Maalasin kaikki seinät kellarissa viime vuonna. Siitä on nyt melkein 1 vuosi. Mutta kosteus tuli taas, joten nyt olen antanut talon salaojituksen ammattilaisten tehtäväksi. Mutta seinät eivät ole täysin tasaisia vaan hieman "kuhmuraisia", joten olen ajatellut rappausta kahteen huoneeseen, ainakin aluksi.

Koska en tiedä oikein, mitä nykyisen rappauksen alla on, niin ajatukseni on vain laittaa ohut kerros, jotta seinistä tulee sileitä ja hienoja.

Olen katsellut vähän ja saanut käsityksen siitä, miten työ pitäisi tehdä, kuten rappauksen suhteen jne.

Mutta pitäisikö valita weber rappaus vai finja? Ja mikä niistä? Haluan, että seinät ovat mahdollisimman sileät, kaunista jos olisi vähän vähän rakennetta.

Jos sinun tarvitsee ainoastaan puhdistaa ohuita paikkoja eikä esiinny paljon kosteutta, voit levittää kipsikittiä. Helppo työstää ja voidaan levittää ohuesti.

anders07 sanoi:
Onko kyse vain ohuiden pintojen puhdistamisesta eikä siellä ole paljon kosteutta, voit käyttää kipsitasoitetta. Helppo työstää ja voidaan levittää ohuina kerroksina.
Hmm, koska kaikista seinistä tulee laatoittaa, päästääkö se kosteuden läpi?

Käytä putsbruk C kerroksena jopa 1 mm. Minun mielestäni ei ole suurta merkitystä, onko se weber tai finja. Ostan bauhausista ja se toimii erinomaisesti.

Jos seinällä on jäljellä maalia, niin kipsilaasti/primer on suositeltavaa, ja se on yhtä helppo kuin tasoittaminen. Jos kyseessä on vain muutama mm, voit tehdä sen vielä helpommin ja käyttää karkeatasoitetta, joka on hieman kalliimpaa mutta vain marginaalisesti. Jos kyseessä on puhdas betonipinta, voit käyttää myös rappauslaasti C:tä. Vaatii hieman enemmän työtä rapata päälle ja tekniikkaa, jotta laasti tarttuu.

Uudelleen tehdyn salaojituksen tarkoitus on saada ulkopuoli kuivaksi, jotta kosteus poistuu ja mieluiten eristetty ulkopuoli, jotta mahdollinen kosteuden siirtyminen ulospäin tapahtuu. Oikein tehdyllä ulkoseinällä ja salaojituksella seinässä ei saa olla kosteutta, ja kaikki kolme yllä mainittua menetelmää toimivat.

Viimeksi muokattu:
on vaikea sanoa kuinka paksusti tulen laittamaan, mutta jos leikitään vähän niin voidaan sanoa 1-7mm niin minulla on vähän pelivaraa, toimiiko se nopeasti esim. kipsilaasti?

AnderS mitä tarkoitat grocspackel?

berne88 sanoi:
on vaikea sanoa kuinka paksusti aion laittaa, mutta jos leikitään hieman niin sanotaan 1-7mm niin voin pelata vähän, toimiiko se nopeasti esim. kipsilaastilla?

AnderS mitä tarkoitat grocspackel?
Tavallinen karkeampi käsitasoite, voisi ehkä kutsua käsitasoitteeksi karkea tai vastaava. Voi tasoittaa kerroksissa 10-15 mm asti. Tulee leveä tasoitus seinälle.
Jos on isompia epätasaisuuksia niin kipsilaasti/rapaus on parempi, se kestää varmasti 40-50 mm, mutta toimii myös erinomaisesti ohuissa kerroksissa.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.