38 255 lukukertaa ·
21 vastausta
38k lukukertaa
21 vastausta
Eterniittijulkisivu
Sivu 1 / 2
Hei taas foorumi,
Ajattelin kysyä teiltä, onko jollakulla tietoa siitä, mitä pitäisi ottaa huomioon, kun katsoo vanhempaa taloa, jossa on Eternit-julkisivu. Olen kai isäni vaikutuksen alainen, mutta heti kun kuulen Eternitistä, varoituskellot alkavat soida päässäni radonpäästöistä ja siitä, että pienintäkin työtä varten tarvitaan saneerausyritys jne.
Onko joku, joka tietää tästä enemmän kuin minä? Onko se jotain, mitä voisi olla mielenkiintoista tarkastella? Olemme etsimässä kunnostuskohdetta, jossa on hyvät mahdollisuudet, ja tämä talo sopii siihen, mutta Eternit on toistaiseksi herkkä sana minulle...
Kiitokset etukäteen.
Ajattelin kysyä teiltä, onko jollakulla tietoa siitä, mitä pitäisi ottaa huomioon, kun katsoo vanhempaa taloa, jossa on Eternit-julkisivu. Olen kai isäni vaikutuksen alainen, mutta heti kun kuulen Eternitistä, varoituskellot alkavat soida päässäni radonpäästöistä ja siitä, että pienintäkin työtä varten tarvitaan saneerausyritys jne.
Onko joku, joka tietää tästä enemmän kuin minä? Onko se jotain, mitä voisi olla mielenkiintoista tarkastella? Olemme etsimässä kunnostuskohdetta, jossa on hyvät mahdollisuudet, ja tämä talo sopii siihen, mutta Eternit on toistaiseksi herkkä sana minulle...
Kiitokset etukäteen.
Asbesti on varmasti terveysriski. Mutta KAIKKI, jotka työskentelivät rakennustyöntekijöinä, ja sahasivat, naulasivat ja käsittelivät eterniittilevyjä päivittäin vuosien ajan ilman suojaa 1940-70-luvuilla, eivät kuitenkaan kaikki ole saaneet keuhkosyöpää sen jälkeen. Jos ostat YHDEN talon ja käytät hengityssuojainta ja kostutat eterniittilevyjä vedellä purkaessasi niitä, et todennäköisesti sairastu. Tilastollisesti on todennäköisempää jäädä auton yliajamaksi matkalla kotiin töistä aivan tavallisena päivänä...
Kunnan ympäristö- ja terveysvirasto tai rakennustarkastajat voivat varmasti antaa tarkempia neuvoja siitä, mitkä rakennusosat sisältävät asbestia ja miten niitä pitäisi käsitellä.
Kunnan ympäristö- ja terveysvirasto tai rakennustarkastajat voivat varmasti antaa tarkempia neuvoja siitä, mitkä rakennusosat sisältävät asbestia ja miten niitä pitäisi käsitellä.
Ystäväni ja hänen miehensä ovat tarkistaneet tämän, joten minulla on oikeastaan vain toisen käden tietoa, mutta se on yleensä luotettavaa. He ovat saaneet selville, että jos tekee itse jotain, voi toimia melko vapaasti, mutta täytyy tietenkin olla varovainen purkamisen suhteen. Ei ole erityisiä sääntöjä, jotka sitä ohjaavat.
Jos taas palkkaa yrityksen purkamaan julkisivua, SITTEN tulee heti paljon sääntöjä ja hankaluuksia, ja talo pitää käytännössä pukea teltaksi ja kaikkia mahdollisia varotoimia on käytettävä työntekijöiden suojelemiseksi. Ja näin on tietysti oikein!
Sen jälkeen riippuu kunnasta, miten eterniittijätteestä päästään eroon, ja omalta kaatopaikalta voi tiedustella, miten jätteet käsitellään.
