7 454 lukukertaa ·
10 vastausta
7k lukukertaa
10 vastausta
Halkinut betonilaatta - mitä teen?
Olen antanut "ammattilaisyrityksen" valaa betonilaatan 22 neliömetrin tulevaan ulkotilaamme. Siitä on kulunut noin kaksi kuukautta. Nyt siihen on syntynyt halkeama poikki koko pinnan. Halkeama on ohut, mutta pelkään, että se laajenee. Suunnittelen tasoittamiseen pinnan lopulta laatoittaakseni sen. Varmistin, että valetun pinnan jälkeen se pysyi kosteana/märkänä noin 2 viikkoa.
He ovat ensin kaivaneet ja poistaneet noin 40 cm syvän kuopan nurmikoltani ja laittaneet kerroksen soraa (noin 300 mm), jonka he ovat tiivistäneet. Sen päällä on 30 cm solumuovia eristeenä. Raudoitus on 50 mm korkeudella etäisyyksillä ja siihen on naulattu lattialämmitysputki. Valettu betonipinta on 100 mm paksu. Huomasin, että raudoitus asetettiin kahteen osaan siten, että keskelle tehtiin liitoskohta juuri siihen, missä halkeama nyt on.
Onko se vakava virhe? Laajeneeko halkeama? Voinko levittää tasoitetta ja laatoittaa ilman, että se halkeaa? Tarvitseeko minun tehdä joitain toimenpiteitä ja jos kyllä, mitä?
He ovat ensin kaivaneet ja poistaneet noin 40 cm syvän kuopan nurmikoltani ja laittaneet kerroksen soraa (noin 300 mm), jonka he ovat tiivistäneet. Sen päällä on 30 cm solumuovia eristeenä. Raudoitus on 50 mm korkeudella etäisyyksillä ja siihen on naulattu lattialämmitysputki. Valettu betonipinta on 100 mm paksu. Huomasin, että raudoitus asetettiin kahteen osaan siten, että keskelle tehtiin liitoskohta juuri siihen, missä halkeama nyt on.
Onko se vakava virhe? Laajeneeko halkeama? Voinko levittää tasoitetta ja laatoittaa ilman, että se halkeaa? Tarvitseeko minun tehdä joitain toimenpiteitä ja jos kyllä, mitä?
Tarkoitatko "generalskarv" sillä tavalla kuin se rakennusalalla ymmärretään?
Raudoitusverkot (jos ne ovat 10 mm, kuten todennäköisesti sinun laatassasi) tulee limittää vähintään 20 cm kaikissa suunnissa! Jos olet valmis panostamaan pikkusormesi siihen, että ne eivät ole limittäneet vähintään 20 cm, keskeytä projekti ja soita betoniporausyritykseen, joka poraa ytimen halkeaman keskelle todisteeksi, jos asiasta tulee kiista, joka johtaa oikeuteen. "Proffsinyritys" joutuu purkamaan koko laatan ja korvaamaan sen uudella laatalla. He ovat "kuseessa", jos asia menee oikeuteen!
Jos kyseessä ovat tavalliset kutistumahalkeamat, niin laatta on kestävä ja se katsotaan hyväksytyksi sisätilojen perusrakenteeksi, vaikka talon tai huvilan rakenteeksi, joka on asuinkelpoinen.
Se on sinun päätöksesi, sinä olet silminnäkijä. Minä en todellakaan tunne koko betonialaa, mutta juuri tällaisia yksinkertaisia asioita kuin huvilalaatat teen tarjouksia melkein päivittäin.
Kuten kuvauksestasi voi päätellä, maarakennustyöt on tehty ammattimaisesti, ja niin on kaikki muukin!
Mutta, eristää 30 cm styroksilla, on enemmän eristystä kuin normaalisti (ei liity mitenkään betonihalkeamaan). Jos et ollut erityisesti halunnut 30 cm eristystä, ajattelen, että he ovat melkeinpä olleet liiallisen huolellisia, ja minun on vaikea uskoa, että he laiminlyövät yksinkertaisen 20 cm limityksen raudoituksessa. Jos testaat lämpöputken, onko se tiukka? Onko halkeama lähes täysin suora - ja todella, läpi koko laatan? Jos lämpöputki vuotaa ja halkeama on lähes täysin suora koko laatan läpi... silloin urakoitsijallasi on suuria kysymyksiä, joihin heidän on vastattava.
