50 796 lukukertaa ·
18 vastausta
51k lukukertaa
18 vastausta
Ripustaa raskas esine kattoon
Sivu 1 / 2
Hei.
Olen täydessä tohinassa ripustamassa projektorini kattoon, koska se painaa noin 70 kg ja se ei saa missään nimessä pudota kenenkään päähän. Haluaisin mieluiten kiinnittää sen laajenevilla pultilla.
Nyt asun vuokra-asunnossa ja en haluaisi vaivata itselleni ongelmia katon korjauksella sinä päivänä, kun muutan pois.
Minulle suositeltiin Fischers SX-10 -tulppia. Ne kestävät jopa 300 kg turvatekijän 3 kanssa.
Onko tämä järkevä idea? Betonikatto, yhteensä 4 tulppaa, kuorma tulee suoraan alaspäin.
Terveisin, bofr
Olen täydessä tohinassa ripustamassa projektorini kattoon, koska se painaa noin 70 kg ja se ei saa missään nimessä pudota kenenkään päähän. Haluaisin mieluiten kiinnittää sen laajenevilla pultilla.
Nyt asun vuokra-asunnossa ja en haluaisi vaivata itselleni ongelmia katon korjauksella sinä päivänä, kun muutan pois.
Minulle suositeltiin Fischers SX-10 -tulppia. Ne kestävät jopa 300 kg turvatekijän 3 kanssa.
Onko tämä järkevä idea? Betonikatto, yhteensä 4 tulppaa, kuorma tulee suoraan alaspäin.
Terveisin, bofr
Käytä tavallisia tulppia, niin se tekee 4 pientä reikää (noin 10 mm).
Porata maskausteipin läpi niin se vähentää halkeilua mahdollisimman paljon.
Peitin reiät, jotka olivat sekä alkuperäisiä asunnossa (lisäseinä) että omat projektorireikäni valkoisella sähköteipillä, ja normaalissa valossa niitä ei juurikaan näkynyt.
Jos haluaa olla äärimmäisen tarkka, voi peittää reiän ympäristön, tasoittaa ja maalata. Pieni sävyerokaan ei juuri näy.
Porata maskausteipin läpi niin se vähentää halkeilua mahdollisimman paljon.
Peitin reiät, jotka olivat sekä alkuperäisiä asunnossa (lisäseinä) että omat projektorireikäni valkoisella sähköteipillä, ja normaalissa valossa niitä ei juurikaan näkynyt.
Jos haluaa olla äärimmäisen tarkka, voi peittää reiän ympäristön, tasoittaa ja maalata. Pieni sävyerokaan ei juuri näy.
Muuten Fischersin tulpat ovat oikein hyviä, käytän sellaisia talossamme, eivät ole vielä kertaakaan pettäneet. SX-10 on kai 10 mm, joten miksei käyttää niitä? reiät eivät ole suurempia kuin v-g:n ehdotuksessa.
4 reikää betonikatossa ei ole vaikea korjata kun/jos muutat, vedä ruuvit tulpista, levitä tasoitetta, valmista. Jos haluaa, voi maalata tasoitetta samalla värillä kuin katto. Mutta todennäköisesti riittää, kuten v-g kirjoittaa, että laittaa valkoista sähköteippiä, kukaan ei mene kattoon katsomaan
4 reikää betonikatossa ei ole vaikea korjata kun/jos muutat, vedä ruuvit tulpista, levitä tasoitetta, valmista. Jos haluaa, voi maalata tasoitetta samalla värillä kuin katto. Mutta todennäköisesti riittää, kuten v-g kirjoittaa, että laittaa valkoista sähköteippiä, kukaan ei mene kattoon katsomaan
Kyllä tulppa on melkein mikä tahansa. Kierrä tulppa auki, siihen pitäisi pystyä helposti ROIKKUMAAN ilman että se irtoaa.
Jotkut betonit ovat huokoisia ja silloin on vaikeaa saada mitään pysymään, mutta kokeile niin olet täysin varma. Sitten tunnet myös, jos tulppa "vetää", eli voit kiristää ruuvin.
Juuri siitä tulppasta, joka mainitaan, minulla ei ole kokemusta, joten en sano siitä mitään, mutta se on varmasti hyvä (aivan kuten useimmat oikealla tavalla käytetyt tulpat).
