Olen remontoimassa hirsitaloa torpariperustuksella ja pohdin parasta ratkaisua. Aluksi ajattelin vain korjata lattian aluslaudoituksen ja eristää sen, mutta olen törmännyt ihmisiin, jotka ovat käyttäneet hasoporia täyttääkseen perustuksen. Käsittääkseni voi tehdä näin (katso kuva):
Mutta mietin myös, mitä tapahtuu maankosteudelle tällaisessa rakenteessa?
Suurin etu on se, että voi välttää aluslaudoituksen rakentamisen koko talossa. Materiaali foamilasi on myös kestävää, eikä ole mitään, mihin hiiret voisivat rakentaa.
Pohdin myös, tarvitseeko minun poistaa nykyiset kantavat palkit vähentääkseni kosteusongelmien riskiä? Ja mietin, voinko ylipäätään poistaa niitä rakenteen kannalta. Ne ovat kiinnittyneitä talon seiniin, mikä saattaa tarkoittaa, että ne pitävät talon kasassa jollain tavalla? Tuntuu, että niiden pitäisi jäädä. Minun on kuitenkin oltava jotain, mihin naulata lattia?
Kommentteja tästä mallista otetaan kiitollisena vastaan!
Toinen pohdinta on myös radon. Käsittääkseni radon voi "tulla ja mennä" kausittain. Siksi vaikuttaa turvallisimmalta ehkäistä sitä radonesteellä rakennuksen pohjassa. Mitä pitäisi käyttää? Toimiiko tavallinen rakennuspasta, vai onko sen oltava joku erikoistuote? Onko jollakin ideoita?
Miten yleensä tehdään? Miksi on silloin olemassa radonmuoveja, jos tavallinen rakennusmuovi toimii? Mielipiteitä loppuosan perussuunnitelmasta otetaan kiitollisena vastaan.
Toinen pohdinta on myös radon. Käsittääkseni radon voi "tulla ja mennä" kausittain. Tältä osin vaikuttaa turvallisimmalta ennaltaehkäistä radonesteellä alimpana perustuksessa. Mitä tulisi käyttää? Toimiiko tavallinen rakennusmuovi vai tarvitseeko olla jokin erikoistuote? Onko jollakulla ideoita?
Lopuksi mainittakoon, että rakennusmuovi ei ole täysin tiivis, vaan enemmänkin höyrysulku. Jos haluaa tiiviimmän kerroksen ryömintätilaan, joka vastaa kosteussulkua ja kaasutiivistystä, radonmatto on asennettava. Lue myös radonista ryömintätilassa. Kyseessä on kuitenkin aivan erilaiset kustannukset hankkia mattoa radonia vastaan, joka voi koostua rakennusmuovin kaltaisilla kerroksilla kaksipuolisesti laminoidusta alumiinifoliosta.
Se maksaa 600 kr/kuutio, jos tilaat irtotavarana. Hinta sisältää kuljetuksen mutta ei sisällä alv. ja on voimassa suurissa tilauksissa, jotka ovat kooltaan 30-40 kuutio. Pienempiä määriä tilattaessa hinta nousee. Soita heille ja kysy.
Miten tavallisesti toimitaan? Miksi on olemassa radon mattoja, jos tavallinen rakennusmuovi kelpaa? Otan kiitollisena vastaan mielipiteitä perustuksen järjestelystä.
Jos haluat käsitellä kosteuden ongelman ryömintätilassa, käytetään yleensä rakennusmuovia.
Jos sinulla on suuria ongelmia radonin kanssa (onko sinulla mitään ongelmia radonin kanssa?), voi olla syytä harkita radonmattoa, mutta se tuntuu olevan aivan eri projekti kuin mitä olet tekemässä. Lisäksi, jos käytät rakennusmuovia ja varmistat, että saumat ja seinän kohdat ovat TÄYSIN tiiviitä, tulet varmasti vähentämään radonpitoisuuksia niin, ettei sinun tarvitse harkita kallista radonmattoa. JOS tämä halpa toimenpide ei riitä, valmistaudu pieneen radonimuriin laittamalla viemäriputki muovin alle, jossa voit luoda heikon alipaineen tuulettimen avulla. Näin olet halvalla tavoin saanut itsellesi radonturvallisen ratkaisun.