Valokuvaa halkeama (todisteaineisto) ja pyydä urakoitsijaltasi selitys - tallenna heidän vastauksensa ja koko keskustelu halkeamasta (todisteaineistoa), älä ole epäystävällinen urakoitsijaa kohtaan - sinun täytyy antaa heille mahdollisuus. Voit myös ottaa yhteyttä Ruotsin TeollisuusbetoniYhdistykseen ja kuunnella heidän mielipiteitään. Voit myös ottaa yhteyttä betoniasemaan, joka toimitti betonisi (he ovat täysin syyttömiä ja heillä ei ole asian kanssa tekemistä). Mutta henkilöstö on käynyt uskomattoman haastavia koulutuksia betonista, ja heillä on huomattavasti enemmän betonitietoutta ja raudoitustietämystä kuin minulla (heidän täytyy osata betonin ja raudoituksen lujuusopin esimerkiksi siltojen rakenteissa - joita en käsittele lainkaan). Siltarakentaja on korkeimmin koulutettu insinööri - riippumatta insinööritiedon alasta! Koska siltarakenteen täytyy olla sopeutettu yhteiskunnan kustannuksiin jokaisesta ihmisestä, joka kuolee tai loukkaantuu vakavasti, jos silta romahtaa. Toisin sanoen, siltarakenne on vastaava autoille kuin Rolls Royce - mitään ei jätetä sattuman varaan, riippumatta rakennuskustannuksista!
Halkeaman tasoitusmassa on ongelman ratkaisua, kuin käyttäytyä kuten eräs tyttö minun luokassani yläasteella 80-luvulla - riippumatta siitä, kuinka paljon hän meikkasikin, hän oli silti uskomattoman ruma!
Olen tehnyt kaiken voitavani tietosi ja osaamiseni perusteella, mutta jos he ovat mokanneet limityksen... se on todella surullista, koska kaikki muut vaiheet olivat oppikirjan mukaisia - eristyksen MVG:n lisäksi.
Raudoitusverkot (jos ne ovat 10 mm, kuten todennäköisesti sinun laatassasi) tulee limittää vähintään 20 cm kaikissa suunnissa! Jos olet valmis panostamaan pikkusormesi siihen, että ne eivät ole limittäneet vähintään 20 cm, keskeytä projekti ja soita betoniporausyritykseen, joka poraa ytimen halkeaman keskelle todisteeksi, jos asiasta tulee kiista, joka johtaa oikeuteen. "Proffsinyritys" joutuu purkamaan koko laatan ja korvaamaan sen uudella laatalla. He ovat "kuseessa", jos asia menee oikeuteen!
Jos kyseessä ovat tavalliset kutistumahalkeamat, niin laatta on kestävä ja se katsotaan hyväksytyksi sisätilojen perusrakenteeksi, vaikka talon tai huvilan rakenteeksi, joka on asuinkelpoinen.
Se on sinun päätöksesi, sinä olet silminnäkijä. Minä en todellakaan tunne koko betonialaa, mutta juuri tällaisia yksinkertaisia asioita kuin huvilalaatat teen tarjouksia melkein päivittäin.
Kuten kuvauksestasi voi päätellä, maarakennustyöt on tehty ammattimaisesti, ja niin on kaikki muukin!
Mutta, eristää 30 cm styroksilla, on enemmän eristystä kuin normaalisti (ei liity mitenkään betonihalkeamaan). Jos et ollut erityisesti halunnut 30 cm eristystä, ajattelen, että he ovat melkeinpä olleet liiallisen huolellisia, ja minun on vaikea uskoa, että he laiminlyövät yksinkertaisen 20 cm limityksen raudoituksessa. Jos testaat lämpöputken, onko se tiukka? Onko halkeama lähes täysin suora - ja todella, läpi koko laatan? Jos lämpöputki vuotaa ja halkeama on lähes täysin suora koko laatan läpi... silloin urakoitsijallasi on suuria kysymyksiä, joihin heidän on vastattava.
