Rakensin taloa kolme vuotta sitten ja kaikki meni hyvin ja olen tyytyväinen työhöni lukuun ottamatta lattiaa. Lattia ei ole tukeva, tärisee hieman kun joku juoksee.
Rakensin sen 220x45 palkeilla 60 cc siis sitten lastulevyillä ja parkettilattialla. Ja huone on 4 m leveä ja 7,5 m pitkä, ei tukea alla, laajennus on ryömintätilan päällä. Joten keskituen rakentaminen on liian hankalaa, koska se on 7,5 m pitkä sekä jos laittaa pylväitä ryömintätilan keskelle niin mietin, että jos maa liikkuu, siitä voi tulla laskevaa tai nousevaa keskituen kohdalla, joten lattia ei ole täysin suora ja sileä, joten haluaisin välttää sen. Miten mielestänne pitäisi tehdä? Purkaa vanhat palkit ja vaihtaa. Laita samat 220x45 mutta 30 cc tai onko parempi liimapuutuilla? Kuinka pitkä cc riittää liimapuutuilla jos otan 225x45 liimapuutuilla? Tai mitä ideoita teillä on?
Lisäksi olen ajatellut ostaa kamiinan huoneeseen myöskin, jos sillä on merkitystä siihen mitä minun pitäisi tehdä.
Kiitollinen kaikista ehdotuksista/ideoista/selityksistä.
Ennen vanhaan käytettiin usein ristikkäistä tuentaa (luulen että sitä kutsutaan niin) vakauden lisäämiseksi.
Ne ovat siis melko heikkoja palkkeja, jotka asennetaan vinosti palkkien väliin. Eli yksi asennetaan yläpintaan yhdellä palkilla vinosti alas seuraavan palkin alapintaan, ja sitten toinen päinvastoin.
mutta siitä tulee enemmän työtä tehdä noin. parempi vaihtaa palkit, liimapuupalkit mutta kuinka pitkä cc tai tavalliset palkit jälleen mutta cc30 tai mitä?
Tukisääntö/palkki keskellä.. Ja joitakin säädettäviä tunkkeja, jotka tukevat tukea.. seisten jollain vakaalla..? Vain ideoita.. (Eli jos pääset ryömintätilaan ja tilaa löytyy)
..tuntuu tylsältä, jos joudut repiä lattian uudelleen auki, kun se on melkein uusi!
Mutta ymmärrän sinua, minulla on sama ongelma täällä.. aion repiä keittiön lattian auki lähitulevaisuudessa.. (Jääkaapit hyökkäävät ohi kulkiessa)
Ristikkopulttaus voi antaa vähintään yhtä hyvän vaikutuksen kuin siirtyminen liimapuuhun. Ja ehkä sen voi ratkaista alapuolelta ilman lattian purkamista.
JOS siirryt liimapuuhun tai cc30:een, voi olla oikein ristikkopultata myös.
Ei ole mahdollisuutta mennä ryömintätilaan. Ja lattia on ehtinyt laskea hieman keskeltä, joten ajattelin poistaa palkit ja laittaa uudet tilalle. Mutta jos aion laittaa tuen säädettävillä tunkkeilla, en voi silti mennä ryömintätilaan säätämään. Ei ole mitään reittiä sisään.
Joo, se on ehkä laskenut noin 1-2 cm. Kaappi, joka on noin 2 m korkea ja seisoo seinän vieressä, kallistuu hieman.. Siksi ajattelin, että olisiko parempi vaihtaa palkit liimapuuhun cc60. Onko se hyvä niin ilman tukisääntöä tai ristikkoa?