...mutta ennen kuin edes harkitset radonia - tee mittaus. Jos sinulla ei ole radonia, jatka uniasi ja tee uusi mittaus muutaman vuoden kuluttua.
Juuri niin, ei en tiedä onko minulla edes radonia, mutta olin kuvitellut, että ongelmat voisivat tulla jaksoissa. En tiedä onko se vain unta?
Miten saan tiivistettyä vanhan perinteisen perustuksen hakatuilla kivillä? Tuntuu mahdottomalta. Osittain kaikki epätasaiset kivet, mutta sitten myös koko savupiipun perustan ympärillä.... Mutta muuten hyvä vinkki laittaa salaojaputket varmuudeksi niin sanotusti.
En ole löytänyt hintoja radonduk:istä, mitä se maksaa?
Mielestäni paras tapa, jonka olen tehnyt pari kertaa, on valaa uusi laatta. Kaiva maa sopivalle korkeudelle. 20 cm sepeliä, jonka tasoitat laserilla. Valitsemasi paksuinen solumuovieristys, jonka välissä on ikääntymätön muovi. Perusmuurin ja savupiipun juuren eristetään kevytsoralla. Sitten valetaan noin 10 cm paksu laatta.
Näin sinulla on eristetty maavarainen laatta vanhassa talossa. Hiiret eivät pääse sisään ja voit asentaa lattialämmityksen. Hyväksi todettu rakenteen ratkaisu. Jos on radonriski, varmistat tilanteen radonputkilla sepelissä. Sinun ei tarvitse huolehtia kantavista palkeista tai aluslattiasta, joka voi homehtua.
Jos olet huolissasi siitä, että seinät työntyvät ulos, jos poistat kantavat palkit, voit porata kiinni vahvat kulmateräkset betoniin, jotka kiinnität hirsiin.
Näen solumuovin edut, mutta olen enemmän kiinnostunut Hasopor-menetelmästä. Hasopor on valmistettu kierrätetystä lasista ja sen sanotaan säästävän noin 40 % kokonaisenergiasta valmistuksessa verrattuna solumuovilevyyn jne. Hasoporilla on lisäksi käytännössä rajaton elinikä. Lattialämmityksen voi asentaa suoraan Hasoporin päälle, mikä tehdään kuitenkin vain kylpyhuoneessa ja eteisessä. Se on oikeastaan aika samanlainen kuin laatta, mutta ilman betonia.
En tiedä, miten minun pitäisi toimia vedeneristeellä. Rakennusmuovi perustuksissa estää tietyn verran maankosteutta tunkeutumasta ylös, mutta mitä tapahtuu muovin alla? Voiko siitä tulla muitakin ongelmia? Mitä haittaa on, jos maankosteus saa nousta ylös vapaasti? Tarvitsen tähän teidän pohdintojanne avuksi!
Kuinka kauan solumuovi kestää? Miten se vaihdetaan sinä päivänä, kun se on käyttökelvoton? Kuinka suuri on kustannus vertailussa? Hasopor, jonka tilaan, on noin 30 kuutiota eli 22 500 sis. alv ja toimitus.
Arvaan, että materiaalikustannukset, murske, solumuovi, lecakuulat ja betoni ovat noin 600-750kr/m². Työtyöt tulevat sitten lisää mutta ehkä teet ne itse.
Mitä tulee siihen, kuinka kauan solumuovi kestää, sinun ei tarvitse huolehtia siitä elinaikanasi.
Sanoisin, että ei, et tule saamaan muita ongelmia, kun käytät muovia perustuksessa. Niin kauan kuin sen alla ei ole biologisesti hajoavaa materiaalia. Miksi haluaisit päästää maankosteutta asuinalueeseen?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.