5 871 lukukertaa ·
41 vastausta
6k lukukertaa
41 vastausta
Harvaskatto alaspäin laskettuna palkistossa
Sivu 1 / 3
Hei
Viime syksynä nostimme katon niin, että talon katon kaltevuus muuttui 26,5 asteesta 38 asteeseen ja seinää korotettiin 1 metrillä. Talo on puuta ja välipohjan palkit ovat standardia cc 600 mm.
Olen ajatellut laittaa lattialämmityksen koko yläkertaan ja jotta rakennetta ei tarvitsisi liikaa korottaa, ajattelin laskea glespannelin (120x28) palkkien väliin (pitkittäissuuntaan palkkien suuntaisesti) ja glesin alle laittaa kottlausta 45x45 (cc 400). Glesin päälle ajattelin laittaa 12 mm lastulevyä ja 7 mm laminaattia.
Ajattelin, että kottlingit lepäävät 45x45:n päällä, joka kiinnitetään ruuveilla välipohjan palkkeihin.
Kysymykseni on, vaikuttaako tämä rakenne järkevältä.
Erityisesti mietin, kestääkö 45x45-kottlingit vai pitääkö valita järeämpi dimensiot.
Toivottavasti joku täällä tietää kantavuudesta enemmän kuin minä itse.
Viime syksynä nostimme katon niin, että talon katon kaltevuus muuttui 26,5 asteesta 38 asteeseen ja seinää korotettiin 1 metrillä. Talo on puuta ja välipohjan palkit ovat standardia cc 600 mm.
Olen ajatellut laittaa lattialämmityksen koko yläkertaan ja jotta rakennetta ei tarvitsisi liikaa korottaa, ajattelin laskea glespannelin (120x28) palkkien väliin (pitkittäissuuntaan palkkien suuntaisesti) ja glesin alle laittaa kottlausta 45x45 (cc 400). Glesin päälle ajattelin laittaa 12 mm lastulevyä ja 7 mm laminaattia.
Ajattelin, että kottlingit lepäävät 45x45:n päällä, joka kiinnitetään ruuveilla välipohjan palkkeihin.
Kysymykseni on, vaikuttaako tämä rakenne järkevältä.
Erityisesti mietin, kestääkö 45x45-kottlingit vai pitääkö valita järeämpi dimensiot.
Toivottavasti joku täällä tietää kantavuudesta enemmän kuin minä itse.
se ei varmaan ole mikään ongelma he kantavat vain harvat o lattialangalle koska lastulevyt kannetaan lattia-orsien varassa.................toinen tapa on että asetat 21mm raakapontin noin 20mm raolla joka 20 cm, jonne voit työntää letkun......ne asetat poikki lattiaorkeiden......sitten sen päälle lattialastulevy o laminaatti------vähemmän työtä o se vie vain 21mm kattokorkeutta
Hei,
olen melko äskettäin asentanut rimoitusta välipohjalle koko yläkerrassa. Tein suunnilleen kuten ohjeissa oli, mutta vaihdoin 120x28:n 45x22:een. Syy? Minulla on c/c 400 välipohjalla (220x45), eli melko tiheään. Käytin tavallista naularimaa, mutta lajittelin pois ne, jotka olivat kaikkein vääntyneimmät. Koska joka kolmas välipalkki oli myös osa kattotuolia, osa oli melko kireitä. Pahimmillaan erona saattoi olla 15 mm reunan ja keskikohdan välillä. Kattotuolien valmistajan mielestä se oli täysin ok, mutta ei niin mukavaa minulle, joka aikoi asentaa lattian siihen. Ratkaisu oli höylätä pois pahimmat kohdat ja tukea masoniitilla niiltä osin, missä se oli toisin päin. Mutta - tämä lisätyö, jonka sain, ei varmaankaan yllä siihen, mitä saat ehdotuksesi - Trimsten - kanssa. Välipalkkien tason lisäksi sinun on myös pidettävä huolta siitä, että jokaisen yksittäisen poikittaispalkin taso, jonka kiinnität palkkien väliin, on oikea. Ja poikkipalkkeja tulee olemaan paljon, jos aiot asentaa lattialämmityksen koko yläkertaan, eli ehdotuksesi on aikaavievää.
