Asun uudessa Myresjötalon talossa, jossa alakerta on valmis ja työskentelen nyt yläkerran parissa (viistokatto). Kaikki sanovat, ettei kipsilevyjä pitäisi saumata ikkunoiden/ovien kohdalla, miksi ei? Minun tapauksessani, kun viistoseinä on ikkunan vieressä lyhyellä sivulla, on erittäin vaikeaa saumata levyjä ikkunan yläpuolella, onko ok olla erillinen levy ikkunan yläpuolella ja sivuilla?

Puutalot liikkuvat (laajenevat kosteudessa (=kesällä) ja kutistuvat kuivemmalla säällä (=talvella)). Jos sijoitat sauman ikkunan/oven kohdalle, lisääntyy todennäköisyys, että kipsilevyt, jotka on kiinnitetty alla olevaan puuhun, myös liikkuvat ja ajan myötä tulee rakoja.

olni65 sanoi:
Puutalot liikkuvat (laajenevat kosteudessa (=kesä) ja kutistuvat kuivuudessa (=talvi)). Jos sijoitat sauman ikkunan/oven kohdalle, lisääntyy todennäköisyys, että kipsilevyt, jotka on kiinnitetty alla olevaan puuhun, myös liikkuvat ja ajan myötä syntyy rakoja.
Ymmärrän sen, mutta saumahan on kuitenkin ovi/ikkuna koko pituudeltaan (muuten vaikeaa), joten minun tapauksessani tuntuu hankalalta ja turhalta yrittää saada ikkunaosan levy yhtenäiseksi vinokaton puolen levyn kanssa. Yhdeksi kappaleeksi saaminen tuntuu vaikealta. Onko ylimääräinen vaiva perusteltua?

Ajatus on, että saumaa ei tulisi oven/ikkunan reunaan, vaan se tulisi asettaa keskelle ovea/ikkunaa. Jos ajattelee, miten tukipuut ovat ovien/ikkunoiden kohdalla, sinulla on yleensä ainakin kaksi tukipuuta lattiasta kattoon, jotka ympäröivät ovea/ikkunaa. Jos lisäksi laitat kipsilevyn reunan sinne, seuraat tukipuuta, ja sinun on naulattava ylimääräinen tukipuu pala kiinnittääksesi kipsilevyn oven yläpuolelle.

Näin sinulla on kaksi tukipuuta, jotka voivat liikkua toisistaan riippumatta, ja voilà, halkeamat ilmestyvät. Kun olen laittanut kipsilevyä ovien ja ikkunoiden ympärille, olen sahannut (pienemmällä hienolla käsisahalla) leikkaukset ikkunoille ja oville ennen tai joskus sen jälkeen, kun olen asentanut kipsilevyn. Mutta minulla onkin vain suorat seinät. :)

olni65 sanoi:
Tanken är att man inte ska ha skarv längs dörren/fönstret, utan istället sätta skarven mitt 'på' dörren/fönstret. Tänker man på hur reglarna står vid dörrar/fönster, så har du oftast iallafall två reglar från golv till tak som 'omringar' dörren/fönstret. Lägger du dessutom gipset med kanten där så följer du regeln, och du måste spika dit en extra regelbit för att fästa gipsplattan ovanför dörren i.

Därmed har du två reglar som kan rör sig oberoende av varandra, och voilà dina sprickor. När jag har satt gips kring dörrar och fönster har jag sågat ur (med mindre, fin, fogsvans) urtag för fönster och dörrar innan eller ibland efter att jag satt upp gipsskivan. Men så har jag bara raka väggar också. :)
Vid fullstora väggar och utan snedtak så är detta givetvis rätt sätt. Men jag menade mer specifikt i mitt fall med snedtak då jag har ca 50mm utrymme ovanför högerhörn på fönstret till snedtaket.
I de faktaböcker jag läst säger att man vid dörröppningar/fönster ska sätta gipset i den regel som gå på högersida och sedan den extra kortling som går upp mitt i dörröppningen. Sedan en annan bit från vänster Gipsskivan ser då lite ut som ett upp och nervänt L. Är detta vad du menar?

En ole aivan varma, mitä tarkoitat. Onko sinulla kuva?

Olen piirtänyt kuvan, jossa olen piirtänyt ikkunat ja kattotuolit, otan mielelläni vastaan vinkkejä siitä, miten kipsilevy tulisi asentaa näissä olosuhteissa, tarvitaanko esim. lisäkoolauksia?

• Rakennussuunnitelma, jossa näkyy ikkuna ja kattoristikot. Pohditaan, miten kipsilevyt tulisi asentaa ja tarvitaanko lisää tukipuita.
Olin aikeissa näyttää juuri sen linkin, jonka ByggaNytt näyttää, mutta jätin sen, koska ajattelin, että ymmärsit periaatteen, jos oli suorat seinät.

Se, mikä aiheutti ongelmaa minulle, oli se, että näin viistoseinäsi alkavan ikkunan yläpuolelta, huoneeseen. Ei ikkunan vieressä, kuten nyt ymmärrän, että se on.

Jos olisin laittanut kipsiä tänne, olisin tehnyt seuraavaa.

