927 lukukertaa ·
5 vastausta
927 lukukertaa
5 vastausta
Helmiponttiongelmat
Hei!
Sain juuri kilometrin helmiponttia (13x95) toimitettua. Tämä on ensimmäinen kerta, kun teen tätä, joten tarvitsen teiltä tukea, jotta voisin välttää mahdolliset virheet.
Ensimmäinen asia, jonka aion tehdä, on asentaa helmipontti kolmeen makuuhuoneen kattoon, joissa on sekä vino että vaakasuora katto jokaisessa huoneessa. Ajattelen vaakasuoraan asennettua paneelia.
1. Miten saa siisteimmin tehtyä, kun vinokatto kohtaa vaakasuoran katon? Haluaisin välttää listaa, mutta jos joudun sahaamaan pituussuunnassa, minulla ei varmaankaan ole oikeita työvälineitä.
2. Mitä työkaluja tarvitsen paneelin pituussuuntaiseen halkaisuun (mikä luultavasti on tarpeen tehdä, erityisesti kun myös rintapaneeli on tarkoitus asentaa myöhemmin)?
3. Uskotteko, että voin säästää kaikki laudat, jotka täytyy halkeilla pituussuunnassa, ja sitten vuokrata oikeantyyppisen sahan (2) ja halkaista ne kaikki yhdellä kertaa? Vai tarvitseeko minun halkaista niitä samalla tahdilla kuin paneelia asennetaan, kun laudat naulataan yksitellen kiinni?
4. Olen kutsunut sähköasentajan, joka on valmistellut 30 mm putken kattolampuille kussakin huoneessa. Hän suositteli, että aloittaisin poraamalla reiän keskelle lautaa putkea varten ja asentaisin sen ensin (sillä kohtaan porausreiän saaminen voi olla hieman haasteellista, jos reikä menee kahden laudan saumakohdan yli). Tämä tarkoittaisi, että ensimmäinen lauta asettuisi keskelle kattoa. Onko tämä oikein ajateltu?
5. Olen lukenut, että suositellaan aloittamaan paneelin asennus seinästä ja jatkamaan siitä. Tämä ei ole täysin mahdollista huomioiden kohdat 3 ja 4.
6. Pitäisikö maalata ennen asennusta (etteivät jää puunvärisiksi raoissa, jos ne kuivuvat erilleen)? Jos kyllä, vain yksi vai kaikki maalikerrokset? Olen ajatellut maalata pellavaöljymaalilla, toivottavasti jaksan 😅
7. Minulla on naulain. Olen myös nähnyt, että jotkut suosittelevat asennusliimaa. Mitä mieltä olette?
8. Pitäisikö lautojen olla hieman lyhyempiä kuin seinä, jota niiden on tarkoitus peittää (salliakseen pienen liikkeen, ja ne peitetään joka tapauksessa reunuslistojen avulla), ja kuinka paljon lyhyempiä? Miten pitäisi ajatella toisessa suunnassa, eikö pitäisi asentaa lautoja koko matkalta seinästä seinään? Miten ajatellaan vinokaton/vaakasuoran katon kohtaamisessa?
Suuri kiitos etukäteen, jos joku jaksaa auttaa minua tässä!
Sain juuri kilometrin helmiponttia (13x95) toimitettua. Tämä on ensimmäinen kerta, kun teen tätä, joten tarvitsen teiltä tukea, jotta voisin välttää mahdolliset virheet.
Ensimmäinen asia, jonka aion tehdä, on asentaa helmipontti kolmeen makuuhuoneen kattoon, joissa on sekä vino että vaakasuora katto jokaisessa huoneessa. Ajattelen vaakasuoraan asennettua paneelia.
1. Miten saa siisteimmin tehtyä, kun vinokatto kohtaa vaakasuoran katon? Haluaisin välttää listaa, mutta jos joudun sahaamaan pituussuunnassa, minulla ei varmaankaan ole oikeita työvälineitä.
2. Mitä työkaluja tarvitsen paneelin pituussuuntaiseen halkaisuun (mikä luultavasti on tarpeen tehdä, erityisesti kun myös rintapaneeli on tarkoitus asentaa myöhemmin)?
3. Uskotteko, että voin säästää kaikki laudat, jotka täytyy halkeilla pituussuunnassa, ja sitten vuokrata oikeantyyppisen sahan (2) ja halkaista ne kaikki yhdellä kertaa? Vai tarvitseeko minun halkaista niitä samalla tahdilla kuin paneelia asennetaan, kun laudat naulataan yksitellen kiinni?
