14 111 lukukertaa ·
20 vastausta
14k lukukertaa
20 vastausta
Kipsilevy vaakasuorilla koolauksilla, miten?
Hei taas!
On uusi ongelma.
Kipsilevy 900x2400 vaakasuorilla koolauksilla.
Oletan, että levyt asetetaan pystyy, eli 900 on kohti kattoa/lattiaa. Tarvitaanko "kortlingar" levysaumoissa?
Vaakasuorien koolausten takana on pystykoolingset 145x45 cc600.
Seinä 1. Vaakasuorat koolaukset 45x45 cc600. Yksittäinen kipsilevy.
Seinä 2. Vaakasuorat koolaukset 45x45 cc450. Kaksoiskipsilevy. Kosteiden tilojen seinä.
On uusi ongelma.
Kipsilevy 900x2400 vaakasuorilla koolauksilla.
Oletan, että levyt asetetaan pystyy, eli 900 on kohti kattoa/lattiaa. Tarvitaanko "kortlingar" levysaumoissa?
Vaakasuorien koolausten takana on pystykoolingset 145x45 cc600.
Seinä 1. Vaakasuorat koolaukset 45x45 cc600. Yksittäinen kipsilevy.
Seinä 2. Vaakasuorat koolaukset 45x45 cc450. Kaksoiskipsilevy. Kosteiden tilojen seinä.
Hm, ei vastauksia. :-/
Pienen etsinnän jälkeen löysin toisen ratkaisun.
Miten sitä voikaan jumittaa ajatuksissa. Sisäiset sekundäärisääntöni olen sijoittanut ajatuksissani (ja melkein kaikki luonnokset, jotka löytyvät netistä ym.) vaakasuoraan, eli sitonut primäärisäännöt (kantavat).
Parocsin vihjeiden perusteella huomasin, että sekundäärisäännöt sijoitetaan suoraan primäärisääntöjen päälle (näyttää erittäin paksulta säänöltä, omassa tapauksessani 45+145x45, eli 190x45) ja puristetaan muovi väliin. Tämä ratkaisee monta ongelmaa minulle.
Johtopäätöksiä?
Pienen etsinnän jälkeen löysin toisen ratkaisun.
Miten sitä voikaan jumittaa ajatuksissa. Sisäiset sekundäärisääntöni olen sijoittanut ajatuksissani (ja melkein kaikki luonnokset, jotka löytyvät netistä ym.) vaakasuoraan, eli sitonut primäärisäännöt (kantavat).
Parocsin vihjeiden perusteella huomasin, että sekundäärisäännöt sijoitetaan suoraan primäärisääntöjen päälle (näyttää erittäin paksulta säänöltä, omassa tapauksessani 45+145x45, eli 190x45) ja puristetaan muovi väliin. Tämä ratkaisee monta ongelmaa minulle.
Johtopäätöksiä?
Tarkoitus käyttää kahta erilaista sääntöä on minimoida lämpöhäviöt. Siksi pystysuorat ja vaakasuorat tulee laittaa toisiaan vasten, jolloin syntyy vain yksi 45x45 pinta, joka päästää kylmän läpi. Muutoin se olisi 45xsäännön pituus.
Argh,
luuletteko, että tulee ongelma sisäinen sekundärregel ja primäärregel keskenään? Minulla on myös ulkoinen sekundärregel ja se on asennettu "tvärs", eli vaakasuoraan. Yhteensä eristys 45+145+45=235
Jos se on ongelma, minun täytyy asentaa sisäiset vaakasuoraan. Mutta sitten alkuperäinen kysymys on takaisin, miten asentaa gipsskivorna?
luuletteko, että tulee ongelma sisäinen sekundärregel ja primäärregel keskenään? Minulla on myös ulkoinen sekundärregel ja se on asennettu "tvärs", eli vaakasuoraan. Yhteensä eristys 45+145+45=235
Jos se on ongelma, minun täytyy asentaa sisäiset vaakasuoraan. Mutta sitten alkuperäinen kysymys on takaisin, miten asentaa gipsskivorna?
Aseta kipsilevyt siten kuin ne parhaiten sopivat, sinun täytyy lisätä lyhyitä tukipalkkeja niin, että kaikki saumat osuvat koolinkeihin. Koska levyjen mitat ja koolinkien cc-mitta eivät vastaa toisiaan, oletan, että pystyasennossa olevat kipsilevyt ovat helpoimmat.