Valokuvaa halkeama (todisteaineisto) ja pyydä urakoitsijaltasi selitys - tallenna heidän vastauksensa ja koko keskustelu halkeamasta (todisteaineistoa), älä ole epäystävällinen urakoitsijaa kohtaan - sinun täytyy antaa heille mahdollisuus. Voit myös ottaa yhteyttä Ruotsin TeollisuusbetoniYhdistykseen ja kuunnella heidän mielipiteitään. Voit myös ottaa yhteyttä betoniasemaan, joka toimitti betonisi (he ovat täysin syyttömiä ja heillä ei ole asian kanssa tekemistä). Mutta henkilöstö on käynyt uskomattoman haastavia koulutuksia betonista, ja heillä on huomattavasti enemmän betonitietoutta ja raudoitustietämystä kuin minulla (heidän täytyy osata betonin ja raudoituksen lujuusopin esimerkiksi siltojen rakenteissa - joita en käsittele lainkaan). Siltarakentaja on korkeimmin koulutettu insinööri - riippumatta insinööritiedon alasta! Koska siltarakenteen täytyy olla sopeutettu yhteiskunnan kustannuksiin jokaisesta ihmisestä, joka kuolee tai loukkaantuu vakavasti, jos silta romahtaa. Toisin sanoen, siltarakenne on vastaava autoille kuin Rolls Royce - mitään ei jätetä sattuman varaan, riippumatta rakennuskustannuksista!
Halkeaman tasoitusmassa on ongelman ratkaisua, kuin käyttäytyä kuten eräs tyttö minun luokassani yläasteella 80-luvulla - riippumatta siitä, kuinka paljon hän meikkasikin, hän oli silti uskomattoman ruma!
Olen tehnyt kaiken voitavani tietosi ja osaamiseni perusteella, mutta jos he ovat mokanneet limityksen... se on todella surullista, koska kaikki muut vaiheet olivat oppikirjan mukaisia - eristyksen MVG:n lisäksi.
Kiitos kaikista vastauksista.
Termi "ammattilaisfirma" oli hieman ironinen. Kun olin maksanut ja yrittänyt saada heihin yhteyttä, he vaikuttavat kadonneen savuna ilmaan. Eivät vastaa puhelimeen, tekstiviesteihin tai sähköposteihin. Tunnen itseni petetyksi ja luultavasti minun täytyy selvittää ongelma itse.
Generaalisaumalla tarkoitan, että raudoitus ei mene päällekkäin koko levyn yli. On jopa noin 100 mm väli koko pinnan poikki raudoitusverkon välissä. Tässä välissä he ovat asettaneet vain yhden raudoituksen pitkittäin. Olen tehnyt yksinkertaisen piirroksen, josta toivottavasti ilmenee. Olen myös ottanut kuvan halkeamasta. (toivottavasti se tulee mukaan tässä)
Jos tämä on todellinen ongelma ja halkeama menee koko levyn läpi, voiko tilanteen pelastaa jotenkin? Piikata pois koko laatta vaikuttaa hyvin dramaattiselta, lisäksi joudun todennäköisesti itse maksamaan kaikki kustannukset.
Miten voi tietää, että halkeama menee kokonaan läpi eikä ole vain pinnallinen?
Minulla on ajatus piikata "oja" halkeaman suuntaisesti, noin 300 mm leveä ja noin 40 mm syvä (niin syvä ettei vahingoita vesiputkia). Sitten lujittaa oja kunnolla ja täyttää se jollakin vahvalla korjausbetonilla.
Laatan asettaja sanoo, että hän voi aloittaa halkeamasta ja laittaa siihen pehmeän sauman.
Jos luulette, ettei minulla ole ongelmaa, haluaisin tietysti myös kuulla sen.
