3 146 lukukertaa ·
13 vastausta
3k lukukertaa
13 vastausta
Halka betonilattiassa/katossa
Hei!
Olemme ostaneet kunnostusprojektin vuodelta 1929.
Se on vanha liike ja vanhassa liiketilassa aiomme rakentaa keittiön ja olohuoneen.
Ongelma on, että koko tila (80m2) on laatoitettu, joista 30m2 lattiaa on hyvin epätasainen. Paikassa, jossa on kohouma, hakkasimme vähän ja siellä on pitkä halkeama, sama halkeama löytyy kellarin katosta. Halkeama on aivan teräspalkin vieressä.
Onko joku kohdannut samanlaista ongelmaa omassa omakotitalossaan?
Ja jos on, miten ratkaisit sen?
Se on vanha liike ja vanhassa liiketilassa aiomme rakentaa keittiön ja olohuoneen.
Ongelma on, että koko tila (80m2) on laatoitettu, joista 30m2 lattiaa on hyvin epätasainen. Paikassa, jossa on kohouma, hakkasimme vähän ja siellä on pitkä halkeama, sama halkeama löytyy kellarin katosta. Halkeama on aivan teräspalkin vieressä.
Onko joku kohdannut samanlaista ongelmaa omassa omakotitalossaan?
Helpompi jos otatte kuvia, niin voisi nähdä paremmin...Evelina-H sanoi:
Hei!
Se on vanha kauppa ja vanhassa kauppaosassa aiomme rakentaa keittiön ja olohuoneen.
Ongelmana on, että koko tilassa (80m2) on laattoja, joista 30m2 lattiasta on erittäin epätasainen. Siellä missä on kohouma, koputimme hieman ja siellä on pitkä halkeama, sama halkeama on myös kellarin katossa. Halkeama on aivan teräsparrun vieressä.
Onko kukaan törmännyt samanlaisiin ongelmiin omassa talossaan?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Todennäköisesti välipohja ei ole vahvistettu normaalilla tavalla, vaan siellä on sen sijaan teräspalkkeja suhteellisen pienin välein. Halkeamat teräspalkkien vieressä eivät yleensä aiheuta huolta, elleivät ne ole erittäin suuria. Valokuvat sekä pohjakerroksesta että kellarista helpottavat arviointia.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Olen hieman yllättynyt siitä, että teräspalkki sijaitsee niin korkealla suhteessa betoniin. Yleensä se on kuitenkin toisin päin, eli teräspalkki näkyy alapuolelta. Halkeamasta, kuten se näyttää ylhäältä katsottuna, en usko, että teidän tarvitsee huolehtia. Mielestäni kuitenkin olosuhteet tulisi tarkistaa paikan päällä jonkun rakenteista ymmärtävän toimesta, jolla on samalla kokemusta vanhasta rakennustekniikasta. Tällaisen henkilön löytäminen voi olla vaikeaa, teidän täytyy kysyä eteenpäin. Rakennusfirma ei yleensä omaa riittävää pätevyyttä siihen tehtävään. Kuinka lattian pitäisi korjata entisessä kaupassa, riippuu osittain korkeuseroista ja osittain siitä, millaista lattiamateriaalia ajattelette.