Jotkut betonit ovat huokoisia ja silloin on vaikeaa saada mitään pysymään, mutta kokeile niin olet täysin varma. Sitten tunnet myös, jos tulppa "vetää", eli voit kiristää ruuvin.
Juuri siitä tulppasta, joka mainitaan, minulla ei ole kokemusta, joten en sano siitä mitään, mutta se on varmasti hyvä (aivan kuten useimmat oikealla tavalla käytetyt tulpat).
Tavallinen muovitulppa? Todella?
Ne ovat aivan sileitä, muista, että koko kuorma on pelkkää vetämistä.
Esineen on todella pysyttävä kuin kallio. Jos ripustan itseni esineen varaan sen asennuksen jälkeen, en halua sen irtoavan. Sen ei myöskään saa hitaasti liukua pois, mitä olen kuullut, että muovitulpat voivat tehdä, kun kuormitus on korkea, pitkäkestoinen ja alttiina iskuille.
Muutetaan ongelma vähän.
Aion kiinnittää esineen betonikattoon. Ajattelin käyttää 4 porausreikää. Paino roikkuu suoraan alaspäin, mutta ei ole varmaa, että kuormitus jakautuu tasaisesti kiinnikkeille.
On kestettävä vähintään 70 kg jatkuvasti vuodesta toiseen. Ei saa liikkua tilapäisten korkeiden kuormitusten vuoksi
(esim. joku hyppää ja tarttuu kiinni esineestä niin, että koko tämän henkilön paino siirtyy, toista tämä kerran sekunnissa).
Ylisuunnittelen mieluummin paljon kuin että menee pieleen, esine on iso, raskas, teräväreunainen eikä vähääkään pehmeä.
Prioriteettilista laskevassa järjestyksessä:
Kestävyys
Irrotettava kiinnike (tai helposti tasoitettavissa)
Reikien määrä
Ystävällisin terveisin bofr
Ne ovat aivan sileitä, muista, että koko kuorma on pelkkää vetämistä.
Esineen on todella pysyttävä kuin kallio. Jos ripustan itseni esineen varaan sen asennuksen jälkeen, en halua sen irtoavan. Sen ei myöskään saa hitaasti liukua pois, mitä olen kuullut, että muovitulpat voivat tehdä, kun kuormitus on korkea, pitkäkestoinen ja alttiina iskuille.
Muutetaan ongelma vähän.
Aion kiinnittää esineen betonikattoon. Ajattelin käyttää 4 porausreikää. Paino roikkuu suoraan alaspäin, mutta ei ole varmaa, että kuormitus jakautuu tasaisesti kiinnikkeille.
On kestettävä vähintään 70 kg jatkuvasti vuodesta toiseen. Ei saa liikkua tilapäisten korkeiden kuormitusten vuoksi
(esim. joku hyppää ja tarttuu kiinni esineestä niin, että koko tämän henkilön paino siirtyy, toista tämä kerran sekunnissa).
Ylisuunnittelen mieluummin paljon kuin että menee pieleen, esine on iso, raskas, teräväreunainen eikä vähääkään pehmeä.
Prioriteettilista laskevassa järjestyksessä:
Kestävyys
Irrotettava kiinnike (tai helposti tasoitettavissa)
Reikien määrä
Ystävällisin terveisin bofr
Tavallisia muovitulppia jättäisin väliin. Ne pitävät, mutta nailontulpat tuntuvat paremmilta. Onko se sitten fischer, Essve tai jokin muu, merkillä ei ole niin väliä. Käytä vähintään 5-6mm ruuveja, mielellään enemmän.
Oikeastaan se pitää jo YHDELLÄ kunnolla kiristetyllä ruuvi/tulppa-yhdistelmällä.
Jos haluat sekä henkseleitä että vyötä, on olemassa tavallisia betonin laajentajia myös. Pysyy kiinni puolesta tonnista per kiinnitys, mutta silloin sinun pitää porata 14mm reikä. Ajattelen esim. Essven SuperPlus laajennusosaa. Sitä käytetään esim. rakennushissien kiinnittämiseen betoniseinään... Sen pitäisi kelvata sinulle.
