7 203 lukukertaa ·
36 vastausta
7k lukukertaa
36 vastausta
Helmipontti yhdessä jalkalistan ja ovilistan kanssa
Hmm täytyy olla jokin parempi tapa kuin ostaa pöytäsahaMathiasS sanoi:
Se on juuri mitä tehdään. Osta höylätty lauta sopivassa mitassa, esim. 22x120 ja leikkaa siitä sitten tarvitsemasi listat. Teen sen yleensä pöytäsahalla, se on helpoin tapa. Sen jälkeen kiinnitän ensin salningslistin karmin ja naulaan sen kiinni naulapistoolilla (t-naula), ja sitten liima-naulaan myös vuorilistan kiinni listaan. Silloin se pysyy ikuisesti.
Totta kai niin voisi tehdä, mutta koska helmipontti on MDF:stä, olen epäileväinen miten hyvin se toimii. Siinä tapauksessa on melkein täytettävä tasoitteella tai rakennuskittillä ja silloinkin on riski, että se murenee ajan mittaan, kun ajattelee kaikkea liikkumista, mitä voi tapahtua. Tuntuu turvallisemmalta käyttää jonkinlaista puuta peittämässä. Mutta pidän ratkaisusi yksinkertaisuudesta, se houkuttelee kyllä varmasti.Johan Gunverth sanoi:
Miksi et käyttäisi helmiponttilevyn materiaalia smygeninä? Siinä on oikea paksuus. Tarvitsee vain siistiä leikkaus. Laimennettua puuliimaa (PVA) muutaman kerran välitasoituksella, niin se on hieno
Ehkä voisi jopa levittää helmiponttilevyn aina sinne asti, missä smyge menee ja laittaa vuorilistat päälle?
Vinkki TS:lle: Jos harkitsette täyttää aukkoja, jotka syntyvät lattialistan ja helmipontin helmen väliin; välttäkää sitä. Se ”näyttää” täysin väärältä eikä ollut mitään, mitä tehtiin silloin, kun helmipontti oli yleisesti käytetty.
Näyttää todella hienolta 👍 Minusta tämä tuntuu hyvältä vaihtoehdolta. Se vaatii tosin jonkin verran sahaamista, jotta paneeli sopii seinään. Pohdin, haluanko tehdä hienosäätöä paneelilla vai siirtääkö hienosäätö pienelle listoille ja pitää paneelin kaiken puuntyöstön alapuolella.R Robin_CG sanoi:[kuva][kuva]
[kuva]
Tässä on listat, lattia ja koristelista asennettuna ensin ja sitten sovitettu helmipaneeli, sillä kaikki oven- ja ikkunankarmien takapuolen liitokset helmipaneeliin päin olisivat näyttäneet tyhmiltä, se olisi jäänyt 30mm+ päälle helmipaneelista.
Ja kun sinulla on koristelista ja tulet ovenkarmin kohdalle laittamalla helmipaneelin alaosan 15mm:iin, silloin saat karmin taustapuolen koristelistan yläpuolelle, joka on 40-50mm paksu. Asennan mieluummin listat ja koristelistat ensin, joka päivä viikossa, kuin että olisi lista, joka ulottuu huoneeseen ja johon törmää päällään myöhemmin. 🤷🏼♂️
Paneelimme on vain 6 mm paksu ja se on tehty MDF:stä, joten sen muotojen leikkaaminen kaikkiin puutöihin voi olla hieman hankalaa.
Päätä mdf-paneeli mäntyluettelolla, niin saat luonnollisen liittymän karmiin ja vuoraukseen.
Voi myös asentaa sokkelin taakse, eli asetat paneelin päälle ja vältät näin ollen reiän helmen kohdalla.
Esim..
https://www.panelochlist.se/shop/product/6x21-plh-furu-a?tm=produkter/planhyvlat/furu
Voi myös asentaa sokkelin taakse, eli asetat paneelin päälle ja vältät näin ollen reiän helmen kohdalla.
