Miten ihmeessä saat betonirenkaat taloon? Oven kautta?
Edit: en näköjään lukenut uusimpia viestejäsi. Poraaminen voit varmaan tehdä itse. Tarkista GEA Welltechilta, heillä on käsiporia ja pohjavesiputkia, joita voit käyttää veden tarkistamiseen. Pora maksaa varmaan 3-4 tuhatta tosin, mutta sen voi ehkä myydä eteenpäin sitten.
Jätä betonirenkaat! Tulee vain hankalaksi ja kalliiksi. Uskon enemmän siihen, että kaivetaan metri tai mikä nyt sopii. Laita muotti ja valaa sisäpuolelle. Kaiva alapuolella ja siirrä muottia alaspäin. Ylin "rengas" tarvitsee jotain, jottei se putoa alas kun kaivat alapuolella.
Näinä talviaikoina ei juuri muuta teekään kuin miettii remontti-ideoita kesälle.
Minua kiinnostaa yhä enemmän ajatus valamisesta valmiiden renkaiden sijaan.
En pidä muottien rakentamista tai valamista ongelmana.
Etu on myös se, että tila on suorakulmainen.
Se tulee näkemykseni mukaan olemaan kolme valua seinille, ympäriinsä yhden metrin korkeuteen.
Eli:
Vaihe 1:
Koeporaa reikä pohjaveden tason tarkistamiseksi.
Vaihe 2:
#Pois nykyinen lattia.
#Riko ja poista nykyinen laatta.
#Kaiva reikä 3,5x3,5 m ja metrin syvyinen (noin 1300 ämpäriä.. :|)
#Kiinnitä isodrain seinää vasten.
#Kiinnitä kuitukangas isodraimeihin.
#Rakenna siisti rakenne raudoitustangoista, jotka menevät myös jonkin verran maahan.
#Kiinnitä silmukat raudoitustankoihin ylhäällä reunan yläpuolella.
#Rakenna muotti.
#Valitse ja täristä.
Vaihe 3:
#Poista muotti.
#Jännitä valua silmukoihin.
#Kaiva vielä metri.
#Tee samalla tavalla kuin vaiheessa 2, mutta tee muotti hieman syvemmäksi ja korkeammaksi, jotta se peittää edellisen valun, näin voidaan täyttää aivan ylös asti.
Vaihe 4:
#Kaiva vielä metri.
#Laita suuret kivet pohjalle ja täydennä pienemmillä kivillä.
#Laita isodrain lattialle.
#Taita kuitukangas lattialle.
#Toimi kuten vaiheessa 2, mutta ilman että raudoitus menee maahan.
#Valitse lattia.
Vaihe 5:
#Poista ripustus ja silmukat.
#Rakenna seinät ja sisusta haluamallasi tavalla.
Hei,
Uskon, että on helpompaa ja nopeampaa kaivaa kaiken kerralla. En ole mikään asiantuntija, mutta seinien "valaminen" alaspäin voi olla hankalaa. Luulen, että sinun on valettava pohjalaatta ja sitten seinät sen jälkeen. Silloin sinulla on kontrolli siitä, että isodrän ja suodatinkangas ovat paikoillaan, kun täytät uudelleen. Onnea valitsemaasi polkuun, todella hauska projekti seurata!
Hei,
Luulen, että on helpompaa ja nopeampaa kaivaa kaikki kerralla. En ole mikään asiantuntija, mutta "valaa lisäystä" seinien alapuolelle voi olla hankalaa. Luulen, että sinun täytyy valaa betonilaatta maahan ja sitten seinät sen jälkeen. Silloin sinulla on kontrolli siitä, että isodrän ja kuitukangas ovat paikoillaan, kun täytät uudelleen. Onnea mitä tahansa valitsetkin, todella hauska projekti seurata!
On hieman hankalampaa kaivaa vaiheittain.
Toisaalta on varmaan pakko tehdä niin, eihän kaikkea saa valmiiksi yhdessä illassa.
En tiedä oikein, keneen pitäisi ottaa yhteyttä tutkiakseni "maanpainetta".
Jos kaivan kaiken kerralla, niin ei ole oikeastaan mitään turvamarginaaleja, en halua jäädä haudatuksi.
Sukellusmaski ja hengitysputki kaivauksessa ei tunnu olevan vaihtoehto.
Ja ennen kuin valan viimeiset seinät alhaalta, voin tietysti valaa lattian ensin, kun sitten valan viimeiset seinät ne seisovat alimmalla levyllä.
Ajatuksella kaivaa vain metri kerrallaan kuvittelen, että se nähdään turvallisena työnä, jossa maanpaineella ei oikeastaan ole merkitystä, ei tunnu edes siltä, että tarvitsisin jonkun laskemaan sitä.
Huoleni ovat oikeastaan vain kaksi asiaa.
Kallio ja vesi.
Mutta sitä ajattelin tarkistaa yhdellä tai useammalla koeporausreiällä.
Kun niitä rakennetaan Englannissa, ne on rakennettu kuin uima-allas, joten pohjaveden tasolla ei ole niin suurta merkitystä, toki minäkin voin leikkiä lasikuidulla, mutta se tuntuu huomattavasti monimutkaisemmalta ja kalliimmalta.
Edit: kuvassani ja kuvauksessa käänsin virheellisesti kuitukankaan ja isodrainin järjestyksen, tietenkin kuitukankaan tulee olla maata vasten eikä betonia/seiniä vasten.
Syytän kaikesta uudenvuoden samppanjaa.
Vanha ketju, mutta teen silti viestin Sen pitäisi olla aivan kuten kaivon kaivaminen, ja sen olen tehnyt.
Juuri kuten joku kirjoitti, käytetään betonirenkaita, helpoin (mutta ehkä ei nopein) tapa on valaa ne paikan päällä. Asetetaan yksinkertaisesti ensimmäinen rengas paikoilleen, sitten kaivetaan sen alta, kunnes se on lattian tasolla, sitten asetetaan seuraava rengas ja jatketaan näin, kunnes saavutetaan haluttu syvyys.
Renkaiden etu verrattuna neliöön on, että rakenne on paljon vahvempi.