Hei,

Olemme asuneet vuoden ajan funkistalossa vuodelta 1939, joka on rakennettu tiilestä (massiivinen 1,5 kivi) rappatulla julkisivulla ja alun perin rapatuilla sisäseinillä. Portaikossa aikaisemmat omistajat ovat lisäeristäneet liimaamalla suoraan styroksia seinään asennusliimalla. Koska tämä sekä näytti rumalta että tuntui huonolta palo- ja kosteusturvallisuuden kannalta, poistin styroksin, mutta sen takaa löysin melkoisen halkeaman rapatusta pinnasta. Kuinka suuria halkeamia voi olla ilman että ne ovat vaarallisia? Kuinka paras korjata halkeama rapatussa pinnassa?

Liitän kuvan osasta halkeamaa, se kulkee ikkunan kulmasta ylös katon reunaan ja alas sisäseinän reunaan.

Terveisin,
Erik

• Halkeama rapatuissa seinissä ikkunan yläpuolella kulmassa, 1939 rakennetussa funkistalossa.
Päivitys, jos joku on kiinnostunut tai jos joku haluaa antaa palautetta nyt. Olen poistanut rappauksen halkeaman ympäriltä, ja tiiliseinän saumoissa on noin puolen sentin halkeama, koko ikkunan yläpuolisen kaaren läpi, katso kuva. Ikkuna on neljän ikkunan korkuinen, koko portaikon korkeus, joten oletan, että se on melko merkittävä heikennys seinälle.

Kuten toisesta kuvasta näkyy, halkeama kulkee katon suuntaisesti, tuntuu kuin koko osa seinää olisi irtoamassa talosta.

Se ei näytä liikkuvan kovin paljoa, ulkopuolellakin on halkeama, mutta se on korjattu rapilla, ja rappaus on pysynyt tähän asti paikallaan. Halkeamaan oli tunkeutunut myös styroksi-eristeen liimaa, joten se ei ole suurentunut sen jälkeen, kun se asennettiin pari vuotta sitten. Siitä huolimatta, se tuntuu tietysti hieman epämukavalta... Pitäisikö minun olla huolissani talon romahtamisesta..? Jos ei, pitäisikö minun täyttää saumat jollain ennen uuden rappauksen laittamista?

Kiitos etukäteen :)
Erik

• Talon seinässä on iso halkeama rappauksen alla ikkunan päällä. Näkyvät tiilet ja halkeama kulkee ylös kattoon asti.
  • Talon seinä, jossa näkyy suuri halkeama rappauksen alla ikkunan ympärillä ja katon rajassa.
Onko todellakaan kukaan, joka uskaltaisi lausua asiasta? Onko se niin epätavallista vanhojen muurattujen talojen kanssa foorumilla..? :S

Ehkä joku voisi kuitenkin suositella jotakuta, johon voisi kääntyä kysymyksien kanssa? Minulla oli täällä rakennusmies toisessa asiassa, ja hän ehdotti, että kysyisin muurausyritykseltä. Ajattelen, että pikemminkin pitäisi olla joku insinööri, joka voi lausua talon kantavuudesta, mutta ehkä se on väärin?

/Erik

Halkeamat katosta ikkunoiden yläkulmiin ovat yleisiä.

Ennen kuin laitat uutta rappausta, täytä halkeama paikkauslaastilla ja lisää vähän lateksia, joka mahdollistaa liikkumisen lämpiminä/kylminä vuodenaikoina.

Osta sitten vahvistettua rappausverkkoa, joka on tarkoitettu halkeamiin katon/ikkunan välillä. Katso finja cement -sivustolta,

Sitten rappaat.

Kiitos vastauksestasi :)

Täällä ei ole vain ikkunasta lähtevä halkeama, vaan myös pääsee ylös pitkin kattoa. Pitäisikö täyttää kaikki mitä voi? Kulmassa tuntuu, että voi olla vaikeaa vahvistaa.

Korjausmassa, millaista, merkki? Lisätäänkö lateksia, tarkoitatko sekoittaa massaan?

Maailmassa ei ole yhtään korjauslaastia, joka kestää, jos on kyseessä jatkuva painuma, mutta jos se on vanha ja pysähtynyt, sen voi korjata.

• Tykkään
MagHam
  • Laddar…
Stefan N sanoi:
Maailmassa ei ole mitään korjauslaastia, joka kestäisi tuossa, jos on meneillään oleva painuminen, jos se on vanha ja pysähtynyt, sen voi korjata.
Ei, ymmärrän sen, mutta miten tietää, onko meneillään olevaa painumista? Luulen ettei se ole liikkunut merkittävästi pariin vuoteen kuten sanottu.

Jos se olisi, mitä sille sitten tehdään? Teräsnauha ympäri koko talon, kuten he ovat laittaneet Pisan kaltevaan torniin..? :blushing:

Hei!

Valitettavasti en voi auttaa mutta hyppään keskusteluun, sillä minulla on sama ongelma kuin TS:llä ja tarvitsen myös vähän vinkkejä ja neuvoja. Tarvitseeko käyttää rappausverkkoa näin pienellä alueella? En näe että sitä olisi käytetty kun olen koputtanut alas olemassa olevan rappauksen.

• Seinässä on halkeama ja puuttuva rappaus, sisätila, lattia puisella pinnalla, ikkuna yläreunassa, vieressä lapio ja ämpäri.
Miten teillä on mennyt? Olisi mielenkiintoista kuulla päivitys siitä, onko se lakannut murtumasta vai liikkuuko se vielä.

Terveisin: Torpalainen

Portaikkoprojektini on viivästynyt, joten en ole täysin valmis huoneen kanssa vielä, mutta halkeaman muurari sai putsattua, sitten olen pakkeloinut ja maalannut, joten nyt täytyy vain toivoa, että se kestää.

Näyttää siltä kuin "eight legged freak" seinällä siellä....:)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.