Kommentteja???
Termi "ammattilaisfirma" oli hieman ironinen. Kun olin maksanut ja yrittänyt saada heihin yhteyttä, he vaikuttavat kadonneen savuna ilmaan. Eivät vastaa puhelimeen, tekstiviesteihin tai sähköposteihin. Tunnen itseni petetyksi ja luultavasti minun täytyy selvittää ongelma itse.
Generaalisaumalla tarkoitan, että raudoitus ei mene päällekkäin koko levyn yli. On jopa noin 100 mm väli koko pinnan poikki raudoitusverkon välissä. Tässä välissä he ovat asettaneet vain yhden raudoituksen pitkittäin. Olen tehnyt yksinkertaisen piirroksen, josta toivottavasti ilmenee. Olen myös ottanut kuvan halkeamasta. (toivottavasti se tulee mukaan tässä)
Jos tämä on todellinen ongelma ja halkeama menee koko levyn läpi, voiko tilanteen pelastaa jotenkin? Piikata pois koko laatta vaikuttaa hyvin dramaattiselta, lisäksi joudun todennäköisesti itse maksamaan kaikki kustannukset.
Miten voi tietää, että halkeama menee kokonaan läpi eikä ole vain pinnallinen?
Minulla on ajatus piikata "oja" halkeaman suuntaisesti, noin 300 mm leveä ja noin 40 mm syvä (niin syvä ettei vahingoita vesiputkia). Sitten lujittaa oja kunnolla ja täyttää se jollakin vahvalla korjausbetonilla.
Laatan asettaja sanoo, että hän voi aloittaa halkeamasta ja laittaa siihen pehmeän sauman.
Jos luulette, ettei minulla ole ongelmaa, haluaisin tietysti myös kuulla sen.
Kommentteja???
Jaa, tuo oli todella todella huonoa ja epäammattimaista.
Ihmettelen vähän, jos ei äitini jopa olisi ymmärtänyt, että raudoituksen täytyy mennä päällekkäin hieman.
Mutta reunalla on raudoitusrauta? 12 mm?
Ovatko nämä limittäin liitetyt, vai ovatko he laiminlyöneet tämänkin?
Yleinen sääntö on, että päällekkäisyyden tulisi olla noin 60 cm, tarkkaa mittaa en osaa laskea.
Mutta tällaisiin betonijuttuihin riittää yleissääntö.
Levysi on käytännössä takuulla murtunut kahtia.
Murtumalla on suuri riski suurentua ajan myötä. Jos kosteutta sallitaan päätyä sisälle ja jäätyä välillä, luonto varmistaa takuulla, että murtumasta tulee lopulta sentin kokoinen.
Nyt liikun vähän arvoitusten alueella, mutta luulen, että jokseenkin käyttökelpoinen korjaustapa olisi piikata alas raudoitusverkkoihin asti syvyyteen ja noin 20-30 cm jokaiselle sivulle.
Sitten uusi raudoitusmatto, noin 40-50 cm leveä siihen.
Käsitellä tai jotain (mitä tahansa tehdään ..?) vanha betonipinta ja sitten valaa uudelleen.
Näin murtuma "teipataan" raudoitusverkon ja uuden betonin avulla.
Mutta kuten sanottu, arvoitusten alue, en siis ole lainkaan varma.
Lattialämmitysputket ovat myös erittäin helppoa piikata rikki.
Ihmettelen vähän, jos ei äitini jopa olisi ymmärtänyt, että raudoituksen täytyy mennä päällekkäin hieman.
Mutta reunalla on raudoitusrauta? 12 mm?
Ovatko nämä limittäin liitetyt, vai ovatko he laiminlyöneet tämänkin?
Yleinen sääntö on, että päällekkäisyyden tulisi olla noin 60 cm, tarkkaa mittaa en osaa laskea.
Mutta tällaisiin betonijuttuihin riittää yleissääntö.
Levysi on käytännössä takuulla murtunut kahtia.