4. Olen kutsunut sähköasentajan, joka on valmistellut 30 mm putken kattolampuille kussakin huoneessa. Hän suositteli, että aloittaisin poraamalla reiän keskelle lautaa putkea varten ja asentaisin sen ensin (sillä kohtaan porausreiän saaminen voi olla hieman haasteellista, jos reikä menee kahden laudan saumakohdan yli). Tämä tarkoittaisi, että ensimmäinen lauta asettuisi keskelle kattoa. Onko tämä oikein ajateltu?
5. Olen lukenut, että suositellaan aloittamaan paneelin asennus seinästä ja jatkamaan siitä. Tämä ei ole täysin mahdollista huomioiden kohdat 3 ja 4.
6. Pitäisikö maalata ennen asennusta (etteivät jää puunvärisiksi raoissa, jos ne kuivuvat erilleen)? Jos kyllä, vain yksi vai kaikki maalikerrokset? Olen ajatellut maalata pellavaöljymaalilla, toivottavasti jaksan 😅
7. Minulla on naulain. Olen myös nähnyt, että jotkut suosittelevat asennusliimaa. Mitä mieltä olette?
8. Pitäisikö lautojen olla hieman lyhyempiä kuin seinä, jota niiden on tarkoitus peittää (salliakseen pienen liikkeen, ja ne peitetään joka tapauksessa reunuslistojen avulla), ja kuinka paljon lyhyempiä? Miten pitäisi ajatella toisessa suunnassa, eikö pitäisi asentaa lautoja koko matkalta seinästä seinään? Miten ajatellaan vinokaton/vaakasuoran katon kohtaamisessa?
Suuri kiitos etukäteen, jos joku jaksaa auttaa minua tässä!
Voin antaa muutamia vinkkejä ja näkökulmia matkalle. Maalaa yksi kerros etukäteen. Jos siinä on kvisti, on olemassa valkoinen schellac, joka on hyvä pohjustukseen. Yksinkertainen pöytäsaha on kulta. Osta käytetty ja myy eteenpäin, jos mahdollisuus on. Käsipyörösahalla tai upposahalla pärjää, jos on hyvä työpöytä jne. Olen vain käyttänyt dyckert ilman liimaa kaikessa paneelissa, jonka olen asentanut. Hieman paksumpi dyckert tyyppiä 1,6 x 50 galvanoitu kiinnittää paneelin hyvin mielestäni. En ole koskaan saanut ongelmia porata katto- tai liitäntärasioita varten, jos on huolellinen. En sopeutuisi sen mukaan.
Kiitos! Mitä tulee porausreikään, sähkön vetoputki on jo katossa, joten minun täytyy porata reikä ennen kuin lauta asennetaan. Jos reikä täytyy tehdä kahden laudan liitoskohtaan, yhdistetäänkö laudat toisiinsa ennen poraamista ja kiinnittämistä kattoon, vai miten sinä tekisit?Kretikos sanoi:
Voin antaa muutamia vinkkejä ja näkemyksiä matkan varrella. Maalaa yksi kerros etukäteen. Jos on oksia, valkoinen schellac on hyvä pohjustus. Yksinkertainen pöytäsaha on kullanarvoinen. Osta käytetty ja myy myöhemmin, jos mahdollista. Käsisirkkelillä tai upotussahalla saa tehtyä, jos on hyvä työpöytä jne. Itse olen käyttänyt vain nauloja ilman liimaa kaikessa settämässäni paneelissa. Hiukan paksummat naulat, kuten 1,6 x 50 sinkitty, pitävät paneelin hyvin paikallaan mielestäni. En ole koskaan kohdannut ongelmia katon tai yhdyskoteloiden poraamisessa, kun on ollut tarkkaavainen. En sopeutuisi sen mukaan.
S
swirve
Elektroniikkahullu
· Östergötland
· 1 506 viestiä
swirve
Elektroniikkahullu
- Östergötland
- 1 506 viestiä
Maalaa paneeli 2 kertaa ennen asennusta, kolmannen kerran asennuksen jälkeen. Shellack oksankohtiin. Älä aloita keskeltä, vaan yhdestä reunasta, sähköasennusreiät eivät ole ongelma. Mittaa reiän keskikohta edellisen laudan pontin reunasta ja poraa kahden laudan läpi samalla kertaa. Dyckertin ampuja 50 mm dyckertillä riittää hyvin! Leikkaamiseen tarvitaan pöytäsaha! Saumassa tarvitaan todennäköisesti lisälista, ellet ole todella taitava leikkaamaan.
Klikkaa tästä vastataksesi