17 562 lukukertaa ·
7 vastausta
18k lukukertaa
7 vastausta
Haisuli asfaboard lattian alla
Ostin 70-luvun talon viime syksynä, jossa on maanvarainen perustus ilman eristystä betonin alla. Lattian alla on eristys ja sen alla asfalevy. Tämä asfalevy haisee todella pahalle. Haju tarttuu vaatteisiin ym. Olen nyt ostanut ilmanpuhdistimen, ja haju on vähentynyt huomattavasti, mutta ei ole kaukana täysin poissa. Aion tiivistää lattialistojen takaa minimoidakseni vuotoja asuintilaan. Olohuoneessa minulla on iso puulattia, jossa on rakoja, joista haju pääsee läpi. Yritän löytää jonkin, jolla voisin tiivistää nämä raot tai vaihtoehtoisesti laittaa uuden tiiviimmän lattian päälle.
Oletan, että lopulta minun täytyy repiä kaikki lattiat ja heittää haiseva asfalevy pois, mutta juuri nyt minulla ei ole varaa sellaiseen remonttiin. En myöskään tiedä oikein, kuinka paljon se voisi maksaa? Talo on 75 m2 yhdessä kerroksessa.
Onko jollakulla kokemusta haisevasta asfalevystä ja sen korjaamisesta?
Ystävällisin terveisin.
Oletan, että lopulta minun täytyy repiä kaikki lattiat ja heittää haiseva asfalevy pois, mutta juuri nyt minulla ei ole varaa sellaiseen remonttiin. En myöskään tiedä oikein, kuinka paljon se voisi maksaa? Talo on 75 m2 yhdessä kerroksessa.
Onko jollakulla kokemusta haisevasta asfalevystä ja sen korjaamisesta?
Ystävällisin terveisin.
Kyllä, lattia on nostettu. Minulla oli Anticimex kotona viikko sitten tekemässä ilmanvaihtotestejä lattian alle asennettavaa alipaineilmanvaihtoa varten. Sahasimme lattiaan reiän ja kytkimme siihen poistopuhaltimen sekä toisen reiän kauemmas nähdäksemme, imeytyikö ilma alaspäin. Valitettavasti emme saaneet ilmanvirtausta toimimaan lainkaan. Todennäköisesti lattia on rakennettu suljetuilla moduuleilla. Suuri pettymys.
Voisiko asentaa tuulettimen talon ulkopuolelle ja tehdä reiän seinään hieman lattian yläpuolelle, joka vetää lattian tasolla olevan hajun pois, mikä huokuu puulattiasta? Huono idea?
Hei Erik!
Vaikea sanoa, onko asfaboardi kostea. Se ei tuntunut kostealta. Otin palan ja laitoin sen muovipussiin nähdäkseni, tulisiko pussiin kondensaatiota, mutta se pysyi kuivana. Ei ole kuitenkaan kohtuutonta ajatella, että se haisee kosteuden vuoksi, sillä se on suorassa kosketuksessa betonilaattaan, jossa ei ole alla olevaa eristystä. Mielestäni asfaboardi, joka on etäällä betonilaatasta, haisee vähemmän.
Ei se mielestäni homeelta haise. Haju on kemiallinen siitä, mistä se on valmistettu.
En näe muuta kunnollista vaihtoehtoa kuin purkaa kaikki lattiat ajan myötä ja heittää se pois. Mutta se on suuri projekti, sillä koko lattia on eristettävä uudelleen jne. Se ei ole mahdollista juuri nyt. Väliaikaisesti tiivistän seinien ja lattian väliset raot tiivistämällä sekä jatkan ilmanpuhdistimen käyttöä, joka poistaa paljon hajua talosta.
Vaikea sanoa, onko asfaboardi kostea. Se ei tuntunut kostealta. Otin palan ja laitoin sen muovipussiin nähdäkseni, tulisiko pussiin kondensaatiota, mutta se pysyi kuivana. Ei ole kuitenkaan kohtuutonta ajatella, että se haisee kosteuden vuoksi, sillä se on suorassa kosketuksessa betonilaattaan, jossa ei ole alla olevaa eristystä. Mielestäni asfaboardi, joka on etäällä betonilaatasta, haisee vähemmän.
