkorakenteinen, rakennettu noin 1970.

Ulkoseinät näyttävät sisältä ulospäin koostuvan MDF-levystä, jota seuraa luullakseni höyryjarrupahvi, sitten palkit ja lasi- tai kivivillaisolaatio, jota seuraa jonkinlainen puukuitulevy. Lopuksi näyttää olevan vain ilmarako ennen tiiliverhousta. Kun vaihdoin ulko-ovea, en nähnyt mitään tuulensulkupaperia puukuitulevyn ja ilmarakon/tiiliverhouksen välissä.

Mitä luulen olevan höyryjarrupahvi (hopea folio lämpimällä puolella, ruskea pahvi kylmällä puolella), oli naulattu pituussuunnassa (oikea-vasen), kolmessa rivissä ylhäältä alas. Siellä ei ollut teippiä, vain 4 cm limitys, ja se loppui jyrkästi hammarbandissa, eli vapaasti ilmaa pääsee rakoihin kattorankojen ja hammarbandin välissä kylmäullakkoon asti.

Kattopinalevyn päällä (eli ullakolla) on jonkinlainen musta pahvi, jonka arvelen olevan myös höyryjarru, mutta sekin loppuu jyrkästi hammarbandissa.

Nyt minun täytyy korvata mahdollinen höyryjarru, jonka olen poistanut ulkoseinästä, ja mietin, pitäisikö minun vain käyttää tuulensulkupaperia, vai olisiko höyryjarrupahvi kuitenkin suositeltava?

Koska vanha höyryjarru ei ole ollut teipattu, se tuskin on ollut ilmatiivis (eikä siten myöskään hidastanut höyryjä)?

Palkit näyttävät hyväkuntoisilta, joten se, mikä siellä oli, on toiminut. Ulkoseinän palkit eivät ole yli 100mm.

Kiitollinen vastauksesta.

• Rakennuksen puurakenne näkyvissä, mukana hopeisen kalvon ja mustan vanerin palasia, jotka liittyvät keskusteluun tuulen- tai höyrynsulkupapereista.
Ulkopuolella sinulla on varmasti asfaboard, sisäpuolella on todennäköisesti ollut lastulevyä tai paksua masonitea, jos on asfaboard ei tarvita tuulensuojapaperia.

Onko talolla ftx tai muu mekaaninen ilmanvaihto?

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
MånsaSven
  • Laddar…
F fribygg sanoi:
Ulkopuolella sinulla on varmasti asfaboard, sisäpuolella on todennäköisesti ollut lastulevy tai paksu kovalevy, jos sinulla on asfaboard, et tarvitse tuulensulkupaperia.

Onko talossa ftx tai jokin muu mekaaninen ilmanvaihto?
Hei,

Kiitos vastauksesta.

Asfaboard saattaa olla, liitän mukaan huonon kuvan.

Ei, ei ole mekaanista ilmanvaihtoa, talo on alun perin puulämmitteinen, aikaisempi omistaja on kuitenkin vaihtanut kattilan maalämpöön 12 vuotta sitten. Tulisijaa käytetään harvoin.

Haluan korostaa, että etsin korvaavaa ratkaisua vanhalle poistetulle mahdolliselle höyrynsululle, siis lämpimällä puolella.

Edit: Luin jostain, että lämpimällä puolella tulisi olla viisi kertaa korkeampi diffuusiotiheys verrattuna kylmään puoleen. Kuinka diffuusiotiivis sitten on asfaboard? Googletellessa Sd-arvo on 0,2 ainakin muutamilla asfaboard-tuotteilla. Joten minun pitää päästä vähintään Sd 1,0:aan. Joten tarvitsen höyrynsulun (tuulipaperi on kaukana alhaalla, noin Sd 0,08) ja se pitäisi asentaa oikein, eli teipata ja niin edelleen.

Onko tämä oikein ajateltu?

• Kuva eristekerroksesta, missä näkyvissä mahdollinen vanha kosteussulku tai pintaeriste. Tausta hämärästi valaistu.
Viimeksi muokattu:
M MånsaSven sanoi:
Onko tämä oikein järkeilty?
Kyllä.

70-luvulla teippiä ei käytetty, vaan ainoastaan limitti. Silloin kosteussuojaus oli melko uutta. Se alkoi yleistyä suuren ja pienen öljykriisin jälkeen 70-luvulla, jolloin eristystä alettiin paksuntaa, kun öljy kallistui.

Sinun kannattaa yrittää tiivistää niin hyvin kuin mahdollista myös seinän ja katon välisessä saumassa. Muuten riski homeen muodostumiselle ullakolle kasvaa.

Höyryjarrut eivät olleet silloin. Näyttää siltä, että sinulla on jonkinlainen alumiinikangas. Ei täysin harvinaista silloin.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.