Ei, en usko ollenkaan ehdotukseesi, ja sanon sen täysin hyvällä mielellä. Tulet saamaan ongelmia eri lattiatasojen kanssa ja (vaikka ajan mittaan) narinaa. Valitsemamme lattialevy on 16 mm. Saimme ongelmia kaikkien saumojen kanssa, joissa liimattiin, koska ne turposivat jostain syystä. Lattian asentaja väitti, että näin tapahtuu lattialevyille < 22 mm, joten se piti hioa alas. Valitettavasti ehdotat vielä ohuempaa lattialevylevyä!?
Ehdotan, että toimit suositusten mukaan ja käännät rimoituksen sekä lattialämmitysputket kohtisuoraan välipalkkeja vastaaviin. Menetät toki muutaman senttimetrin korkeudesta, mutta kahdesta pahasta asiasta, joista toinen on huono lattia ja toinen matalampi huonekorkeus, valitsisin ainakin jälkimmäisen vaihtoehdon. Voisit myös harkita 22 mm lattialevyjä, joissa on valmiiksi jyrsityt urat lattialämmitysputkille. Rakentaa vähiten ja muistaakseni ne voi asentaa suoraan palkkien päälle, vaikka c/c on 600. Tarkista tämä vaihtoehto, jos pidät sitä taloudellisesti kannattavana.
Toivottavasti et ole masentunut tästä ja onnea valintasi kanssa!
olen melko äskettäin asentanut rimoitusta välipohjalle koko yläkerrassa. Tein suunnilleen kuten ohjeissa oli, mutta vaihdoin 120x28:n 45x22:een. Syy? Minulla on c/c 400 välipohjalla (220x45), eli melko tiheään. Käytin tavallista naularimaa, mutta lajittelin pois ne, jotka olivat kaikkein vääntyneimmät. Koska joka kolmas välipalkki oli myös osa kattotuolia, osa oli melko kireitä. Pahimmillaan erona saattoi olla 15 mm reunan ja keskikohdan välillä. Kattotuolien valmistajan mielestä se oli täysin ok, mutta ei niin mukavaa minulle, joka aikoi asentaa lattian siihen. Ratkaisu oli höylätä pois pahimmat kohdat ja tukea masoniitilla niiltä osin, missä se oli toisin päin. Mutta - tämä lisätyö, jonka sain, ei varmaankaan yllä siihen, mitä saat ehdotuksesi - Trimsten - kanssa. Välipalkkien tason lisäksi sinun on myös pidettävä huolta siitä, että jokaisen yksittäisen poikittaispalkin taso, jonka kiinnität palkkien väliin, on oikea. Ja poikkipalkkeja tulee olemaan paljon, jos aiot asentaa lattialämmityksen koko yläkertaan, eli ehdotuksesi on aikaavievää.
Ei, en usko ollenkaan ehdotukseesi, ja sanon sen täysin hyvällä mielellä. Tulet saamaan ongelmia eri lattiatasojen kanssa ja (vaikka ajan mittaan) narinaa. Valitsemamme lattialevy on 16 mm. Saimme ongelmia kaikkien saumojen kanssa, joissa liimattiin, koska ne turposivat jostain syystä. Lattian asentaja väitti, että näin tapahtuu lattialevyille < 22 mm, joten se piti hioa alas. Valitettavasti ehdotat vielä ohuempaa lattialevylevyä!?