Ei se mielestäni homeelta haise. Haju on kemiallinen siitä, mistä se on valmistettu.
En näe muuta kunnollista vaihtoehtoa kuin purkaa kaikki lattiat ajan myötä ja heittää se pois. Mutta se on suuri projekti, sillä koko lattia on eristettävä uudelleen jne. Se ei ole mahdollista juuri nyt. Väliaikaisesti tiivistän seinien ja lattian väliset raot tiivistämällä sekä jatkan ilmanpuhdistimen käyttöä, joka poistaa paljon hajua talosta.
Ok!Dark Väjder sanoi:Hej Erik!
Vaikea sanoa, onko asfaboardi kostea. Se ei tuntunut kostealta. Otin palan ja laitoin muovipussiin nähdäkseni, tuleeko pussiin kondenssia, mutta se pysyi kuivana. Ei ole kohtuutonta ajatella, että se haisee kosteuden vuoksi, koska se on suorassa kosketuksessa betonilattian kanssa, jossa ei ole alla eristystä. Mielestäni se asfaboardi, joka on etäällä betonilattiasta, haisee vähemmän.
Ei, se ei haise homeelle, uskoakseni. Haju on kemiallinen siitä, mistä se on valmistettu.
En näe muuta kunnollista tapaa kuin purkaa kaikki lattiat ja heittää sen pois. Mutta se on suuri projekti, koska koko lattia on eristettävä uudelleen jne. Ei mitään, mitä voin tehdä juuri nyt. Väliaikaisesti se tarkoittaa tiivistää raot seinien ja lattian väliin tiivistemassalla ja jatkaa ilmanpuhdistimen käyttöä, joka poistaa paljon hajua talossa.
Voi olla vaikeaa erottaa homeen haju joskus, tiedän sen itsekin. Mutta uskoisin silti, että se on hometta, koska kosteus itsessään ei haise, vaan homeen aktiivisuus aiheuttaa hajun. Orgaaninen materiaali (puu, asfaboardi jne.), joka on suorassa kosketuksessa betoniin, imee aina kosteutta, enemmän tai vähemmän. Ja kosteus, orgaaninen materiaali sekä sopiva lämpötila ovat täydellinen kasvualusta homeelle. Selkeä merkki, että talossa on hometta, on se, että vaatteet ja esineet haisevat pitkään talosta poistumisen jälkeen!
Mutta kuten jo sanoit, ajallaan ainoa keino on repiä lattiat auki. Ainoa riski on, että siitä voi tulla kallista! Hyvä ilmanvaihto auttaa toistaiseksi. Mutta on muistettava, että homeen hengittäminen voi aiheuttaa allergioita ja astmaa, jotta se otetaan huomioon...
Löysin pari artikkelia, jotka saattavat olla kiinnostavia. Täällä on joitain asioita siitä, miten taloja rakennettiin mm. 70-luvulla, maanvarainen laatta jne. =)
http://www.fuktsakerhet.se/sv/delar/grund/platta/Sidor/default.aspx
http://www.byggskadeteknik.com/fukt_info.php
Ps. Jos Asfaboardi on homehtunut, se pysyy sellaisena, vaikka kosteus kuivuisikin. Home on sieni-organismi (jonka itiöt ovat ympärillämme ilmassa koko ajan, mutta vasta, kun olosuhteet ovat suotuisat kosteuden, orgaanisen materiaalin, lämpötilan jne. kanssa, hometta alkaa kasvaa ja aiheuttaa sitä, mistä emme pidä
Terveisin
Kiitos viestistäsi Erik. Olen pyytänyt tarjouksen Granabilta lattiajärjestelmästä lattiailmastoinnilla. Pitäisi selvitä budjetilla 100.000 kr, sisältäen uuden laminaattilattian koko taloon, jos ei tule mitään odottamatonta, ja teen kaiken työn itse. Noin 75 m2. Kysymys on, nostanko talon arvoa, jos teen tämän?
Klikkaa tästä vastataksesi