Olen juuri saanut pienen kiireellisen projektin kotona ja voisin todella käyttää kaiken inputin tähän liittyen. Siksi loin juuri tämän tilin - jotta voisin mahdollisesti hyödyntää "laajan massan" keräämää kokemusta ja tietoa. HUOM! Selaa kohtaan "LYHYT VERSIO", jos et jaksa jaarittelua..
---
PITKÄ VERSIO
Sen jälkeen kun havaittiin enemmän tai vähemmän invaasioita muistuttava hyökkäys hevosmuurahaisia viime viikolla (enimmäkseen talon perustuksen ympärillä, mutta myös osittain sisätiloissa), aloitin hieman syvällisemmän tarkastelun siitä, mistä ne voisivat tulla ja mahdollisesti estää yritykset asettua taloksi. Koska asumme hirsitalossa, ei tunnu täysin ongelmattomalta jakaa taloa tyyppien kanssa, jotka haluavat tehdä pesiä itse talon runkoon.
Myrriä ostettiin heti sekä jauheena että suihkeena, ja vastasin välittömästi kemiallisella vastahyökkäyksellä. Ja runsaan myrräilyn jälkeen näytti siltä, että olin voittanut taistelun. Yhtä äkkiä kuin muurahaiset katosivat, ilmeni kuitenkin vielä epämiellyttävämpi ongelma.
Kun tarkasteltiin kellaria mahdollisen "muurahaispesän" löytämiseksi, paljastui kaksi suurta homepilkkua seinällä yhdessä kellarihuoneista, kun siirsin pois muutamia puulaatikoita. Puulaatikot olivat aivan kuivia, jolloin tein johtopäätöksen, että kosteus tulee todennäköisesti ulkoa. Porausreiän tekemällä lattian läpi, tarkistin tilanteen alhaalta nähdäkseni, miten lattia "voi".
Lattiarakenne näyttää olevan seuraava ylhäältä alas. (En ole kuitenkaan sahannut läpi platonimattoa, joten täysin varma ei voi olla..)
muovimatto
lattialaatta (tyyppiä lastulevy/puulevy)
styroksilevy (n. 5 cm paksu - eristys?)
platonimatto (tuollainen musta "munakuppimatto")
betoni/peruslaatta(?)
Näytti siltä, että vettä oli platonimaton "syvennyksissä" (jonka oletin tulleen "sivulta" epäselvällä tavalla - lattialaattojen alaosa ja styroksin yläosa olivat täysin kuivia)
Jatkoin ei enää erityisen miellyttävää tarkastustani, ja huomasin osan hometta / kosteusläiskiä jalkalistojen takana.
Kellari on melko hiljattain täysin remontoitu (n. 2012 edellisten omistajien toimesta) laajojen vesivahinkojen jälkeen aiheutuneen tulvan vuoksi. Tätä varten kaivuasennettiin talon ympäri ja havaittiin, että salaojaputket olivat ilmeisesti liian korkealla (tehty edellisille omistajille) Tämä sanotaan korjatun.
---
LYHYT VERSIO
Koko tilanne on nyt johtanut siihen, että olen paljastanut huoneen kaikki seinät yksi osa kerrallaan perustukseen saakka. Näin se näyttää / näytti ulkoa ja sisään:
Lekaharkko
"Mustapaperi"
Puukoolaukset "naulattuina"(?) lekaharkkoihin
Lasivilla
Mustamuovi
Lastulevy kiinnitetty koolauksiin
Kipsilevy kiinnitetty lastulevyyn
Tapetti
Siis: Kellarissa oleva huone talon nurkassa. Remontoitu 2012. Nyt reilusti kosteusvaurioitunut. Miten tehdään oikein?
Muutama miete:
1. Onko home lekaharkoissa? (ja miten se pitäisi tarvittaessa poistaa?)
2. Kuinka kauan kestää "kuivattaa" koko huone? (n. 15 neliötä)
3. Miten kiinnitän teräskoolausten rakenteen? (Puukoolaukset olivat joka tapauksessa kiinnitetty paksuilla nauloilla suoraan lekaharkkoihin, mitä nauloja ne ovat?)