Olen samaa mieltä Pieni Suden kanssa - kun käsittelet omaa taloasi, ole varovainen, älä sahaa tai riko laattoja turhaan ja käytä suojanaamaria, niin ei ole ongelmia. Ja ennen kaikkea - eterniitti on HYVÄ julkisivumateriaali niin kauan kuin se on paikallaan. Että se ei ehkä ole kovin kaunis, on toinen asia... :
Onnea matkaan!
Jos taas palkkaa yrityksen purkamaan julkisivua, SITTEN tulee heti paljon sääntöjä ja hankaluuksia, ja talo pitää käytännössä pukea teltaksi ja kaikkia mahdollisia varotoimia on käytettävä työntekijöiden suojelemiseksi. Ja näin on tietysti oikein!
Sen jälkeen riippuu kunnasta, miten eterniittijätteestä päästään eroon, ja omalta kaatopaikalta voi tiedustella, miten jätteet käsitellään.
Olen samaa mieltä Pieni Suden kanssa - kun käsittelet omaa taloasi, ole varovainen, älä sahaa tai riko laattoja turhaan ja käytä suojanaamaria, niin ei ole ongelmia. Ja ennen kaikkea - eterniitti on HYVÄ julkisivumateriaali niin kauan kuin se on paikallaan. Että se ei ehkä ole kovin kaunis, on toinen asia... :
Onnea matkaan!
Sinun ei pitäisi pelätä asbestipintaa, päinvastoin näitä taloja on yleensä rakennettu melko hyvin, lisäksi on aivan mahdollista asentaa suoraan asbestipinnan päälle, jos haluat vaihtaa esimerkiksi puuverhoiluun 
yhteyttä radoniin en ole myöskään tietoinen.
Olen myös ollut mukana purkamassa asbestia töissä, ja suojamielessä ei ole suuria taisteluita. (suojavaatteet + oikea hengityssuojain, joka pitää muovittaa ja hävittää työn valmistuttua.) Riskit liittyvät pitkäaikaiseen työskentelyyn, erityisesti sisätiloissa.
yhteyttä radoniin en ole myöskään tietoinen.
Olen myös ollut mukana purkamassa asbestia töissä, ja suojamielessä ei ole suuria taisteluita. (suojavaatteet + oikea hengityssuojain, joka pitää muovittaa ja hävittää työn valmistuttua.) Riskit liittyvät pitkäaikaiseen työskentelyyn, erityisesti sisätiloissa.
Heijureit sanoi:
Kyllä, voit purkaa sen, mutta tarkista, mitä joudut maksamaan riskijätteestä
Ystävällisin terveisin
Göthe
OJ, Kiitos kaikista vastauksista! 
Se oli varmasti asbesti mitä tarkoitin.. no, se oli kuitenkin myrkyllistä.
Joten voi laudoittaa suoraan päälle, eikö ole vaarallista rakentaa se sisään jos se menee rikki tai jos jotain tapahtuu fasadille?
Se oli varmasti asbesti mitä tarkoitin.. no, se oli kuitenkin myrkyllistä.
Joten voi laudoittaa suoraan päälle, eikö ole vaarallista rakentaa se sisään jos se menee rikki tai jos jotain tapahtuu fasadille?
Se on selvää, että poistat eterniitin, jos aiot vaihtaa julkisivua. Seinistä tulee joka tapauksessa tarpeeksi paksut. Eterniitin poistaminen ja hävittäminen on pienin ongelma/työ, jonka sinulla on, kun olet päättänyt vaihtaa julkisivua.Macke202 sanoi:
Hehe lukee, mitä haluaa, kun on lomalla ja juonut muutaman saksalaisen oluen. Tuntui kylläkin oudolta, että eterniten pitäisi rakentaa sisään... no jaa. 
Me aiomme tutkia sitä edelleen ja katsoa, kuinka paljon muuta työtä siihen liittyy! Kiitos kaikista kirjoituksista täällä! =)
Me aiomme tutkia sitä edelleen ja katsoa, kuinka paljon muuta työtä siihen liittyy! Kiitos kaikista kirjoituksista täällä! =)
Miksi on selvää, että eterniittijulkisivu pitää poistaa lisäeristyksen ja julkisivun vaihdon yhteydessä? :-/
Mielestäni vaikuttaa käytännölliseltä asentaa koolaukset, eristys ja uusi julkisivu suoraan eterniitin päälle...