Ehdotan, että toimit suositusten mukaan ja käännät rimoituksen sekä lattialämmitysputket kohtisuoraan välipalkkeja vastaaviin. Menetät toki muutaman senttimetrin korkeudesta, mutta kahdesta pahasta asiasta, joista toinen on huono lattia ja toinen matalampi huonekorkeus, valitsisin ainakin jälkimmäisen vaihtoehdon. Voisit myös harkita 22 mm lattialevyjä, joissa on valmiiksi jyrsityt urat lattialämmitysputkille. Rakentaa vähiten ja muistaakseni ne voi asentaa suoraan palkkien päälle, vaikka c/c on 600. Tarkista tämä vaihtoehto, jos pidät sitä taloudellisesti kannattavana.
Toivottavasti et ole masentunut tästä ja onnea valintasi kanssa!
Ei ajatus oli, että rako olisi kantava. Muuten pitää olla 22 mm lastulevyä, jotta rakenne olisi kantava. Ei kuten ajattelin 12 mm lastulevyä.El_-micke sanoi:det skall väl inte vara några problem med det dom kommer väl bara att bära upp gles o golvslang för spånskivorna bärs ju av golvbjälkarna.................ett annat sätt är att du lägger 21mm råspånt med ca 20mm springa var 20 cm där du kan peta ner slangen......dom lägger du tvärv golvbalkarna......sen på det golvspån o laminat------mindre jobb o det stjäl bara 21mm takhöjd
Ja lisäksi olisi aika turhaa olla niin paksu rako.
Ei, tajuan vain, että minun olisi ehkä pitänyt tarkistaa tämänkaltaisesta foorumista aikaisemmin. Ideointi johtaa parhaisiin ratkaisuihin.kmilic sanoi:
Ongelma, joka minulla on tähän asti ollut, on se, että on ollut vaikeaa saada arkkitehtitoimistoja/rakennuskonsultteja antamaan mitään vastauksia tai laskemaan työtä. Kaikki, joilta olen kysynyt, ovat viitanneet siihen, etteivät työskentele yksityishenkilöiden kanssa. (vaikka olinkin valmis maksamaan työstä).
En ollut myöskään ajatellut lainkaan, että koko rakenne voi ajan myötä laskea. Kiitos vinkistä.
Alan yhä enemmän ymmärtää, että minun on luultavasti laitettava harvajaot poikittain ja nieltävä se totuus, että lattiakorkeus nousee hieman. Ongelma ei ole niinkään siinä, että kattokorkeus huonontuisi, vaan siinä, että välipohja on jo 420 mm ja se on vähän huonompi portaille. Uudet kattotuolit ovat vanhojen päällä, minkä takia välipohja on korkea.
Jos nyt laitetaan poikittain välipohjaan, seuraava järjestely pitäisi toimia:
Harvajako (noin 20 mm harvajakojen väliin, jotta lattialämmitysputket mahtuvat) + 12 mm lastulevy ja sitten 7 mm laminaatti.
Kuten sanottu, kun yksin miettii, ratkaisu on yleensä kohtuullisen hyvä, mutta kun on joku, kenen kanssa ideoida, ratkaisu voi olla erittäin hyvä.
Kiitos vastauksesta
Voi, unohdin erään asian:kmilic sanoi:
Olin alun perin ajatellut asentaa 22 mm uritettua lastulevyä, mutta ongelma siinä on hinta, noin 3 kertaa enemmän. Lisäksi paikallinen putkifirma sanoi, että siitä tulee todella paljon hukkaa.
Kuten sanottu, olen erittäin kiitollinen kommenteistasi. Aina auttaa, kun voi kuulla jonkun toisen näkökulman ongelmaan.
Jos sinulla on jyrsin, voit ostaa tavallista 22-lastulevyä ja jyrsiä lautojen avulla, jolloin siitä tulee kohtuullisen suoraa. Pyöristykset voi myös ratkaista erilaisilla apuvälineillä.
Ehkä taloudellinen vaihtoehto?
Ehkä taloudellinen vaihtoehto?
Ongelma on, että olen valitettavasti jo ostanut glesen ja 12 mm lastulevyt.spocks_beard sanoi:
Koska olen tullut siihen tulokseen, että ensimmäinen ratkaisuni oli vähemmän sopiva, minun on yritettävä löytää vaihtoehto, joka perustuu siihen, mitä minulla on. Ehdottomasti glesenin suhteen ja parhaassa tapauksessa myös lastulevyjen.