4. "Mustapaperi" lähimpänä lekaharkkoja oli reippaasti homevaurioitunut, mikä on sen tarkoitus?
5. Kuinka eristää "riskittömästi"? Tarvitaanko edes sisäeristystä, jos ylläpidän korkeaa lämmitystä ja eristän ulkopuolelta? (Ajattelin kuitenkin kaivaa ylös nurkan ympärillä nähdäkseni miltä siellä näyttää.)
6. Pitäisikö minun yrittää itse "asentaa" mekaanisesti tuuletettu lattia, kuten Nivell..(muut mek.tuul. - lattiat?) Kuinka kallista se on?
7. Onko järkevää tehdä huonetta ennen kuin olen ehtinyt kaivaa ulkokohhan ympäri? (Tietysti ymmärrän, että perusongelma on kosteus, joka tulee ulkopuolelta - Lisäksi meillä on melko savinen/tiivis maa, missä talo sijaitsee.) Mietin enemmän, onko olemassa hienoa ratkaisua välttää kosteus/home vauriot sisätiloissa, mutta jotka samalla sisältävät sisäseinät ja lattian.
8. Mikä on arvioitu kokonaiskustannus, jos teen mahdollisimman paljon itse?
Onko sinulla kuva talon nurkalta? Pääasiassa kiinnostaa kattovesien hallinta, onko siellä syöksyputkia, puhdistusallas, uloskastoviemäri vai ohjataanko vedet hulevesijärjestelmään.
Näin (näkyvä) talon kulma näyttää ulkopuolelta. Melko ohut kerros isompaa singeliä jonkinlaisen peite-/maasuojan päällä ja sen alla hienosti tiivistetty maa (joka tuntuu kostealta jopa aika kauan sateen jälkeen) Olisiko parempi, jos singeliä olisi paksumpi kerros syvemmälle, kuin että siinä olisi se maa (jota luulen kutsuttaisiin "savimaiseksi")?
Sadevesiputki johtaa alas maahan ja liittyy ulosvetoon(?) Sateella vesi kuitenkin roiskuu siivilästä ja läiskyy perustusta vasten. Pitäisikö minun ehkä leikata putki ja ohjata vesi pihalle sen sijaan? (Vai asettaa sellainen tynnyri alle..?)
Lisää kuvia tulee, kun minulla on aikaa kaivaa hieman kulman ympäriltä. Perustuksen ympärille pitäisi osittain olla asennettu isodrän, mutta en tiedä miltä se näyttää juuri tässä kulmassa.. Ja eikö mahdollisen platonlevyn pitäisi olla hiukan näkyvää perustusosaa ylöspäin?
Näin näyttää (näkyvä) talon nurkka ulkoa. Melko ohut kerros suurempia kiviä jonkinlaisen peite-/maanpeitteen päällä ja sen alla hienosti pakattu maa (joka tuntuu kostealta vielä jonkin aikaa sateen jälkeenkin). Olisiko parempi, että hiekkaa olisi syvemmällä, kuin että siellä olisi tuo maa (joka luultavasti voitaisiin luokitella "saviseksi")?
Ränni johtaa alas maahan ja liittyy ulosjuoksuun(?). Sateella paljon vettä räiskyy suodattimesta ja roiskuu perustukseen. Pitäisikö minun ehkä katkaista putki ja ohjata vesi pihalle? (Vaihtoehtoisesti laittaa sellainen tynnyri alle..?)
Lisää kuvia tulee, kun saan kaivettua vähän nurkan ympäriltä. Perustuksella pitäisi osittain olla isodrän sen ympärillä, mutta en tiedä miltä se näyttää juuri tässä kulmassa. Ja eikö mahdollisen platonlevyn pitäisi näkyä hieman ylös näkyvää perustusta pitkin?
