5 386 lukukertaa ·
4 vastausta
5k lukukertaa
4 vastausta
Heinäpaalitalo?
Hei. Onko kukaan rakentanut tai suunnittelee rakentavansa taloa heinäpaaleista Ruotsissa, mikä on niin muodissa ekorakentajien keskuudessa USA:ssa? Tai onko kukaan eristänyt heinäpaaleilla perinteisessä talossa?
http://www.strawbalehomes.com/stockplans.html
http://www.strawhomes.ca/
http://www.strawbalehomes.com/stockplans.html
http://www.strawhomes.ca/
Vihdoinkin joku muu ajattelee tätä.
Olen kerännyt vähän tietoa tästä ja vaikuttaa siltä, ettei tämä ole kovin yleistä Ruotsissa. Joitakin esimerkkejä tosin löytyy. Katsotaan, löydänkö kotoa mitään Ruotsissa.
Halmirakentamisessa on kaksi eri tekniikkaa: itsensä kantava tai puurunko.
Puurunko on tietysti tarpeen, jos aikoo rakentaa useita kerroksia tai suuren talon.
Seinäkappaleet, joiden maksimikoko on 2.5x5m, voidaan rakentaa ilman puuta.
Haluaisin rakentaa vierastalon itsensä kantavilla seinillä mutta niin, että katon runko on pylväiden varassa.
USA:ssa tämä on erittäin halpa tapa rakentaa. Täällä Ruotsissa
on valitettavasti rappaus todella kallista, koska meillä on enimmäkseen puujulkisivuja.
Nyt tehtävälista on melko pitkä, joten tämä projekti sijoittuu melko alas 10-vuotissuunnitelmassa.
Olen kerännyt vähän tietoa tästä ja vaikuttaa siltä, ettei tämä ole kovin yleistä Ruotsissa. Joitakin esimerkkejä tosin löytyy. Katsotaan, löydänkö kotoa mitään Ruotsissa.
Halmirakentamisessa on kaksi eri tekniikkaa: itsensä kantava tai puurunko.
Puurunko on tietysti tarpeen, jos aikoo rakentaa useita kerroksia tai suuren talon.
Seinäkappaleet, joiden maksimikoko on 2.5x5m, voidaan rakentaa ilman puuta.
Haluaisin rakentaa vierastalon itsensä kantavilla seinillä mutta niin, että katon runko on pylväiden varassa.
USA:ssa tämä on erittäin halpa tapa rakentaa. Täällä Ruotsissa
on valitettavasti rappaus todella kallista, koska meillä on enimmäkseen puujulkisivuja.
Nyt tehtävälista on melko pitkä, joten tämä projekti sijoittuu melko alas 10-vuotissuunnitelmassa.
Tarkoitatteko taloja, jotka on rakennettu haml:ista ja savesta, niin niitä on useita Järnan ympäristössä, missä asun.
Esimerkiksi:
http://www.antroposofi.org/skeve/halmhus2.htm
http://www.antroposofi.org/nujarna/nj-halm.htm
Esimerkiksi:
http://www.antroposofi.org/skeve/halmhus2.htm
http://www.antroposofi.org/nujarna/nj-halm.htm
Ne talot, jotka mielestäni ovat mielenkiintoisia ja järkeviä rakentaa, ovat seuraavan periaatteen mukaisia:
Pinoa tiivisti paalatut olkipaali seiniksi sen pohjapiirroksen mukaisesti, jonka haluat.
Vahvista ikkuna- ja oviaukot puukehyksellä.
Peitä kaikki seinät verkolla ja ruiskuta rappaus päälle.
Jotta olkea voitaisiin hyödyntää katossa, vaaditaan jonkinlainen runko.
Pinoa tiivisti paalatut olkipaali seiniksi sen pohjapiirroksen mukaisesti, jonka haluat.
Vahvista ikkuna- ja oviaukot puukehyksellä.
Peitä kaikki seinät verkolla ja ruiskuta rappaus päälle.
Jotta olkea voitaisiin hyödyntää katossa, vaaditaan jonkinlainen runko.
Siellä oli mukava ukko täällä Englannissa, joka rakensi olkitalon, jossa oli puurunko. Rappaamiseen hän käytti savea ja lehmänlantaa! Toimi todella hyvin ja siitä tuli todella kaunis talo vanhaan kivikautiseen tyyliin. Katso linkkiä:
http://www.channel4.com/4homes/ontv/grand-designs/houses/S/sussex_woodman.html
http://www.channel4.com/4homes/ontv/grand-designs/houses/S/sussex_woodman.html
Klikkaa tästä vastataksesi