Kyllä, näyttää olevan vaikeaa löytää joku, jolla on riittävästi tietoa. Ensimmäinen ajatus oli tasoittaa olemassa oleva lattia ja laittaa sitten puulattia päälle, mutta pelkään, että tasoitusmassa voi olla liian raskas.J justusandersson sanoi:Olen hieman yllättynyt siitä, että teräspalkki on niin korkealla suhteessa betoniin. Yleensä asia on päinvastoin, eli teräspalkki näkyy alhaalta päin. Ylhäältä katsottuna näyttävä halkeama ei mielestäni ole huolenaihe. Mielestäni olosuhteet tulisi kuitenkin tarkistaa paikan päällä jonkun, jolla on rakennustekniikan tuntemusta ja samalla vanhemman rakennustekniikan kokemusta. Tällaisen henkilön löytäminen voi olla vaikeaa, joten kysykää eteenpäin. Rakennusyrityksellä ei yleensä ole tarpeeksi asiantuntemusta siihen tehtävään. Kuinka aiotte korjata lattian entisessä kaupassa riippuu sekä korkeuseroista että lattiamateriaalin tyypistä, jota ajattelette.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Itsetasoittuva tasoite on lisäksi kallista. Mitä tekniikkaa/materiaalia teidän tulisi käyttää korkeuserojen tasoittamiseen riippuu siitä, kuinka suuria nämä ovat. Jos kyse on noin 5 cm, tarvitaan ehkä puurakennetta.
Vaikeus löytää osaajaa johtuu siitä, että heitä ei ole niin monta tässä tapauksessa. Tämä riippuu myös siitä, missä asutte.
Vaikeus löytää osaajaa johtuu siitä, että heitä ei ole niin monta tässä tapauksessa. Tämä riippuu myös siitä, missä asutte.
Suurin korkeusero on varmaan noin 5 cm.J justusandersson sanoi:Itsesiliöityvä tasoite on lisäksi kallista. Mitä tekniikkaa/materiaalia käytätte korkeuserojen tasoittamiseen, riippuu siitä, kuinka suuria ne ovat. Jos kyseessä on noin 5 cm, saatetaan tarvita kehikkorakenne.
Vaikeus löytää ammattitaitoista henkilöä johtuu siitä, että heitä ei ole niin paljon tässä tapauksessa. Se riippuu myös siitä, missä asutte.
Jotain muuta vinkkiä kuin itsesiliöityvä tasoite, miten päästä eroon epätasaisuuksista. Meillä on ollut toive, että ei tarvitsisi porata pois klinkkereitä, mutta ehkä se ei ole vältettävissä?
Asun pienemmässä kaupungissa Jönköpingin ulkopuolella. Pitää varmaan soitella nyt vähän lomakauden jälkeen.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Nässjö? Jönköpingissä on varmaan mahdollisuus löytää joku. Ota yhteyttä johonkin suureen konstruktörskonsultiin.
Ei ole tarpeen poistaa klinkkerilaattoja, jos aiotte tehdä uppreglad-konstruktion, edellyttäen että kattokorkeus riittää. Ennen käytettiin hiekkaa kelluvien lattioiden ja tasoittamiseen.
Ei ole tarpeen poistaa klinkkerilaattoja, jos aiotte tehdä uppreglad-konstruktion, edellyttäen että kattokorkeus riittää. Ennen käytettiin hiekkaa kelluvien lattioiden ja tasoittamiseen.
Hei Evelina!
Minulla on mahdollisesti samanlainen ongelma talossa vuodelta -38. Miten olette ratkaisseet sen halkeaman kanssa? Tuliko siitä hyvä?
Olen melko varma, että meillä on teräspalkkeja raudoituksena melko huonossa betonissa...
Minulla on mahdollisesti samanlainen ongelma talossa vuodelta -38. Miten olette ratkaisseet sen halkeaman kanssa? Tuliko siitä hyvä?
Olen melko varma, että meillä on teräspalkkeja raudoituksena melko huonossa betonissa...
Hei!K Kongons sanoi:
Olemme ottaneet välissä toisen projektin, joten suunnitelmana on yrittää saada joku katsomaan sitä joulun jälkeen...
Mitä ajatuksia sinulla on ratkaisuksi?
Kerro mielelläsi miten se edistyy. Itse olen todennut, ettei halkeamassa ole liikettä ja olen puhunut erään rakennusinsinöörin kanssa, joka sanoi, että betoni halkeaa ja raudoitus pitää. Suunnitelmani nyt on täyttää se cement express -putkella niin syvälle halkeamaan kuin mahdollista.Evelina-H sanoi:
Klikkaa tästä vastataksesi