[kuva] [kuva] [kuva] [kuva]
Minun talossani näytti samanlaiselta, näytti siltä, että edellinen omistaja oli tehnyt jonkin fiksun monimutkaisen ratkaisun putkilla maan alla… Tajusin hetken päästä, että putki oli vain kaivettu suoraan alas maahan, aivan kuten kuvasi näyttävät. Vuokrasin pienen kaivurin, sillä myös sisääntuloteiden ympärille piti kaivaa ojia - oli nopeaa kaivaa noin 60-70 cm leveä ympärys kulman ympäri. Tietenkin varovaisuutta putken ympärillä. Laitoin sitten karkean singelin kulman ympärille salaojitusta ja ilmavuutta varten - on toiminut erinomaisesti lähes 15 vuotta.
Se ei tietenkään tarvitse olla niin sinun luonasi, mutta olisin kaivanut ylös ja tarkistanut tilanteen. Tein liitoksen rännikouruun ja johdin veden pois talosta kohtaan, josta on luonnollinen kaltevuus.
Kiitos vinkistä! Aion ehdottomasti valita toisen ratkaisun kuin putket maan alla (vaikka ne olisivatkin oikein yhdistetty hulevesijärjestelmään). On tyhmää haudata jotain, mitä haluaa "pitää silmällä"..
Aion tarkastella perustusta maanpinnan alla. Ajattelin tosiaan kaivaa käsin aivan sokkeliin asti. (Toimii hyvin, edellyttäen että minulla on sama "savimaa" koko matkan alas, ja saan apua suurten kivien poistamisessa matkan varrella)
Minun on joka tapauksessa selvitettävä, miltä koko perusta näyttää talon kulmauksen ulkopuolella, joten yhtä hyvin voi yrittää kaivaa oletettuun salaojaputkeen asti ja toivoa, että tämä todella löytyy sokkelin tason alapuolelta kuten pitää.
Ajattelin myös laittaa platon- ja isodrän-levyt perustusta vasten, jos sellaiset puuttuvat tai niitä ei ole asennettu määräysten mukaan.
Kuitenkin yksi kysymys jäljellä - kuinka syvälle voin täyttää singelillä sitten, kun kulma on "kunnossa"? Koko matkan? Ja onko se parempi kuin maa, joka todennäköisesti on siellä nyt?
Arvaukseni on, että ilmava singelikivi on parempi kuin tiivis savimaa, jos haluaa välttää kosteuden tunkeutumisen kellariin?
Ja toimivatko isodrän-levyt eristävänä huoneelle sisäpuolella, vaikka täyttäisin singelillä isodrän-kerroksen ulkopuolella koko kulman?
Lisäksi meidän on mainittava, että asumme pohjoisessa Suomessa, missä on usein pitkiä kylmän jaksoja ja paljon lunta, mikä tarkoittaa, että joka kevät sulaa paljon sulamisvettä maahan..
Tällä hetkellä tuntuu kuin talomme ja kellarimme olisi rakennettu jättimäiseen pesusieneen
Et halua saada pintavettä viemäriin, joten kerros savimaata kallistettuna perustuksesta poispäin on hyvä, ohut kerros koristekiveä ei haittaa, kunhan vesi voi valua pois. Jos asut Pohjois-Suomessa, et myöskään halua lisätä roudansyvyyttä murskeella, joten täytä uudelleen samalla materiaalilla, jonka kaivat ylös.
Aloita tutkimalla, minne vesi menee; ehkä kyse on vain roiskeista, jotka siivilä on aiheuttanut, mikä on lisännyt kosteuspainetta kulman ympärillä. Itsepuhtautuva siivilä voi ohjata mahdolliset roiskeet pois sokkelista. En olisi sisäpuolelta rakentanut mitään uudelleen, ennen kuin kosteusongelma olisi ratkaistu. Tarkemmin ajateltuna olisin varmaan rappannut sisäpuolta ja eristänyt ulkopuolelta
Et halua, että pintavesi menee salaojitukseen, joten savikerros, joka viettää poispäin perustasta, on hyvä. Ohut kerros koristekiviä ei haittaa, kunhan vesi voi valua pois. Jos asut Pohjois-Suomessa, et myöskään halua lisätä routasyvyyttä sepeliä käyttäen, joten täytä takaisin samalla materiaalilla, jonka kaivat ylös.
