Pitäisikö minun porata ja kiinnittää tiileen vai saumaan, mitä suositellaan?

Myös minä olen utelias, mutta sitten kiinnityksellä mexitegel :)

Riippuu sauman laadusta ja iästä. Jos talo on yli 40 vuotta vanha, laittaisin aina kiveä, ja todennäköisesti myös uudempiin taloihin.

• Tykkään
Lexington
  • Laddar…
Talo on vuodelta 64, joten silloin se on kiviseinää :D

Onko mitään vinkkejä siihen, miten mittaan, mihin plugi pitää laittaa? Vedänkö ruuvin tolpan läpi ja merkkaan, mihin tiileen se osuu, ja sitten poraan? Vai onko olemassa helpompia tapoja?
Sitten vielä yksi asia, ruuvi menee noin 6 cm tiileen, miten pitkä plugi tarvitaan?

Fasadplugg on varmaan sopiva :)

mexitegel sanoi:
Fasadplugg är väl lämpligt :)
Jo absolut :) eller någon form av betongplugg iaf.
Mutta pitääkö sen olla 5, 6 vai 7 cm plugg? Eli lyhyempi, yhtä pitkä vai pidempi kuin mitä ruuvi menee seinään?

Edit:
Tajusin juuri, että et ehkä vastannutkaan minun viestiin?

Viimeksi muokattu:
Kyllä, sinun viestiisi :)

Julkipistoke on myös kiinnitettävässä pylväässä. Tiili on varmaankin noin 10 cm paksu, joten julkipistoke 10x180 olisi sopiva?

• Tykkään
Lexington
  • Laddar…
mexitegel sanoi:
Jo, på ditt inlägg :)

Fasadpluggen sitter även i stolpen du skruvar fast. Tegelstenen är väl runt 10 cm tjock så en fasadplugg 10x180 borde bli lagom?
Niinhän se on :D
Tosiaan, vaikuttaa järkevältä!
Mutta sitten säästän minun 160 ruuvit johonkin muuhun ja käytän fasadplugg!

Kiitos!

6 cm on alimitoitus, mutta se toimii pienelle aitapaneelille. Ruuvin tulee mennä koko propun läpi. Jotta saat reiät/proput oikeaan paikkaan, voit tehdä näin: 1) Esiporaa ylin reikä tolpan läpi niin, että ruuvisi kulkee vapaasti. 2) Pidä tolppa paikallaan ja pitkäkärkisellä ohuella poralla (tai naulalla) merkkaa, mihin kohtaan tiilessä sinun tulisi porata ylin reikä. 3) Poraa tiileen, laita proppu sisään ja kiinnitä tolppa. 4) Mittaa mihin haluat muut reiät niin, että ne osuvat tiileen, ja esiporaa nämä reiät tolppaan. 5) Suorista tolppa vesivaa'alla ja merkkaa tiileen. 6) Ota tolppa alas ja poraa muut reiät, laita proput ja kiinnitä tolppa. Mahdollisesti tarvitset alusia ruuvin päälle kun olet esiporannut. Usein käytetään ranskalaisia ruuveja, tai julkisivuproppuja (silloin proppu on tolpan läpi).

• Tykkään
Lexington
  • Laddar…
sulfobus sanoi:
6 cm on alakanttiin, mutta se toimii pienelle aidalle. Ruuvin tulee kulkea koko tulpan läpi.
Jotta saat reiät/tulpat oikeaan paikkaan, voit tehdä näin: 1) Esiporaa ylin reikä tolpan läpi niin, että ruuvisi kulkee vapaasti. 2) Pidä tolppa paikallaan ja merkitse pitkällä, kapealla poralla (tai naulalla), mihin kohtaan tiilessä sinun tulee porata ylin reikä. 3) Poraa tiileen, lisää tulppa ja kiinnitä tolppa. 4) Mittaa mihin paikkaan haluat muut reiät, jotta ne osuvat kiveen, ja esiporaa nämä reiät tolppaan. 5) Oikaise tolppa ja merkitse tiileen. 6) Ota alas tolppa ja poraa muut reiät, tulppaa ja kiinnitä tolppa. Mahdollisesti tarvitset prikkoja ruuvin päähän, kun olet esiporannut. Usein käytetään ranskalaista ruuvia tai julkisivutulppaa (silloin tulppa kulkee tolpan läpi).
Yksityiskohtainen ja hyvä!
"Mexitegel"-vinkin jälkeen taidan käyttää julkisivutulppia, niin ei tarvitse poistaa tolppaa, riittää kun hankkii pitkän betoniporan, poraa ja kiinnittää.

Uusi kysymys :x
Koska tolppa pitää asettaa lähelle kulmaa, minulla on kaksi vaihtoehtoa, porata plugi ja ruuvata tiilen lyhyelle puolelle tai pitkälle puolelle, kumpi on parempi? Vai onko sillä väliä?
Eikö ole riski, että tiili halkeilee, jos poraa lyhyelle puolelle?

Nyt olen käynyt kahdessa hyvin varustetussa rakennustarvikekaupassa täällä kaupungissa, molemmissa oli 140 pitkiä julkisivutulppia irtonaisina, toisessa oli 160, mutta silloin 50 kappaleen laatikossa, tarvitsen 3 kpl!

Mistä löydän 180 pitkiä yksitellen??

Löysin irtonaisia 160 fasadplug på Byggmax, ehkä ei paras laatu, mutta se riittänee tarkoitukseeni. täytyy upottaa ne 20 mm pylvääseen niin tulee varmaan hyvä.

Tietääkö kukaan mikä olisi paras kiinnittämisen suhteen? Poraanko tiilen pitkälle vai lyhyelle sivulle?

Ehkä sillä ei ole merkitystä, mutta minä valitsisin sijoittaa tolpan sille puolelle kiveä, joka antaa eniten materiaalia molemmille porausreiän puolille.

Onnea!
//Ronnie

• Tykkään
Lexington
  • Laddar…
Pysslarn sanoi:
Ehkä sillä ei ole merkitystä, mutta valitsisin sijoittaa pilarin kiven sille puolelle, joka antaa eniten materiaalia molemmille puolille porausreikää.

Onnea!
//Ronnie
Pylväs tulee juuri kulmaan, ja aita jatkaa julkisivua, mutta sitten poraan ja kiinnitän tiilen pitkälle puolelle!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.