Lähden siitä, että sinulla on koolaukset, jotka sijaitsevat suunnilleen seuraavasti. Olen merkinnyt ne kuvassa sinisellä värillä. Sitten olisin leikannut kipsilevyn niin, että siitä on tullut vihreän kuvion muotoinen, ja asettanut ne näytetyille koolauksille.

Periaatteessa saat sen kuvan, jonka ByggaNytt näyttää, mutta viistolla kulmalla sopeutuaksesi viistoseinään. Se kuulostaa yksinkertaiselta, mutta uskon, että sen pitäisi oikeastaan olla niin yksinkertaista. Tai sitten on vielä jotain, mitä en ole ymmärtänyt... :)

• Rakenteen suunnitelma, jossa siniset palkit osoittavat seinän rungon ja viistotun katon, ja ikkunan paikka on merkitty keskelle.
  • Piirros, jossa näkyy ikkunan yläpuolella kalteva katto. Sininen esittää tukirakenteet, vihreä alue kipsilevyn asettelua.
olni65 sanoi:
Olin ajatellut näyttää juuri sen linkin, jonka ByggaNytt näyttää, mutta pidättäydyin, koska ajattelin, että ymmärsit periaatteen, jos sinulla oli suorat seinät.

Se, mikä sekoitti minut, oli että näin vinoseinäsi alkavan ikkunan yläpuolelta, huoneeseen päin. En ikkunan vierestä, kuten nyt ymmärrän, miten se on.

Jos olisin laittanut kipsiä tähän, olisin tehnyt seuraavasti.

Oletan, että sinulla on palkit asennettuna suunnilleen seuraavasti. Olen merkinnyt ne kuvaan sinisellä värillä. Sitten olisin leikannut kipsilevyn niin, että se saisi vihreän kuvion muodon ja asettanut ne palkkien osoittamalla tavalla.

Periaatteessa saat saman kuvan, jonka ByggaNytt näyttää, mutta vinolla kulmalla mukautuaksesi vinoseinään. Se kuulostaa yksinkertaiselta, mutta uskon, että sen pitäisi olla juuri niin yksinkertaista. Tai sitten on vielä jotain, mitä en ole ymmärtänyt... :)
Kyllä, olet ymmärtänyt aivan oikein, mutta se on niin, että se pala, joka on leikattu vinokaton vuoksi yläoikeassa nurkassa, on kuvissa hieman liian suuri. Todellisuudessa se on noin 5 cm leveä kapeimmassa kohdassa, mikä sai minut epäröimään, että sen voisi asentaa kuvaamallasi tavalla ilman, että se rikkoutuisi.

Puuttuva palkki on suoraan ikkunan yläpuolella. Kuitenkin ikkunan alapuolella se on, mitä kuva ei valitettavasti näytä. Mutta sen voi laittaa, jos tarvitaan. Olen jo rakentanut lisää palkkeja osalle, joka tulee istumaan ikkunan alapuolelle, koska osat sivuilla peittävät koko palkin, kuten sinä näytät kuvassa.

Olen tehnyt uuden kuvan näyttääkseni, miten ajattelen nyt, merkinnyt kipsilevyt vihreällä/sinisellä sekä uudet/ekstra koolaukset punaisella. Alkuperäiset koolaukset ovat mustalla. Että mustat ja punaiset koolaukset näkyvät kipsin läpi, on vain osoittaakseni, miltä se näyttää takana!

• Gipsilevyt merkitty vihreällä/sinisellä kuviossa. Uudet tukirakenteet punaisella, alkuperäiset mustalla. Näyttää, mitä on levyn takana.
Tee näin. Kiinnitä sääntö keskelle, jotta voit kiinnittää kipsilevyn ikkunan yläpuolelle. Sitten leikkaa kipsilevy niin, että se seuraa vinokattoa, mutta jätä ikkuna huomioimatta toistaiseksi. Kiinnitä levy sitten paikoilleen ruuveilla. Kun levy on paikallaan, sahaa varovasti reikä ikkunalle.

Silloin sinun ei tarvitse huolehtia, että se murtuu 5 cm:n kohdalla.

Lisäksi mielestäni sinun pitäisi antaa sen mennä myös ikkunan alle, mikä onkin tulos, jos seuraat yllä olevia ohjeita.

Kuvassa levy on vihreä, vaaleampi vihreä on se, jonka poistat sahaamalla violettiviivojen kautta.

• Gipsilevyn asennusesimerkki vinossa katossa, vihreä levy ikkuna-alueella. Vaaleanvihreä merkintä osoittaa leikattavaa aluetta.
ByggaNytt sanoi:
Hyviä ehdotuksia edellä ja niin teen yleensä myös ikkunoiden/ovien kohdalla eli nostan lähes koko levyn paikoilleen, etsin vanhan/halvan sahalaitaisen sahan ja sahaan kipsilevyn vaakasuorassa, sitten otan kipsiveitsen ja leikkaan pystysuorassa - naps!

Sahaa ulkokipsilevyä:

[linkki]

[bild]
Kiitos mutta tämä koskee sisäpuolta!

David250 sanoi:
Kiitos, mutta tämä koskee sisäpuolta!
Täsmälleen sama periaate voidaan käyttää myös sisäpuolella.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.