Aloita selvittämällä, minne vesi menee; ehkä kyse on vain roiskumisesta, joka on aiheuttanut lisääntynyttä kosteuskuormitusta nurkassa. Itsepuolautuva ritilä voi ohjata mahdollisen roiskeen pois sokkelista. En olisi vielä rakentanut mitään sisäpuolelle, ennen kuin kosteusongelma on ratkaistu. Tarkemmin ajatellen olisin ehkä rappannut sisäpuolelta ja eristänyt ulkopuolelta
Kuulostaa järkevältä. Itse olen täysin kokematon tässä asiassa.
Millä rappaan leca-tiilet? Pitäisikö poistaa home, joka jo on leca-tiilissä? Eikö ole tyhmää sulkea lecan reiät, kun ajatellaan mahdollisia tulevia kosteusmuodostumia?
Tällä hetkellä siellä on kuitenkin lämpöpuhallin kuivaamassa huonetta. En tiedä, kuinka kauan se yleensä kestää? Ja miten selviää, että huone on tarpeeksi kuiva? Huone on noin 15 neliömetriä ja siellä on ikkuna, jossa on auki oleva venttiililuukku. Myös ovi on hieman raollaan, jotta yritetään luoda ilmanvaihtoa. (Tai levitänkö vain huonoa homeilmaa taloon tällä tavalla?)
Voinko kiinnittää teräsprofiilit rappaukseen myöhemmin, vai ajattelitko, että voin jättää rappauksen ainoaksi sisäseinäksi (vain maalata sopivalla maalilla, jotta huone olisi jonkin verran esteettinen?)
Kuten sanottu, olen täysin kokematon tällä alueella enkä ole erityisen näppärä käsistäni. Mutta oppii koko ajan, eikä sitä tyhmemmäksi tule täällä foorumilla pyöriessään
(Maapinnan taso ulkopuolella on juuri ikkunan alareunan kohdalla)
Etu rappauksessa on se, että et peitä ongelmaa, ja jos maalaat myös silikaattimaalilla, saat hienon pinnan, joka kestää paremmin kosteutta kuin orgaaniset materiaalit, ilman että se vaurioituu tai homehtuu. Valkoinen jauhe, jonka näet Lecaharkoissa, on suolakertymiä, riittää kun harjaat pahimmat kohdat pois harjalla. C-laasti sopii hyvin kellarin seiniin, mutta tietysti seinien rappaus on enemmän työtä, joten se on kompromissi, jonka sinun on tehtävä.
En tiedä tarkalleen, kuinka kauan kestää kuivua täysin, mutta jos sinulla on käytössäsi kosteudenpoistaja, se todennäköisesti nopeuttaa prosessia, erityisesti jos sinulla on jo lämmitin. Ilman kosteudenpoistajaa sinun täytyy ehkä jättää ovi tai ikkuna raolleen
Etu rappauksessa on se, että et peitä ongelmaa, ja jos lisäksi maalaat silikaattimaalilla, saat hienon pinnan, joka kestää korkeampaa kosteuden kuormitusta kuin orgaaniset materiaalit ilman, että se vahingoittuu tai homehtuu. Valkoinen jauhe, jonka näet leca-harkoissa, on suolasaostuma, riittää, että harjaat pahimman pois harjalla. C-laasti soveltuu hyvin kellarin seiniin, on tietysti enemmän työtä myös rapata seinät, joten se on tasapaino, jonka sinun on tehtävä.
En oikeastaan tiedä, kuinka kauan kestää kuivua kokonaan, mutta jos sinulla on pääsy ilmankuivaimelle, se varmasti nopeuttaa prosessia, varsinkin jos sinulla on jo lämmitin. Ilman ilmankuivainta sinun on varmaan pidettävä ovea tai ikkunaa raollaan
1000 kiitos hyvästä tiedosta ja vinkeistä! Oikeastaan innostuin rappauksesta, vähän googlailun jälkeen.. Saapas nähdä, mitä käytän, huomasin, että B-laasti mainitaan usein näissä yhteyksissä.. Täytyy tutkia asiaa ja kysyä vähän ympäriltä!