Silloin välttyy paljolta työltä purkamisen ja laattojen poisviennin kanssa.
Meillä on myös eterniitti ja ajattelimme vaihtaa puujulkisivuun.
/Anna
Mielestäni vaikuttaa käytännölliseltä asentaa koolaukset, eristys ja uusi julkisivu suoraan eterniitin päälle...
Silloin välttyy paljolta työltä purkamisen ja laattojen poisviennin kanssa.
/Anna
Olet aivan oikeassa, itse asiassa se on todella hyvä alusta, miksi ihmiset pelkäävät sitä niin paljon, en tiedä, eihän se tee mitään vahinkoa siellä missä se on. (kun sitä toisaalta puretaan......) muista, että se pitäisi dokumentoida kun se rakennetaan sisään, miten, en tiedä - tarkista kuntasi kanssa!annash sanoi:Miksi on selvää, että eterniittijulkisivu pitäisi poistaa lisäeristämisen ja julkisivun vaihdon yhteydessä? :-/
Mielestäni vaikuttaa kätevältä laittaa koolaukset, eristykset ja uusi julkisivu eterniitin päälle...
Silloin välttyy suurelta osalta työstä, kuten purkamisesta ja laattojen kuljettamisesta.
/Anna![]()
En ymmärrä, miten ihmiset voivat edes kuvitella, että jättäisivät aaltokuidusementtilevyt uuden julkisivun alle?pappskallen sanoi:
Kun rakennan, haluan, että siitä tulee suoraa ja siistiä. Hyvät siirtymät ikkunoiden luona jne. Kuitusementtilevyjä seinässä ei ole tasainen alusta. Ne ovat limittäin aseteltuna. Pidä kiinni tukipuu, lyö vasaralla ja 10 levyä murtuivat. Alusta on nyt vielä epätasaisempi. En ymmärrä, että joku voisi edes ajatella tehdä niin. Vararatkaisuista ikkunoiden ja ovien luona en halua edes ajatella. Voin ehkä nähdä, että siihen voi lyödä vaakapuita, mutta silloin eristystä on vähän tai vaihtoehtoisesti vaakasuora puujulkisivu.
Julkisivun vaihto on alue, johon en ole perehtynyt, mutta kuulin keskustelun, jossa puhuttiin "kaksinkertaisista ilmarakoista", joita voisi syntyä, jos naulaa uuden julkisivun talon päälle, jolla on hirsiulkoverhous asfaboardin kanssa...
Asbesti on vaarallista vain, jos se pölyää, sitä on valkoista, ruskeaa ja sinistä. Sininen on vaarallisinta. Sininen väriaine yhdessä asbestikuitujen aiheuttamien haavojen kanssa keuhkoissa voi aiheuttaa syöpää. Eternitissä tulisi olla ruskeaa asbestia - ei aivan yhtä vaarallista.
Jos on mahdollista irrottaa eterniittilevyt kokonaisina, se on parasta. Levyiin poraaminen ja niiden päälle asennus on huonoin vaihtoehto, porauspöly ei ole hyväksi. Eniten asbestipölyä saivat ne, jotka asensivat "fattiglapparnaa" 1950- ja 1960-luvuilla.
Ilmoita naapureille etukäteen, jotta he eivät tuulettaisi sillä aikaa.
Onnea matkaan.
Jos on mahdollista irrottaa eterniittilevyt kokonaisina, se on parasta. Levyiin poraaminen ja niiden päälle asennus on huonoin vaihtoehto, porauspöly ei ole hyväksi. Eniten asbestipölyä saivat ne, jotka asensivat "fattiglapparnaa" 1950- ja 1960-luvuilla.
Ilmoita naapureille etukäteen, jotta he eivät tuulettaisi sillä aikaa.
Onnea matkaan.