Olen etsimässä ensimmäistä taloamme ja olemme tänään katsoneet yksikerroksista taloa, jossa on kellari. Talo lämpenee kaukolämmöllä. Koska olen lukenut, että kaukolämpöön siirtyneet talot voivat olla alttiita homeelle ullakolla kylmän savupiipun ja kylmemmän vintin vuoksi, veimme sisään tikkaat. Olipas paljon hometta! Se oli pahinta mitä olen nähnyt. Katso liitteenä olevia kuvia.
Nyt "ongelmaan". Olemme ainoat, jotka ovat nähneet talon, koska saimme kuulla myyntiaikeista yhteisten ystävien kautta ennen kuin he ehtivät ottaa yhteyttä välittäjään. Joten luulen, että saattaa olla mahdollisuus hyvään kauppaan sekä meille että myyjille. JOS ullakko saadaan hallintaan.
Talo on rakennettu 60-luvun alussa, lattian välissä on kutterinpurua, pari pientä venttiiliä päädyissä, ei lainkaan tuuletusta räystäällä. En tiedä onko olemassa höyrynsulkua... Ymmärrän, että katto on avattava ja korjattava, ja se voi olla okei. Mutta en halua, että sama tapahtuu uudelle katolle. Home kasvoi ensisijaisesti räystäässä ja ehkä 1,5 metriä ylöspäin, melkein koko talon ympäri. Harja näytti suhteellisen terveeltä.
Spontaanisti minulle tulee tunne (mutta voin olla väärässä), että ongelma ei ensisijaisesti johdu ilmanvaihdosta. (vaikka ilmanvaihto on osa ongelmaa)
Eikö voisi olla niin, että katto on loppu, eli huopa ja jos kyseessä on pelti, tiilet tai vastaavat, ovat vuotaneet niin paljon, että se on aiheuttanut nämä vauriot?
Todennäköisesti ei ole höyrysulkua, joten sinun pitäisi lapioida pois kutterinlastut, laittaa höyrytiivis muovi kattotuolien uriin ja sen jälkeen täyttää eristys uudelleen (ehkä suihkuta ekokuitua puhallusvillana tai vastaavaa). Ja jos uusit katon kokonaan, niin kannattaa katsoa ulkopuolista eristystä, jotta saat raakapontin lämpötilan nousemaan, jolloin se ei kondensoidu niin paljon.
Näin ainakin minä ajattelisin. Tällaisen katon kanssa pitäisi olla vähän tinkivaraa...
Hei taas ja kiitos vastauksistanne! Totta, vaurio voisi olla tullut ulkoapäin.
Kuitenkin useat asiat viittaavat päinvastaiseen:
1. Katto (betonitiilet + huopa) on edellisen tarkastuksen mukaan uusittu 1980 ja sen pitäisi olla tiivis, niin vanha se ei ole.
2. Vaurio ei ole paikallinen, vaan esiintyy enemmän tai vähemmän koko talon mittaisesti.
3. Pahinta oli lähimpänä vintinluukkua.
4. Jos katsotte tarkasti erästä kuvaa, näette kasvustoa erään kattotuolin alapuolella mutta ei sivuilla.
Tämä on erittäin amatöörimäinen analyysini täytyy lisätä...
Poistaa kutterinpuru, asentaa höyrynsulku ja laittaa uusi eristys vaikuttaa järkevältä. Mitä sanotte sitten ilmanvaihdosta? Avata räystäs ja asentaa lisää päätyventtiileitä tai yrittää rajoittaa ilmanvaihtoa?
Aivan, niinhän se on. Kun ottaa huomioon, miltä se näyttää, täytyy tehdä jotain. Ja jos ei tee sitä kunnolla uudella raakapontilla, huovalla ja kattotiileillä, se olisi melkein kuin virhe virassa. Mutta en halua kiivetä vintille kahden vuoden päästä ja löytää sen samanlaisena uudelleen
En uskaltanut koskea siihen, luulen, että olisin kuollut heti... Vitsit sikseen, minulla oli mukana kosteusmittari ja se mittasi 24 % raakapontista, ja missä mittasin, se näytti kuitenkin melko terveeltä.
Päivitys:
Tänään talon arvioi kiinteistönvälittäjä. Hän sanoi, että "ei se ollut niin vaarallista" ja että "se ei ole kasvanut niin paljon edellisestä tarkastuksesta". En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa tälle hullulle alalle...
Olen samaa mieltä (kuten tavallisesti ) Locken kanssa siitä, että todennäköisesti se tarkoittaa raakapontin vaihtamista ylöspäin.
Ja silloin olisin tehnyt ullakon eristämättömäksi, diffuusio-avoimella kattokankaalla ja solumuovieristyksellä uusien tiilien alla. Silloin on vähemmän kriittistä estää kosteuden pääsy asunnosta ullakolle.
Koskien tuota solumuovia katolla:
Olen hieman epäileväinen sen suhteen. Olen itse remontoinut katon ja rakentanut ilmastoivan ullakon Thermisolilla, mutta en uskalla vielä antaa peukkua ylös.
Rakentamisen fysiikan lisäksi on otettava huomioon valtava palokuorma, enkä ole aivan varma, että Thermisolkattor täyttää vaatimuksia lentopalon kestämiseksi.
Pientalovaltaisilla alueilla ja asuinkerrostaloissa Thermisolratkaisun pitäisi jäädä pois.
...mutta onhan olemassa muitakin tapoja tehdä se. Rinnakkaiskatto?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.