Minulla on kuitenkin vielä muutamia puulistoja purettavana ja hieman hienosäätöä sähkön ja ikkunan karmin ympärillä, ennen kuin huone on valmis kuivumaan. Mutta ennen kaikkea: Ulkopuolella on talon perustus, jonka täytyy kaivaa esiin! (Tuntuu tällä hetkellä oikeastaan hauskemmalta kuin raskaalta syventyä tähän ja suunnitella. Jos vain pidän kustannukset kohtuullisella tasolla, niin tuloksena on hienoa jälkeä, lisäksi saan kotipisteitä kaupan päälle )
Ketjun jatko seurannee työn edetessä, koska minulla ei ole mitään kokemusta tällaisesta tai yleisesti olen muutenkaan erityisen kätevä haha.. Tahtoa ei kuitenkaan puutu
Koska minulla on kokopäivätyö, johon kuuluu iltoja ja viikonloppuja, sekä kaksi vaippaikäistä ja kolmas tulossa, ei minulla ole suoraan sanottuna paljon aikaa Lisäksi osa-aikainen opiskelu alkaa syksyllä, joten kiireisiä päiviä on tiedossa loman aikana
Kuten sanottu, 1000 kiitos panoksista! Ja kaikki, jotka lukevat, voivat mieluusti pommittaa ketjua kysymyksillä, vinkeillä, tiedolla ja neuvoilla!
Olen nyt alkanut purkaa lattiaa "ongelmahuoneessani"..
Valitettavasti näyttää siltä, että vettä on päässyt myös lattialaattojen alapuolelle. Lisäksi (kuten aiemmin huomattiin jo ensimmäisessä lattian porauksessa) on enemmän vettä platonmaton ja styroksin välissä, joten platonmaton pienet "kupit" ovat täynnä vettä.. Platonmaton alla on sitten.. no.. mitä? Jonkinlaista valkoista määrittelemätöntä materiaalia (joka totta kai on myös märkää) suoraan betonilattialla.. Tuntuu kieltämättä tältä.
Samalla kun tuntuu hyvältä, että aloin "kuoria" koko huonetta, tulee kuitenkin huoli.. Koska minulla on kaikki syyt olettaa, että "lattiarakenne" on samanlainen kaikkialla, koska koko kellari uusittiin täysin noin vuonna 2012.. Ei kovin hauskaa.. Ajatus mekaanisesta tuuletetusta lattiasta tuntuu nyt ainoalta pitkän aikavälin "ratkaisulta", voinko todella yrittää asentaa "mek. vent. lattia" itse ja mitä se voisi maksaa? (Noin 15 neliömetriä lattiaa) Onko jollain kokemusta? Aikaisemmin kohtalaisen selkeältä vaikuttanut projektini kasvoi yhtäkkiä vähän liian suureksi
Onko jollain ehdotuksia mitä tehdä?
Minulla on myös kysymys mahdollisesta lecablokkien sisäpuolisesta rappauksesta. Miten teen sähköjohtojen ja pistorasioiden kanssa? Pitäisikö niiden olla kiinni rappauksessa ja pitäisikö minun laittaa rappaus valokatkaisimen sähköjohtojen päälle?
Muut "sähkölaatikot"/pistorasiat:
Anteeksi pitkä viesti, jossa on monia eri kysymyksiä.. Toivottavasti joku täällä osaa antaa neuvoja / kokemusta / tietoa jostain näistä asioista.. (Lisäksi kysymyksiä liittyen eristys- ja salaojamateriaaliin tulee varmasti esiin heti, kun ehdin kaivaa talon perustuksen huoneen ulkopuolelta)
Henkilökohtaisesti en edes harkitsisi uusien levyjen asentamista millään tavalla. Kalkkimaalilla maalatut seinät ja klinkkerilattiat, jos ovat kuinka eristämättömät tahansa, mutta ainakin seinät ovat hallinnassa joka tapauksessa.
Henkilökohtaisesti en koskaan edes harkitsisi uusien levyjen asentamista missään muodossa. Kuuraamillani seinillä oleva kalkkimaali ja klinkkerit lattialla, olkoonkin miten eristämätöntä tahansa, ainakin olen perillä seinistä.