Essvellä (ja varmasti muillakin) on myös tavallisia betoniruuveja. Poraa reikä ja käännä ruuvi sisään. Pysyy kiinni useita satoja kiloja per kiinnitys.
Oikeastaan se pitää jo YHDELLÄ kunnolla kiristetyllä ruuvi/tulppa-yhdistelmällä.
Jos haluat sekä henkseleitä että vyötä, on olemassa tavallisia betonin laajentajia myös. Pysyy kiinni puolesta tonnista per kiinnitys, mutta silloin sinun pitää porata 14mm reikä. Ajattelen esim. Essven SuperPlus laajennusosaa. Sitä käytetään esim. rakennushissien kiinnittämiseen betoniseinään... Sen pitäisi kelvata sinulle.
Essvellä (ja varmasti muillakin) on myös tavallisia betoniruuveja. Poraa reikä ja käännä ruuvi sisään. Pysyy kiinni useita satoja kiloja per kiinnitys.
Kiitos kaikista vastauksista.
Punnitsen edelleen vähän ylimääräisen levittimen ja 6 fischer-tulpan tai 4 m8 laajennuspultin välillä.
Valitsisin mieluiten vaihtoehto 2... Veikkaan, että voisin ripustaa auton niihin.
Katsotaan miten teen...
Jos saan paukkuankkureita jostain, se tuntuu mukavammalta välitieltä.
En kuitenkaan ole nähnyt niitä kaupoissa, joissa olen kaivanut, hiltiillä on, mutta ne ovat yleensä sopivan kalliita...
/bofr
Punnitsen edelleen vähän ylimääräisen levittimen ja 6 fischer-tulpan tai 4 m8 laajennuspultin välillä.
Valitsisin mieluiten vaihtoehto 2... Veikkaan, että voisin ripustaa auton niihin.
Katsotaan miten teen...
Jos saan paukkuankkureita jostain, se tuntuu mukavammalta välitieltä.
En kuitenkaan ole nähnyt niitä kaupoissa, joissa olen kaivanut, hiltiillä on, mutta ne ovat yleensä sopivan kalliita...
/bofr
Jos ruuvaat ruuvin+propun ja roikut siinä, niin kyllä neljä ruuvia kestää enemmän kuin se, vai mitä?
Tavallinen sininen proppu (en tiedä onko se muovia tai nailonia) johon kiinnittää tavallisen LVI-kipsilevyruuvin, roikun siinä (noin 80 kiloa) yhdessä ruuvissa. Joten neljän pitäisi kestää vähintään 320 kiloa.
Proppu on yleensä sileä, mutta siinä on "piikkejä", jotka painautuvat ulospäin, kun ruuvaat tarpeeksi ison ruuvin, joten voit nähdä sen noin 5 cm paksuna muovinpalana, jonka olet juuri ruuvannut sisään.
Kaikki tämä olettaen, että betoni on kunnossa; jos ei, täytyy käyttää erikoisratkaisuja.
Etuna propussa, jossa ruuvi on erillinen, on se, että sinun ei tarvitse katkaista pulttia reiän sisällä, kun haluat saada sen irti. Proppu yleensä muovautuu niin, että sen yleensä voi vetää ulos pihdeillä, mutta se ei aina onnistu.
Tietenkään mikään proppu ei todennäköisesti kestä, että heijaat projektorin kiinnityksessä
Tavallinen sininen proppu (en tiedä onko se muovia tai nailonia) johon kiinnittää tavallisen LVI-kipsilevyruuvin, roikun siinä (noin 80 kiloa) yhdessä ruuvissa. Joten neljän pitäisi kestää vähintään 320 kiloa.
Proppu on yleensä sileä, mutta siinä on "piikkejä", jotka painautuvat ulospäin, kun ruuvaat tarpeeksi ison ruuvin, joten voit nähdä sen noin 5 cm paksuna muovinpalana, jonka olet juuri ruuvannut sisään.
Kaikki tämä olettaen, että betoni on kunnossa; jos ei, täytyy käyttää erikoisratkaisuja.
Etuna propussa, jossa ruuvi on erillinen, on se, että sinun ei tarvitse katkaista pulttia reiän sisällä, kun haluat saada sen irti. Proppu yleensä muovautuu niin, että sen yleensä voi vetää ulos pihdeillä, mutta se ei aina onnistu.