Joten valitettavasti.
Syy siihen, että olen jo ostanut materiaalin, on se, että keskustelin erään Beijer Byggin henkilön kanssa, ja hän piti suunnitelmaani hyvänä. Tuntuu kuitenkin siltä, että hän oli väärässä.
Minun osaltani on tärkeää, että kaikki sujuu hyvin loppujen lopuksi ja toivottavasti ilman liikaa ylimääräisiä kustannuksia.
jos olen ymmärtänyt asian oikein, sinulla on jo kotona 120x28mm harvalaudoitus? Aseta se sitten poikittain cc40-kannatteen päälle ja laita sitten harmaahuopa ja laminaattilattia sen päälle. Jos haluat tehdä tästä hieman paremman, laita kerros lattiakipsiä harvalaudoituksen päälle ja sitten laminaattilattia.
Ostamasi lastulevyt voit ruuvata seinälle kiinni, kipsin taakse. Lattialla niistä ei ole hyötyä. Laittaa 22mm lastulevy lattialle JA harvalauta kun on tarkoitus asentaa laminaattilattia, on hukkaan heitettyä ja tarpeetonta.
Kaikki muut rakenteet joista olette puhuneet vaikuttavat sekä monimutkaisilta että tarpeettomilta.
Ostamasi lastulevyt voit ruuvata seinälle kiinni, kipsin taakse. Lattialla niistä ei ole hyötyä. Laittaa 22mm lastulevy lattialle JA harvalauta kun on tarkoitus asentaa laminaattilattia, on hukkaan heitettyä ja tarpeetonta.
Kaikki muut rakenteet joista olette puhuneet vaikuttavat sekä monimutkaisilta että tarpeettomilta.
Pyydä vaihtaa kuitulevysi oikeisiin lastulevyihin, sen voit varmasti saada, jos ne ovat vahingoittumattomia. Sitten aseta ostamasi rimoitus pitkin palkistoasi, edellyttäen, että se on suora ja siisti. Älä kiinnitä rimoitusta palkistoon, vaan anna sen levätä eristämisen päällä tai tue se alapuolelta sääntöpalasilla. Tämän ideana on, että myöhemmin, kun olet asentanut lastulevylattian, ruuvaat rimoituksen kiinni lastulevyjen alapuolelle. Tämä varmistaa, että lämmönlevyjen ja lastulevyn välillä on kosketus. Millimetrin rako heikentää lämmönjohtavuutta huomattavasti. Muista myös merkitä jatkuvasti lastulevyihin, missä lattianlämmityksen putkistot ovat, jotta et ruuvaisi niihin, käytä kynää, joka näkyy vielä monien vuosien jälkeen, saatat haluta muuttaa jotain tulevaisuudessa. Toinen erittäin tärkeä asia puupalkistolattialämmityksessä on, että kaikki puutavara on kunnolla kuivaa ennen asennusta, koskee luonnollisesti myös lastulevyjä, vuokraa kosteusmittari, jos olet epävarma.
No ei kovin monta oikeaa siinä. Sekoitus useista viesteistä, jotka ovat osittain minun kysymykseni ja osittain muiden vastauksia.MathiasS sanoi:
Kipsilevyn laittaminen lattialämmityksen päälle ei ole hyvä idea, koska tietääkseni se johtaa lämpöä vielä huonommin kuin lastulevy.
Minulla on siis cc 600 mm kerrosrunko ja minulla on 120x28 kooling sekä 12 mm lastulevy, jotka on jo hankittu.
Miksi alun perin ajattelin tehdä hieman monimutkaisemman rakenteen, oli, jotta kokonaiskorkeus alakerran lattiasta ei kasvaisi liian suureksi. Jos sinulla jo on 420 mm paksu kerrosrunko, et halua kasvattaa sitä vielä enempää. Kuitenkin niin on käynyt.