Ei, tarkoituksena on kuten sanottu tuulettuvat lattiat (minulla on jo sellainen pesutupapuolella ja se vaikuttaa ehdottomasti järkevältä kosteusriskin näkökulmasta). Valitettavasti minulla ei ole mitään suurempaa kassaholvia, josta kaivaa rahaa..
Paras vaihtoehto olisi ehkä, ettei lattiarakenteessa olisi ollenkaan orgaanista materiaalia (vaihtoehtoisesti tiedän olevan kokolattiamattoja, jotka "hengittävät" ja sopivat erityisesti betonilattioihin kellarissa. En kuitenkaan tiedä, tulisiko ne asettaa suoraan betonia vasten tai tuleeko betonia vasten ensin laittaa klinkkerit... Tai onko se edes asuttavaa talven aikana?)
Kuka edes keksi alkaa sisustaa kellareita asuintiloiksi, kaikkine eristyksineen ja mitä se ikinä tarkoittaakaan?
Paras olisi ehkä olla käyttämättä lainkaan orgaanista materiaalia lattiarakenteessa (vaihtoehtoisesti uskon, että on olemassa kokolattiamattoja, jotka "hengittävät" ja soveltuvat juuri betonilattialle kellarissa, en tosin tiedä, jos ne pitäisi asettaa suoraan betonin päälle tai jos ensin tulisi laittaa laatat betonin päälle... Tai onko edes mahdollista käyttää tilaa talvikuukausina?)
Terassimattor tai astroturf tai mitä niitä nyt kutsutaankin. Toimivat loistavasti. Meillä on niitä suurimmassa osassa kellaria. Sekä maalatun että maalaamattoman betonin päällä.
Paljon lämpimämpiä kuin laatat, tulvan tai vastaavan sattuessa ne voi vain nopeasti poistaa ja antaa kuivua.
Terassimatot tai astroturf tai mitä niitä kutsutaan. Toimii mainiosti. Minulla on niitä suurimmassa osassa kellaria. Sekä maalatun että maalaamattoman betonin päällä.
Paljon lämpimämpiä kuin klinkkerit, ja tulvan tai vastaavan sattuessa ne voi vain irrottaa ja antaa kuivua.
Kiitos tuhannesti siitä! Kallistun todennäköisesti johonkin sellaiseen sen sijaan, että käyttäisin tuuletettuja lattioita. Se säästää paljon aikaa, mutta ennen kaikkea rahaa, jota minulla ei ole. Annan sille kuitenkin talven kokeiluun.
Tulvista puheen ollen, jotain sellaista ei saisi enää koskaan tapahtua haha
Leikki sikseen, kyseinen tulva ei ole koskaan ollut merkittävä riski, vaan siihen johtivat lähinnä ennätyssateet vuonna 2012 + huono salaojitus.
No niin, on todella mukavaa säästää aikaa ja rahaa projektissa. Ehkäpä lomalla tulee tehtyä muutakin kuin töitä
Remontoin kellarin samanlaisilla edellytyksillä kuin sinun, tosin hieman vanhempi, joten siinä ei ollut upotettua sähköä. Minulla oli muovimatto ja lastulevystä tehdyt vaatekaapit ym., jotka haisivat homeelle. Lopputuloksena oli uusi rappaus seinissä (jouduin hiomaan muovivärin pois ulkoseiniltä), ja ne maalattiin kalkkimaalilla. Kalkkimaali on ihana, koska home ei voi kasvaa sen pinnalla kemian vuoksi, ja se on täysin diffuusioavoin, joten mahdollinen kosteus poistuu helposti, riippumatta siitä, mistä se tulee. Lattialle asensimme klinkkerit. Kesällä käytimme siellä kosteudenpoistajaa, koska viileämmässä lämpötilassa suhteellinen kosteus nousee liian korkeaksi, koska lämmin ulkoilma sisältää paljon kosteutta.
Tuloksena oli erittäin hyvä. Ei enää homeen hajua.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.