Tietenkään mikään proppu ei todennäköisesti kestä, että heijaat projektorin kiinnityksessä
Vinkki, jos haluat käyttää expanderbultar ja pystyä myöhemmin peittämään jäljetsi, on porata reikä niin syväksi kuin koko bulten pituus on (plus muutama mm). Kun haluat myöhemmin poistaa ne, isket vain koko bulten sisään, tasoitat spackelilla ja kas, se on poissa.
Noin.
Nyt olen asentanut kiinnikkeen kattoon.
Käytin fischers sx 12x70 ja neljää 10x90 ranskalaista.
Tarvittiin vankka kiintoavain niiden kiristämiseen, joten tämä varmasti pysyy hyvin..
Ripustan itse projektorin, kun olen rekrytoinut vähän nostoapua
Kiitän kaikesta avusta.
terv. bofr
Nyt olen asentanut kiinnikkeen kattoon.
Käytin fischers sx 12x70 ja neljää 10x90 ranskalaista.
Tarvittiin vankka kiintoavain niiden kiristämiseen, joten tämä varmasti pysyy hyvin..
Ripustan itse projektorin, kun olen rekrytoinut vähän nostoapua
Kiitän kaikesta avusta.
terv. bofr
Lujuustiedot löytyvät täältä: http://www.fischersverige.se/Portal...ing/_dokument/Kapitel_allmaen_infaestning.pdfbofr321 sanoi:
HUOM: Annettu arvo on kuormitukselle kohtisuoraan ruuvin suuntaan nähden, eli kun jotain roikkuu seinällä. Aksiaalikuormitukselle kantavuus on luultavasti huomattavasti pienempi.
Missä näet tämän oikeastaan? Jos katsotaan kaikkia hiltin tietolehtiä, ilmoitetaan sekä irrotus- että poikittaiskuormat. Koska fischer nyt ilmoittaa vain yhden arvon, tämän pitäisi kaikella todennäköisyydellä olla pienin näistä kahdesta? Ei missään, ei pakkauksessa eikä tietolehdissä sanota, että kuorman täytyy olla kohtisuora.anaitis sanoi:
/bofr
Toin vain esille Hilti esimerkkinä, ne ilmoittavat sekä veton että poikittaissuunnan.anaitis sanoi:
Fischer ei näytä tekevän tätä.
Mutta kuitenkin. http://www.hilti.se/data/techlib/docs/calculations_t/anchor_fasteners/60 plugg.pdf
Tässä tietolehdessä on Hiltin HUD-1, joka vaikuttaa olevan suunnilleen samanlainen kuin tavallinen S-tulppa.
(Nylon ja suunnilleen sama muoto).
Kun katsoo taulukkoa sieltä, ilmoitetaan sekä veto että poikittaissuunta.
10 mm HUD-1 tulppa 8 mm puuruuvilla kestää silloin betonissa noin 200 kg vetovoimaa ja melkein 300 kg poikkivoimaa.
Fischer kirjoittaa S-tulpalleen 10 mm ja 8 mm puuruuville vain yhden arvon, vähän yli 100 kg.
Molemmilla laskelmilla on varmasti paljon säätöjä sisällään, Fischersin arvo on turvatekijällä 7, Hilti sanoo heidän olevan "turvaluokka 1".
Mitä tämä tarkoittaa, on vaikea sanoa, mutta tulpit vaikuttavat olevan suurelta osin samankaltaisia.
Että Fischersin tulppa kestäisi paljon vähemmän kuin 100 kg vetovoimaa, kun Hiltin tulppa paperin mukaan kestää 200 kg vetovoimaa, on erittäin vaikea uskoa.
Fischersin SX-tulppa on ilmeisesti jonkinlainen vanhan S-tulpan jatkokehitys. Heidän taulukoiden mukaan ne eroavat vain 10-20 kg.
Kaikki yllä olevat numerot ovat betonin arvoja, Fischers C20/25, Hilti K25. (samaa)
/bofr
Eli niillä pluggeilla, joista kirjoitat, on 50 % suurempi sallittu poikittaiskuormitus verrattuna aksiaalikuormitukseen.
Minusta tuntuu, että tämä on olennainen ero.
Minusta tuntuu, että tämä on olennainen ero.