Tunnen itseni hieman huijatuksi. Kävin XL Byggissä ostamassa materiaalia laatan asennukseen kellarissa. Minulle suositeltiin mm. Ardex X77 laatoitusmassa, joka maksaa noin 600 kr/25 kg. Huomaan, että Byggmaxilla on laattojen kiinnitysaine hintaan 159 kr/25 kg eli neljäsosa kustannuksista. En voi uskoa, että Ardex olisi 4 kertaa parempi.

Onko mitään käytännön eroa tee-se-itse-tekijälle? Ymmärrän ammattilaisia, jotka ovat materiaalisertifioituja jne.

Lisäksi, onko pohjustusaineissa eroa? Valmistajien mukaan kyllä, mutta käytännössä? Jos minulla on Ardex P51-primer ja käytän Byggmaxin Fix - irtoaako se vai meneekö se hyvin kuten Byggmax GS Lattiapohjuste?

H
kyllä, laadussa on suuri ero.
myös työssä on ero.

henke_benke sanoi:
jo det är stor skillnad i kvalite.
även skillnad i arbetet
Se on varmasti näin, mutta miten laatuero näkyy? Tarttuuko Ardex paremmin kuin Weber, joka puolestaan tarttuu paremmin kuin Byggmax?

Ero työssä, tarkoitatko käytännöllisyyttä työskennellessä? Sillä lopputulos riippuu paljon tekijästä ja muista materiaaleista.

Se, mitä useimmissa tapauksissa voidaan sanoa, on, että tunnetut merkit, joita myös ammattilaiset käyttävät, ovat yleensä hyvälaatuisia ja hyviä käyttää. Halpamerkit tai tuntemattomat merkit voivat olla ihan hyviä tai yhtä hyviä, mutta ne voivat myös olla huonoja. Ongelma meille "kotinikkareille" on se, että meidän on vaikea arvioida sitä, mutta ammattilainen, joka työskentelee tuotteiden kanssa päivittäin, huomaa yleensä heti tämän. Lisäksi tietyt tuotteet eivät välttämättä ole täysin mukautettu Ruotsin olosuhteisiin, kaikki, jotka ovat seuranneet hieman remonttiprojekteja Englannista televisiossa, tietävät, että rakennustekniikka siellä poikkeaa jonkin verran siitä, miten meidän on suoritettava työ, jotta se olisi hyväksyttävää esimerkiksi vakuutustapauksessa.

Monet "hantverkarprodukter" ovat räätälöityjä, ja siksi varmasti kalliimpia, sillä ne säästävät aikaa eli niillä voi olla nopeampi kuivumisaika, ovat käyttövalmiina nopeammin jne., koska hantverkaraika on kallista, joten kalliimpi tuote maksaa nopeasti takaisin lyhyemmässä työajassa.

Sama päättely ei päde tee-se-itse -henkilöön, meidän työaika on melkein ilmaista. Silloin on arvokkaampaa käyttää halvempia tuotteita ja pidempää työaikaa.

Joten kysymys on, onko "laatu" tässä tapauksessa säästetty työaika vai onko myös havaittava ero ominaisuuksissa, kuten kiinnityskyvyssä, vajossa jne.

• Tykkään
tobbbias
  • Laddar…
Folkeorg, suurimmaksi osaksi olet jo vastannut omaan kysymykseesi :)

Mutta onhan se hyvä, että on vaihtoehtoja!

Lisäksi käsityöläiset ansaitsevat usein rahaa materiaalilisällä. Joten jos on säkki, joka painaa 25 kg ja maksaa 600 kr, tai vaihtoehtoisesti säkki, joka sijaitsee aivan sen vieressä ja painaa myös 25 kg mutta maksaa 150 kr, niin käsityöläinen saa 60 kr 10% materiaalilisällä sen sijaan, että saisi 15 kr maksun kantamalla kalliimman mutta yhtä painavan säkin. Tiedän ainakin, minkä säkin minä nostaisin :)

Olen käyttänyt LiP:n tuotteita kotonani. Ne ovat olleet käteviä työskennellä ja täysin okay hinnaltaan. Varmasti löytyisi halvempia tuotteita, jos etsii vähän, mutta olen sellainen (ja varmasti monet käsityöläiset myös), että jos löytää jotain, joka toimii täysin okay eikä ole hirveän kallista, niin sillä mennään, koska tietää, mitä saa.

Palauta Ardex-säkit ja osta sen sijaan jotain, mitä haluat!

T tobbbias sanoi:
Folkeorg, suurimmaksi osaksi olet vastannut omaan kysymykseesi:)

Mutta on hyvä, että vaihtoehtoja on!
Totta kai, mutta jos Ardex maksaa 4 kertaa enemmän kuin Byggmax, niin tuntuu, että eroa on enemmän kuin vain esimerkiksi aukioloaika. Tai sitten se on yksinkertaisesti erilainen marginaali (ja minulla on huono alennus XLByggissä), ja Ardex tarjoaa paremman tuen sekä takuusitoumukset, jos tulee ongelmia, vaikka ohjeita on seurattu.

Kun minun piti tasoittaa kellarilattia, Ardex sanoi, että jos ei voi sulkea pois nousevaa kosteutta (kuten voi kerroksissa), niin on oltava Mix 301, joka on tarkoitettu uima-altaille = 800 €/25 kg. Byggmax veloitti 170 €/25 kg, ja heidän valmistajan mukaan nousevassa kosteudessa ei ollut ongelmaa, kunhan se ei ollut ulkona tai veden alla (koska tuote oli sementtipohjainen). Kului 11 säkkiä, joten Ardexin käyttäminen olisi tullut huomattavasti kalliimmaksi.

• Tykkään
tobbbias
  • Laddar…
H
onko tämä ensimmäinen kerta laattojen ja klinkkerin kanssa. silloin löytäisin laastin, jolla on pitkä avoinnaoloaika.

sitten puhtaat ämpärit ja työkalut. se helpottaa niin paljon.

• Tykkään
Overback74
  • Laddar…
Lisäksi vaikuttaa myös remonttikustannus. Uusi suurempi kylpyhuone kalliimmilla kaakeleilla/klinkkereillä, jne., en uskaltaisi yrittää, vaikka tekisin työn itse, vaan valitsisin tunnetun hyvän tuotemerkin. Sen sijaan yksinkertaisempi remontti, esim. kellarissa vanhempaa mallia, voi "ehkä" olla kannattavaa ottaa hieman riskiä. Joten voi olla useita näkökulmia.

henke_benke sanoi:
onko tämä ensimmäinen kerta laattojen ja klinkkereiden kanssa. silloin etsisin laastia, jolla on pitkä työaika.

sitten puhtaat ämpärit ja työkalut. se helpottaa niin paljon.
Sekoitan erissä, jotka ehdin käyttää tunnin sisällä. Sitten haluan kuitenkin levätä ja pohtia lopputulosta.

• Tykkään
tobbbias ja 1 muu
  • Laddar…
On suuri ero siinä, millaista on työskennellä "kalliiden" tuotteiden kanssa.
Käytämme melkein yksinomaan Ardexia.
Tottumuksen vuoksi olemme oppineet, kuinka tuotteet toimivat, sekä heidän valtavan hyvän asiakaspalvelun ansiosta. Jos tarvitsemme pari sataa kiloa k70 seuraavana päivänä, aluevastaava ajaa sitä meille.

Mutta olen utelias, onko lattian tasoitustuotteet melko kalliita Norjassa?
Ostohinta k70:lle on 300-350 kr välillä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.