Mutta..
lyhytpalkeilla syntyy hieno ruutukuvio, joten voin aivan yhtä hyvin asettaa sisätuet pystysuoraan suoraan ensisijaisia tukia vasten, kuten kirjoitin yllä?
Tai tarkoitatko, että lyhytpalkeja EI pitäisi sijoittaa ensisijaisille tukille (lämpösillan takia jkpg_peterin mukaan).
lyhytpalkeilla syntyy hieno ruutukuvio, joten voin aivan yhtä hyvin asettaa sisätuet pystysuoraan suoraan ensisijaisia tukia vasten, kuten kirjoitin yllä?
Tai tarkoitatko, että lyhytpalkeja EI pitäisi sijoittaa ensisijaisille tukille (lämpösillan takia jkpg_peterin mukaan).
Fiskarhedenvillan tekee näin: asenna 45 * 45 vaakasuoraan ensisijaisten tukirimojesi sisäpuolelle. Pllast näille. Sitten asennetaan 28 * 70 pystysuoraan gipsilevyille sopivalla etäisyydellä.
Terveisin Tommy.
PS Minun henkilökohtainen mielipiteeni on, että voit kiinnittää 45 * 45 suoraan ensisijaisiin tukirimoihin, koska sinulla on vaakasuora eristyskerros ulkopuolella.
Terveisin Tommy.
PS Minun henkilökohtainen mielipiteeni on, että voit kiinnittää 45 * 45 suoraan ensisijaisiin tukirimoihin, koska sinulla on vaakasuora eristyskerros ulkopuolella.
Hei taas. Huomasin juuri, että ehdotukseni ei toimi, koska sinulla oli 900 mm leveä kipsilevy ja seinä oli koolattu cc600. 900 mm kipsilevy pitäisi olla koolattu cc450. Anteeksi, mutta silloin asentaisin 45 * 45 vaakasuoraan ja sitten 28*70 pystysuoraan cc450. Terveisin Tommy
Eristyksen näkökulmasta tulisi välttää rakenteen rakentamista läpivievällä puulla, mitä vähemmän läpivievää puuta eristyksen eduksi sen parempi.SittinDuck sanoi:
Kyllä, katso vastaus #3.
900 kipsiä käytän väliseinissä. Voin käyttää 1200 ulkoseinissä, ei ongelmaa...
Se on kyllä hyvä ehdotus, 28*70 säännön jättämiä tyhjiä tiloja on hyvä käyttää kaiken sähkön, putkien ja dosien asennukseen.tommiz sanoi:
En halua pienentää asuinalaa.
Syy sisäiselle 45-säännölle oli juuri tätä tarkoitusta varten, eli helpompi sähköasennus, ettei höyrynsulkua puhkaista heti poraamalla ym.
Tämän vaihtoehdon suljen pois.
Minulla tulee sisältä päin:
13 kipsilevy
45 sääntö+eristys
höyrynsulku
145 sääntö+eristys
45 sääntö(vaakasuora)+eristys
tuulensuojapaperi
28 naularima
22 paneeli.
Syy sisäiselle 45-säännölle oli juuri tätä tarkoitusta varten, eli helpompi sähköasennus, ettei höyrynsulkua puhkaista heti poraamalla ym.
Tämän vaihtoehdon suljen pois.
Minulla tulee sisältä päin:
13 kipsilevy
45 sääntö+eristys
höyrynsulku
145 sääntö+eristys
45 sääntö(vaakasuora)+eristys
tuulensuojapaperi
28 naularima
22 paneeli.
Näin minä ajattelen: pystysuorat 145 säännön mukaiset rakennusfooliot asetetaan, sitten vaakasuorat 45 x45 cc600. Paikoissa, joissa rasiat sijaitsevat, on naulattava pystysuora 45 x45 sääntö, koska rasiat naulataan sivulta. Kun rasiat ja vp-putket ovat valmiita, osiot eristetään 45 eristyksellä.
Sitten helpottaakseen kipsilevytyöskentelyä ja raskaiden asioiden ripustamista seinälle peitetään seinä OSB-levyillä tai päätyuralla 17mm.
Nyt ei ole väliä, minkä levyisiä kipsilevyjä käytetään, koska ne ruuvataan alapuolella olevaan puumateriaaliin.
Sitten helpottaakseen kipsilevytyöskentelyä ja raskaiden asioiden ripustamista seinälle peitetään seinä OSB-levyillä tai päätyuralla 17mm.
Nyt ei ole väliä, minkä levyisiä kipsilevyjä käytetään, koska ne ruuvataan alapuolella olevaan puumateriaaliin.