Murtumalla on suuri riski suurentua ajan myötä. Jos kosteutta sallitaan päätyä sisälle ja jäätyä välillä, luonto varmistaa takuulla, että murtumasta tulee lopulta sentin kokoinen.
Nyt liikun vähän arvoitusten alueella, mutta luulen, että jokseenkin käyttökelpoinen korjaustapa olisi piikata alas raudoitusverkkoihin asti syvyyteen ja noin 20-30 cm jokaiselle sivulle.
Sitten uusi raudoitusmatto, noin 40-50 cm leveä siihen.
Käsitellä tai jotain (mitä tahansa tehdään ..?) vanha betonipinta ja sitten valaa uudelleen.
Näin murtuma "teipataan" raudoitusverkon ja uuden betonin avulla.
Mutta kuten sanottu, arvoitusten alue, en siis ole lainkaan varma.
Lattialämmitysputket ovat myös erittäin helppoa piikata rikki.
Voi helvetti..... Tehdä niin paljon työtä, ja ei onnistua!!!!
Toivottavasti voit korjata sen. Harmi kaiken työn puolesta, jonka he ovat tehneet. Jos sen voi korjata, kerro mielellään miten. Soita ihmeessä jollekin osaavalle, tarkista betonin toimittajalta, voivatko suositella jotakuta.
Nyt olen järkyttynyt, ja samalla iloinen, että oma laatta pitää. Raudoitin itse, sain mukaan paljon verkkoa, enemmän kuin tarvittiin. Heitin sen alas valajan neuvosta, niin minun ei tarvinnut itse kuljettaa sitä pois. Minulla on melkein liikaa raudoitusta laatassa...
Soita verovirastoon ja tarkista yritys (tiedän, vähän myöhäistä). Sieltä voit saada muuta yhteystietoa, jollei muuta niin konkurssipesänhoitajan.......
Palaa asiaan, mitä tapahtuu...
Toivottavasti voit korjata sen. Harmi kaiken työn puolesta, jonka he ovat tehneet. Jos sen voi korjata, kerro mielellään miten. Soita ihmeessä jollekin osaavalle, tarkista betonin toimittajalta, voivatko suositella jotakuta.
Nyt olen järkyttynyt, ja samalla iloinen, että oma laatta pitää. Raudoitin itse, sain mukaan paljon verkkoa, enemmän kuin tarvittiin. Heitin sen alas valajan neuvosta, niin minun ei tarvinnut itse kuljettaa sitä pois. Minulla on melkein liikaa raudoitusta laatassa...
Soita verovirastoon ja tarkista yritys (tiedän, vähän myöhäistä). Sieltä voit saada muuta yhteystietoa, jollei muuta niin konkurssipesänhoitajan.......
Palaa asiaan, mitä tapahtuu...
Kyllä, siellä on kolme 12 mm harjaterästä reunojen ympärillä ja ne ovat kunnolla limittäin. Koko tuo "rame" harjateräksellä on 100 mm tason alapuolella harjateräsmattojen tasosta. Toivottavasti se pitää levyn kasassa niin, etteivät osat liu'u erilleen. Jos pitäisi piikata auki "oja" ja yrittää korjata, niin miettii, onko olemassa jokin tapa tunnistaa missä lattialämmityksen letkut kulkevat. Ehkä on olemassa jokin instrumentti, joka voi tunnistaa vettä tai ilmaa letkussa betonin läpi??? Se tekisi piikkaamisesta huomattavasti helpompaa ja voisi mennä alas olemassa olevaan raudoitukseen asti vahingoittamatta letkuja. Mitä tulee yritykseen, luulen, ettei ammattilais huijareihin voi vaikuttaa. Täytyy vain niellä ja jatkaa eteenpäin elämän kanssa.
Lämpöletkut voidaan havaita/kuvata termokameralla (saatavilla vuokralle kohtuuhintaan useimmilla paikkakunnilla) jos pumppaat kuumaa vettä läpi, näet lämpökamerassa missä letkut sijaitsevat, edellyttäen että ne eivät ole liian syvällä tai että et ole hankkinut huonoa lämpökameraa. huomioi vuotoriski ennen kuin liität veteen.