Esim..
https://www.panelochlist.se/shop/product/6x21-plh-furu-a?tm=produkter/planhyvlat/furu
Tuo on juuri se lista, jota etsin, mutta todella tylsä toimitusmaksu (650 kruunua!!!). Olen etsinyt hullun lailla 6 mm paksua listaa peittämään tämän alueen, mutta suurimmista rakennustarvikeliikkeistä olen löytänyt vain 8 mm paksuja. Täytynee ehkä tarkistaa paikallisesta puutmyymälästä. Tuo lista olisi ratkaissut kaikki ongelmani, kiitos ehdotuksesta!Mazen sanoi:
Vaihtoehto on kysyä paikalliselta puusepältä, voisivatko he halkaista sinulle muutaman rimaan tasohöylättyä mäntyä.C caril sanoi:Tämä on juuri se lista, jota etsin, mutta uskomattoman korkeat toimituskulut (650 kr!!!). Olen etsinyt kuin hullu löytääkseni 6 mm paksuista listaa tämän alueen peittämiseksi, mutta suurista rakennustavarataloista olen löytänyt vain 8 mm. Ehkä pitää kysyä paikalliselta puutavaraliikkeeltä. Tämä lista olisi ratkaissut kaikki ongelmani, kiitos ehdotuksesta!
On paljon listoja, jotka ovat 6 mm paksuja. Etsi "foglist".C caril sanoi:
https://www.xlbygg.se/produkt/foglist-furu-obh-6x21mm-2/
Hm, ei, se on toinen puoli, se, jossa on viiste, jonka asetat karmille, sitten peitelistat pari mm viisteen jälkeen.C caril sanoi:
Siitä tulee kuin ylimääräinen profilointi peitelistan ja karmin väliin ..

Diversearbetare
· Göteborg
· 10 696 viestiä
Ei ole riskiä MDF:llä tässä tilanteessa. Nykyään ihmiset asentavat kokonaisia listoja ja jopa MDF-koristeita ilman ongelmia. Käsittele MDF:n leikkauspinnat laimentamalla 1:2 valkoliimalla (puuliimalla), hio ja maalaa sitten päällysmaalilla. Se kestää yhtä hyvin ja käytetään lakatuissa huonekaluissa. Kaikki riippuu siitä, minkä standardin haluaa. Jotkut käyttävät oksatonta helmipaneelia maalattuna oikealla pellavaöljymaalilla, toiset käyttävät valmiiksi maalattua MDF-paneelia. Itse olen toivottomasti juuttunut tee-oikein-loppuun-asti-suohon, mutta fuskailen polyuretaanimaalilla. 🤓😉C caril sanoi:…
Se olisi tietysti voinut tehdä, mutta koska helmipaneeli on MDF:stä, olen epävarma siitä, kuinka hyvä siitä tulee. Siinä tapauksessa on melkein täytettävä kitillä tai rakennuskittillä, ja jopa silloin on riski, että se murenee ajan myötä ottaen huomioon kaiken liikkeen, joka voi tapahtua. Tuntuu turvallisemmalta käyttää jotain puutavaraa peittämään sen. Mutta pidän silti ratkaisusi yksinkertaisuudesta, se houkuttelee ehdottomasti.
Harrastajapuuseppä
· Västra Götaland
· 1 474 viestiä
Harrastajapuuseppä
· Västra Götaland
· 1 474 viestiä
Jos katsot viestiketjun aloitusta, näyttää siltä, että niillä on sileä foder, ja ensimmäisessä viestissäni koskien juuri klackfoder kirjoitan "jos haluatte" sileistä foder...S Småbrukaren sanoi:
En itsekään pidä sileistä foder puupaneelin kanssa, mutta en myöskään ikinä ostaisi sitä profiloitua mdf-levyä... mutta eihän se ole minun talo. 😁
Harrastajapuuseppä
· Västra Götaland
· 1 474 viestiä
Siinä olet oikeassa. Kummallinen valinta mielestäni. TS:llä on sokkeli kvartsipyöristetyllä profiililla. Onhan siinä myös koristelista.
Karmilista Funkis valkoinen 15x69mm S 0502-Y (Huom! Vaihtelevat pituudet 2,4-4,8m) https://www.hornbach.se/p/foder-funkis-vit-15x69mm-s-0502-y-obs-fallande-langder-2-4-4-8m/8543437/
Karmilista Funkis valkoinen 15x69mm S 0502-Y (Huom! Vaihtelevat pituudet 2,4-4,8m) https://www.hornbach.se/p/foder-funkis-vit-15x69mm-s-0502-y-obs-fallande-langder-2-4-4-8m/8543437/