Hei! Olen nähnyt aiemmin useita viestejä tästä aiheesta, mutta koska kaikki talot eivät näytä samanlaisilta, täytyy minun esittää kysymys uudelleen!

Asun rivitalossa, joka on rakennettu vuonna 1983, ja sain piirustukset siitä kunnalta.
Haluaisin tietää, ovatko punaisella merkatut seinät kantavia vai eivät. Asiaan liittyy, että eteisen seinä (sininen väri) on purettu, mutta keskelle eteistä/keittiötä on jätetty pylväs, mikä tekee minut epävarmaksi. Mieluiten haluaisimme päästä eroon tästä pylvästä ja pienestä seinästä vieressä.

Kiitollinen vastauksesta! :)

Yst. terv. Tomas

• Talon pohjapiirros, jossa punaisella ympyröidyt kantavat seinät ja sinisellä ympyröity pilari keskellä eteistä/keittiötä.
Mihin suuntaan katto kallistuu?

BirgitS
Ei ole kuitenkaan harvinaista, että joku poikittaisista seinistä on kantava. Ovatko kaikki seinät yhtä paksuja? Olen asunut talossa, joka on rakennettu -89, ja siellä oli olohuoneen seinä (ja vastaava seinä yläkerroksessa) paksumpi kuin kaikki muut seinät.

Mutta oikeastaan tarvitaan muita piirustuksia, jotka pitäisi löytyä rakennuslupadokumenteista. Jos kunnalla ei ole niitä digitaalisesti tallennettuina, sinun pitäisi voida mennä rakennuskonttorille ja etsiä ne arkistosta.

Kun kyseessä on ympyröity seinä olohuoneen suuntaan, niin portaikko on todennäköisesti kiinni siinä, ja jos haluaa vaihtaa seinän kaiteeksi, täytyy todennäköisesti vaihtaa portaikko sellaiseen, joka on eri tavalla rakennettu.

Olen melko varma, että molemmat poikittaiset, punamarkeratut, seinät ovat kantavia. Vaikka piirustus ei ole mitoiltaan määritelty, arvelen, että talon syvyys on noin 10 metriä, jolloin tarvitaan kaksi tukea lattian palkkeille. Talo on 11/2 - 2 kerrosta ja silloin on kerros yläpuolella, joka on sisustettu ja joka aiheuttaa palkkilattian kuorman. Rakennustyyppi ja vuosi antavat myös tiettyjä ulkoisia edellytyksiä.

• Tykkään
BirgitS
  • Laddar…
I icho sanoi:
Mihin suuntaan katto kallistuu?
Harjanne kulkee punaisella merkittyjen seinien suuntaisesti!

BirgitS BirgitS sanoi:
Ei ole ainakaan harvinaista, että joku poikittaisista seinistä on kantava. Ovatko kaikki seinät yhtä paksuja? Olen asunut -89 rakennetussa talossa, jossa olohuoneen seinä (ja vastaava seinä yläkerroksessa) oli paksumpi kuin kaikki muut seinät.

Mutta oikeastaan tarvitaan muita piirustuksia, jotka pitäisi löytyä rakennuslupa-asiakirjoista. Jos kunnalla ei ole niitä digitaalisesti tallennettuina, pitäisi sinun voida mennä rakennusvirastoon ja etsiä ne arkistosta.

Mitä tulee ympyröityyn seinään olohuoneen vieressä, niin portaat ovat kiinni siinä, ja jos haluaa vaihtaa seinän kaiteeseen, täytyy todennäköisesti vaihtaa portaat eri tavalla rakennetuksi.
Kaikki seinät ovat yhtä paksuja! Ei eroa "jämäkkyydessä", vaikka koputtaa. Portaat eivät ole kiinni olohuoneen viereisessä seinässä, ne ovat kiinnitetty vain naapurin seinään, mutta kyllä jonkinlainen kaide täytyy asentaa sille puolelle.

J justusandersson sanoi:
Olen melko varma siitä, että molemmat poikittais, punaisella merkitty, seinät ovat kantavia. Vaikka piirustus ei ole mitoitettu, arvaan, että talon syvyys on noin 10 metriä, ja sitten tarvitaan kaksi tukea lattianpalkkien. Talo on 11/2 - 2 kerroksinen ja sitten yläkerrassa on sisustettu kerros joka tuo palkkikuorman. Rakennustyyppi ja vuosiluku antavat myös tietyt ulkoiset edellytykset.
Kyllä noin 10 metriä voisi hyvin pitää paikkansa, ehkä pari metriä enemmänkin. Pitää paikkansa, että yläkerta on makuuhuone, kylpyhuone ym.

Edellyttäen, että kerrosten välissä on puupalkisto (mikä ei ole mielestäni todennäköistä), arvioini pysyy samana, että punaisella merkityt seinät ovat kantavia.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.