Kyllä, mutta niin paljon hyvää työtä (kuvauksen mukaan) he tekivät ja missasivat sen täysin? Se on kai muutamia satoja euroja, jotka he säästivät... Ja millä hinnalla???Landsort sanoi:
Onko sinulla niin ilkeitä vihollisia, että he käyttävät niin paljon vaivaa "huijaamaan" sinua, että...
Kuten sanottu, palaa takaisin ratkaisusi kanssa...
Heti kun asetat piikkauskoneen laattaan, olet ottanut vastuun koko laatasta! Ei ole merkitystä, tiedätkö missä lämpöputket ovat, piikkauskone särkee betonin arvaamattomalla tavalla - ja tulet varmasti piikkaamaan rikki lämmitysputken.Landsort sanoi:Kyllä, siellä on kolme 12 mm raudoitusrautaa reunoilla ja ne ovat kunnolla päällekkäin. Koko "kehys" raudoitusraudoilla on 100 mm raudoitusverkkojen tason alapuolella. Toivottavasti tämä pitää levyn kasassa niin, että osat eivät liuku pois toisistaan.
Jos pitäisi piikata "oja" ja yrittää korjata, niin miettii, voiko jollain tavalla tunnistaa, missä lattialämmitysputket menevät. Onko olemassa jotain instrumenttia, joka voisi tunnistaa vettä tai ilmaa letkussa betonin läpi??? Se tekisi piikkamisesta huomattavasti helpompaa ja silloin voisi mennä aina olemassa olevaan raudoitukseen asti vahingoittamatta letkuja.
Mitä tulee yritykseen, niin uskon, että ammattihuijareita ei voi tavoittaa. On vain pakko niellä se ja mennä elämässä eteenpäin.
Laskussasi lukee yrityksen Y-tunnus, soita verottajalle ja kysy yrityksen osoite ja puhelinnumero.
Piirustuksesi mukaan yritys on tehnyt mega-päätössauman raudoituksessa, täysin ilman loogista syytä. Raudoitustanko, joka menee pitkittäin, ei täytä mitään tehtävää, heillä olisi pitänyt olla joukko 50 cm-tankoja, jotka sitovat verkot toisiinsa.
Voit aina jättää siviilioikeudellisen kannevaatimuksen yrityksen Y-tunnusta vastaan, niin olisin tehnyt. Soita asianajotoimistoon ja kysy, mitä heillä on sanottavaa.
Jos olet yrittänyt kaikkea eikä sinulla ole oikeudellista apua, voit piikata 50 cm leveän kanavan - suoraan raudoituksen ja lämpösilmukoiden läpi - aina styroksiin asti. Lämpösilmukat voi putkimies korjata. Sitten kiinnität raudoitustangot molempiin laattoihin niin, että ne "punotaan" yhteen ja sitten on vain valettava. Vältä piikkaamasta aivan reunapalkkiraudoitukseen asti, koska ne pitävät koko rakenteen kasassa.
Mutta, kuten sanottu, piikkauskoneen laittaminen laattaan on viimeinen keino!
Älä rakenna laatan päälle, ennen kuin ongelma on ratkaistu, ja jos valitset rakentaa ilman laatan korjaamista, se on okei, jos et liitä lämpösilmukoita.
Tunnen tuskasi, tämäntyyppiset yritykset pilaavat alan kaikille meille muille, jotka olemme vakavasti otettavia ja joilla on ammattiylpeyttä.
Klikkaa tästä vastataksesi
Samankaltaisia ketjuja
-
Murat utekök på en betongplatta - klarar det vikten?
Grund & Markarbeten -
Foga eller inte? -sprucken altanstolpe
Färg, Måla & Tapetsera -
gjuta betongplatta för garage - var ska golvvärmeslangarna upp?
Grund & Markarbeten -
Stolpsko i gjuten betongplatta på mark - hur långt från kant?
Grund & Markarbeten -
Sprucken betongplatta - bör jag vara orolig?
Golv