Vinkki MathiasS:lle on lukea ja pitää erillään eri viestit ennen vastaamista.
Totta kai, jos ei olla tekemässä lattialämmitystä, olisin luonnollisesti käyttänyt 22 mm lastulevyä (johon luulen sinun viittaavan). Nyt kun lämmitysputket ovat lattiassa, noin 30 mm paksu lattia lämpöputkien päällä ei ole hyvä idea. Ensinnäkin järjestelmästä tulee erittäin hidas ja toiseksi putkien lämpötilaa voi joutua nostamaan. (Paikallisen putkifirman mukaan sitä ei suositella)Jan-L sanoi:
On syytä ottaa huomioon, että vesikiertoiset lattialämmitysjärjestelmät ovat yleensä matalalämpötilaisia, mikä voi olla tarpeen muuttaa, jos lattia ylittää sen liian paksu.
Siksi pyrin saamaan mahdollisimman ohuen lattian päälle ilman kantavuuden heikentymistä. Nykyisellä suunnittelulla päädyn noin 21 mm:iin (1 mm lämpölevy, 1 mm huopapaperi, 12 mm lastulevy ja 7 mm laminaatti).
(Kaikki puu on jo vintillä kasassa ja ennen sitä se on ollut kuivassa ulkona.)
Ne putkifirmat, joihin olen ollut yhteydessä, sanovat, että 22 mm lastulevy toimii hyvin, en koskaan ottaisi riskiä huonommalla vaihtoehdolla. Katso alla olevasta linkistä mitä uponor suosittelee, sivu 11.
http://www.uponor.se/upload/documen...roschyrer/5031 022007 Rörläggning 070131B.pdf
http://www.uponor.se/upload/documen...roschyrer/5031 022007 Rörläggning 070131B.pdf
Upea hyvä vinkki sinulta, että en ajatellut sitä aikaisemmin! Ihmeellistä!trimsten sanoi:Voi, siinä ei montaa oikeaa ollut. Sekoitus useista viesteistä, jotka ovat osittain minun kysymykseni ja osittain muiden vastauksia.
Gyprocin laittaminen lattialämmityksen päälle ei ole hyvä idea koska tietääkseni se johtaa lämpöä vielä huonommin kuin lastulevy.
Minulla on siis cc 600 mm lattia ja olen jo ostanut 120x28 harvalaudoituksen sekä 12 mm lastulevyä.
Miksi alun perin ajattelin tehdä hieman monimutkaisemman rakenteen, oli ettei kokonaiskorkeus alakerran lattiasta tulisi liian suureksi. Jos jo nyt on 420 mm paksu lattia, ei halua lisätä sitä vielä enempää. Kuitenkin niin täytyy tehdä.
Vinkki MathiasS:lle on lukea ja erottaa eri kirjoitukset ennen vastaamista.
Jos olen nyt lukenut tämän viestin oikein, sinun ongelmasi ei siis ole, että yläkerran huonekorkeus tulisi liian pieneksi, vaan että lattia tulisi liian paksuksi? Monia kysymyksiä lattialämmityksestä olen nähnyt täällä vuosien varrella, mutta tämä oli täysin uusi!
cc60 ei ole hyvä mitta harvalaudoitukselle. Jos aiot käyttää tarvikkeita, joita sinulla on, sinun täytyy ilmeisesti tehdä liimattu rakenne välttääksesi notkuvan lattian – en tekisi niin. Mieluummin näkisin vaivaa lisätäkseni palkin ja rakentaisin cc30-välin mukaista. Sitten se pitää vain harvalaudoituksella.
Gyproc lattialämmityksen päällä on tietyissä tapauksissa erittäin hyvä idea (joten ainakin saat yhden oikean merkin minulle).
...ja vielä parempi siitä tulee, jos lastulevyn laittaa alimmaksi ja sen päälle laittaa harvapaneelin...... Wirsbolla on joskus vähän liikaa vyötä ja henkseliä tyypillisissä rakenteissaan.Jan-L sanoi: