Vi vill göra öppningen in till vårt kök (villa 2 plan) större. Av allt att döma är väggen bärande då det sitter en balk upptill som mellanbjälklaget vilar på. Står skrivet väggband på den.
Balken är 190x45mm och öppningen idag är 850mm, vi vill öka den till 1440mm enligt bild nedan. Väggen är reglad med 90x45mm, vissa reglar känns dock "lösa" och vissa är urkapade då det går avlopp och vatten i väggen.
Går detta att räkna på? Det blir två stycken golvåsar över öppningen.
Jos kyseessä on 45x195 sääntö (45x190 ei ole standardimitta) alimmassa laatuluokassa (C14) ja se on 1,4 metriä pitkä, se kestää pistekuormituksen keskellä noin 350 kg. Todennäköisesti sinun ei tarvitse tehdä mitään, se riippuu vähän siitä, miltä rakenne näyttää ja mitä on yläpuolella olevassa tasossa. Jos haluat vahvistaa, liimaa ja ruuvaa kiinni sääntöpala niin korkeana kuin se voi olla suoraan kattopalkin alle. On myös hyvä upottaa pieni teräspalkki.
Jos se on 45x195 runko (45x190 ei ole standardikoko) alimmassa laatuluokassa (C14) ja se on 1,4 metriä pitkä, se kestää keskellä olevan pistekuorman noin 350 kg. Todennäköisesti sinun ei tarvitse tehdä mitään, se riippuu hieman siitä, miltä rakenne näyttää ja mitä löytyy yläpuolelta. Jos haluat vahvistaa, liimaa ja ruuvaa kiinni runkopalan niin korkealle kuin se voi olla suoraan kattopalkin alle. Voit myös upottaa pienen teräspalkin sisään.
Kiitos vastauksesta!
Se on kaksiosainen runko, näkyy, jos klikkaat kuvia saadaksesi suurennoksen, ylempi on noin 45x45 (en ole kotona, joten en voi mitata nyt). Yritän lisätä hieman enemmän tietoa, tältä näyttää pohjapiirros, talon runko on noin 12,5m x 5,5m. Eteinen ja yläaulahuone ovat laajennettu. Seinä isoon makuuhuoneeseen, joka sijaitsee keittiön aukon yläpuolella, ei ole kantava.
Vastaava seinä olohuoneessa on poistettu kamiinan/portaiden korkeudelta ja korvattu palkilla.
Tältä näyttää seinä oikealla puolella aukosta nähden keittiöstä, pystysuuntaiset tukipuut on lovettu eri paikoista vesi/viemärin vuoksi ja jotkut tuntuvat käytännössä irtonaisilta.
Näiden uusien tietojen ja tarkemman valokuvien tutkimisen jälkeen minun täytyy peruuttaa, mitä kirjoitin edellisessä viestissäni. Pelkästään yläpuolella olevan kerroksen lattiasäännön alapuulle asettuminen, joka lepää nyt olevan aukon palkin keskellä, merkitsee noin 600 kg pistekuormaa. Vahvistus on siis tarpeen, esimerkiksi teräspalkilla. Toistensa päälle pinotut puupalkit, ilman että ne on liimattu, eivät kestä taipumia yhtä hyvin. Voin palata myöhemmin tänään ehdotuksilla sopivasta teräspalkin mitoituksesta.
Valitettavasti se vaikuttaa siltä, ettei taloa ole ammattimaisesti suunniteltu. Yläkerran lattian tietyt osat voivat olla melko huojuvia suurien jännevälin johdosta. Tietty varovaisuus on siksi paikallaan.
Normaalitapauksessa olisin piirustuksen perusteella sanonut, että tuo seinä ei todellakaan ole kantava. Kantavat seinät kulkevat periaatteessa aina talon pituussuunnassa, poikittain kattotuoleihin nähden niin, että kattotuolit kannatetaan, ja siinä kohdassa sinulla ei ole mitään.
Hieman uhkarohkea tapa testata on sahata pystytolpat käsisahalla. Jos saha puristuu kiinni, seinä on todennäköisesti kantava. Jätä siinä tapauksessa saha paikoilleen ja tue katto, kunnes vahvistus on paikallaan. Teräsprofiili vie vähemmän tilaa kuin liimapuupalkki.
Mielestäni pitäisi riittää, että 195x45 naulataan yhteen olemassa olevan palkin kanssa itse aukon yläpuolella. Uusi palkki kiinnitetään kunnolla aukon molemmin puolin oleviin pystyreglereihin. Silloin saat periaatteessa kantavan palkin itse aukon yläpuolelle, joka on 90x190. Pitäisi riittää hyvin 1440 mm jänneväliin tuntemuksen mukaan. Mahdollisesti sivupylväitä/seinäreglerejä täytyy jäykistää sivusuunnassa.
Jos se pitäisi toimia 45x195:llä, sen tulisi olla vähintään C24-luokkaa, mielellään C30. Kysymys on, mahtuuko se korkeuteen ilman, että on tarpeen laskea ovikorkeutta. Tässä tapauksessa panostaisin teräspalkkiin säästääkseni korkeustilaa. VKR-putki (neliskulmainen putki, jossa on suorakaiteen muotoinen poikkileikkaus) mitoiltaan 90x50 riittää ehdottomasti.
Se, että lattiahirret välitilassa ovat talon pituussuunnassa, ilmenee sekä ketjun kolmannesta valokuvasta että myös pohjapiirustuksista. Olen kuitenkin samaa mieltä siitä, että se on epätavallista. Katso myös aikaisempi kommenttini.
Näiden uusien tietojen kanssa ja huolellisemman valokuvien tutkimisen jälkeen, minun täytyy peruuttaa mitä kirjoitin edellisessä viestissäni. Pelkästään lattiareuna yläpuolisessa palkistossa, joka lepää keskellä palkkia nykyisen avauksen yläpuolella, edustaa pistekuormaa noin 600 kg. Vahvistus on siis tarpeen, esimerkiksi teräspalkilla. Puujuoksut, jotka ovat pinottu päällekkäin ilman liimausta, eivät kestä notkahdusta samalla tavalla. Voin palata myöhemmin tänään ehdotuksessa sopivasta teräspalkin mitoituksesta.
Valitettavasti minusta talo ei näytä olevan täysin ammattimaisesti suunniteltu. Yläkerran lattian tietyt osat täytyy olla melko heikkoja suurten jännevälejen vuoksi. Tietty varovaisuus on siis tarpeen.
Okei, kiitos inputista! Voit erittäin mielellään ehdottaa jonkinlaista teräspalkkia.
Ei kuulosta kovin hyvältä, jos talo ei ole hyvin rakennettu. Talo on yksi noin 50 samankaltaisesta modulitalosta, jotka ovat alueella vuodelta -79. Alla on tarkempi pohjapiirustus, jossa olen ympyröinyt ne sisäseinät, jotka uskon olevan kantavia, muut sisäseinät ovat 45x45, jotka teknisen kuvauksen mukaan eivät ole kantavia.
En sanonut, että talo olisi huonosti rakennettu, vaan että projekteringen (siis alkuperäiset piirustukset) eivät vaikuttaneet kovin ammattimaisilta. Älä lannistu siitä. Sinulla on ehdottomasti oikea asenne muutoksiin.
Punaisella merkityt seinät ovat varmasti kantavia. Olen jättänyt ehdotuksen teräspalkista aikaisemmassa viestissä.
Jos sen tulisi toimia 45x195 kanssa, sen pitäisi olla vähintään C24-luokka, mielellään C30. Kysymys on, mahtuuko se korkeudessa ilman, että oven korkeutta tarvitsee alentaa. Tässä tapauksessa panostaisin teräspalkkiin korkeuden säästämiseksi. VKR putki (neliöputki suorakulmaisella poikkileikkauksella) mittojen 90x50 kera riittää ehdottomasti.
Että lattiaa tukevat palkit sijaitsevat talon pituussuunnassa selviää osittain kolmannesta kuvasta aloitusketjussa, mutta myös pohjapiirustuksista. Olen kuitenkin samaa mieltä siitä, että se on epätavallista. Katso myös aiempi kommenttini.
Tarkoitatko, että teräspalkin pitäisi kokonaan korvata nykyinen palkki? Vai olla rinnakkain sen kanssa seinän sisällä, kuten Oldboys ehdotti?
justusandersson sanoi:
En sanonut, että talo olisi huonosti rakennettu, vain että suunnittelu (eli alkuperäiset piirustukset) eivät näyttäneet kovin ammattimaisilta. Älä murehdi siitä. Sinulla on ehdottomasti oikea asenne muutoksiin.
Punaisella merkityt seinät ovat varmasti kantavia. Olen antanut ehdotuksen teräspalkkiin aiemmassa viestissä.
Ensimmäiset pohjapiirustukset, jotka laitin esille, olivat kiinteistönvälittäjän ilmoituksesta, kun ostimme talon.
Valitettavasti minulla ei ole alkuperäisiä piirustuksia, mikä olisi ollut joskus hyvä...
Nyt olen tarkistanut, mitä paikallisella rautakaupallani on varastossa, voisiko 80x40x5 toimia?
Sitten sähköasentajat ovat käyneet katsomassa, kun seinässä, joka poistetaan, kulkee sähköä, hänen toivomuksensa on saada tilaa parille jakorasialle, joten aukko ei ole aivan niin suuri kuin olen kirjoittanut yllä, vaan pikemminkin noin 1315mm.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.