Olen suoristamassa sisäkattoa harvalaudoituksella. Olen nyt savupiipun kohdalla ja mietin, onko minun pidettävä tietty etäisyys harvalaudoituksen ja savupiipun välillä? Olen yrittänyt soittaa nuohouspalveluun, mutta kaikki ovat pitkällä vapaalla eikä heiltä saa vastausta. Olen googlannut vaikka kuinka paljon, mutta juuri tästä asiasta on vaikea löytää tietoa. Eri keskusteluketjuissa näyttää olevan paljon mielivaltaisia vastauksia, mutta kai siihenkin on olemassa jokin sääntö?

Olen myös asentamassa höyrynsulkua kattoon, voiko sen teipata savupiippuun kiinni?

Huom: nykyinen sisäkatto on raakalautaa, joka on aivan kiinni savupiipussa, sen päällä kutterinpurua. Ajattelin poistaa purun ja korvata sen vähemmän palovaarallisella materiaalilla... Mutta raakalauta, onko se sallittua paloturvallisuustarkastuksessa?

Kiitos ja hyvää uutta vuotta!

Säännöt sanovat, että lämpötila saa olla korkeintaan 80 astetta Celsius ympäröiville rakennusosille. Nuohoojat vaativat yleensä, että savukanavan ja ulkopinnan välissä on vähintään kahden kiven paksuus. (Eli kaksi kiveä leveyssuunnassa.) Lisäksi ulkopinnan tulee olla tiiviisti peitetty rappauksella.

Ei siis ole ongelma, jos savupiipun ulkopintaan laitetaan puuta tai muita normaaleja rakennusmateriaaleja, kunhan se on oikein rakennettu. On kuitenkin hyvä välttää kaikkein herkimmin syttyviä materiaaleja.

• Tykkään
goosen
  • Laddar…
E Eld sanoi:
Säännöissä sanotaan, että se saa olla korkeintaan 80 astetta Celsius ympäröiviin rakennusosiin verrattuna. Nuohouspalvelut vaativat yleensä, että savukanavan ja ulkopuolen välillä on vähintään kahden kiven paksuus. (Eli kaksi kiveä leveydeltä.) Lisäksi ulkopuolen tulee olla tiiviisti päällystetty rappauksella.

Ei siis ole ongelma, jos piipun ulkopuolelle on suoraan liitettynä puu tai muita normaaleja rakennusmateriaaleja, edellyttäen että piippu on oikein rakennettu. Tosin voi välttää käytämästä kaikkein helpoimmin syttyviä materiaaleja.
Okei, kiitos vastauksesta. Yksi piipun sivuista ei ole rapattu (se oli aiemmin puuverhoiltu). Ajattelin asentaa teräsprofiilit ja kipsilevyt sille puolelle, onko se ok?

Putsaisin sen ensin varmistaakseni, että se on tiivis.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.