Olen hieman jumissa kellarin kylpyhuoneremontin parissa. Luulemme ratkaisseemme lattian (betoni), mutta seinissä on sisäisesti kevytsoraharkkoja. Olemme miettineet mikrosementin käyttöä, ja ohjeena on tasoittaa betonitasoitteella (A46 tai vastaava). Luulen, että sama koskee myös kaakeleita.
Jotkut sanovat, että voi myös rapata, mutta se vaikuttaa vielä vaikeammalta saada tasaiseksi ja näyttää hauraammalta.
Meillä ei ole lisää rakennuskorkeutta, joten emme voi asentaa mitään levyjä. Meillä on kiinteä/valettu lattiaan vesilukko kulmassa. Emme myöskään halua käyttää tiiviitä materiaaleja kuten xps jne.
On hieman kunnioitus siihen, kuinka vaikeaa voi olla saada betoni tasaiseksi. Lähtökohtana on, että kevytsoraharkkoseinä on jo käytännössä tasainen.
Onko kenelläkään kokemuksia? Onko olemassa oikotietä? Älykkäitä työkaluja?
p.s. eräs ammattifirma (myy muuraus/rapaus-tuotteita), jonka kanssa puhuimme, pohti myös, onko herkkä käyttää kevytsoraharkkoa kosteassa tilassa. Vaikka se on epäorgaaninen, se "varastoi" paljon vettä/kosteutta, jos se on altis. Ehkä voisimme käyttää kalvoa kosteussulkuna näille seinille, koska ne on ulkopuolelta eristetty/kuivattu. Olisi myös kiinnostunut saamaan tietoa tästä. Olen aina ajatellut, että seinien kanssa ei olisi ongelmia. (Kevytsoran ulkopuolella on 2 cm ilmarako + 25 cm ontelolaatta). Meillä ei ole aikaisempia kosteusongelmia, ja tätä on käytetty suihkutilana siitä lähtien, kun talo rakennettiin.